Skate 3 - recenze

2. 6. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Od druhého dílu uplynul jen rok, stejné vývojářské studio. Není trojka až nebezpečně podobná? Pro hráče online a hračičky, které baví vytvářet nové skate parky...

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 2. června 2010
verze hry: X360/prodávaná/anglická
doba recenzování: 2 týdny

Je tomu zhruba rok, co jsem recenzoval Skate 2. Tenkrát to bylo pokračování čerstvé značky na herním poli, která se těšila z nádherného pocitu vítězství nad kdysi velmi populárním Tony Hawk. Jak je ale vidět, Skate se začíná nebezpečně podobat svému předchůdci v tom, že rok co rok vychází další hra ze série. Má tedy po dvanácti měsících cenu investovat do třetího dílu?

Je jasné, že když na Skate 3 pracovalo stejné studio - EA Black Box, těžko mohlo nějak výrazněji překopat nebo vylepšit předchozí díl. Asi nejvíce je to vidět na příběhu, který kromě úvodního filmečku se spoustou známých prkýnkařů, není veškerý žádný. Minule jste se úspěšně vrátili na vrchol a teď na tom chcete pořádně vydělat. S kámošem si založíte firmu vyrábějící prkna a snažíte se jich co nejvíce prodat. Toho nejlépe docílíte focením reklam na bilboardy a účastí v různorodých závodech.

Tím ovšem veškerý vývoj ve hře končí a před vámi je jen řada nesplněných úkolů. Mezi nimi se pohybujete výběrem v menu nebo přejíždíte od jednoho místa k druhému v herním světě. Při druhé jmenované možnosti ovšem vzniká stejný problém jako minule – nejste za popojíždění a trikování vůbec odměňováni a volný pohyb po městě ztrácí smysl. Nakonec jsem tedy úkoly vybíral ze seznamu.

oficiální obrázky od výrobce

Od začátku máte vymezené cíle pro prodej skejtových prken. Když dosáhnete na jednu ze šesti met, přidá se k vám do týmu nový člen. Toho si můžete podle libosti upravit. Kromě vzezření nemají ostatní charaktery žádné speciální vlastnosti a jsou jen další postavou, která se občas objeví po vašem boku v týmových soutěžích. Těmi jsou například závody na rychlost, kdy oproti soutěži jednotlivců na trať vyrazí týmy. Vítězí ten, kdo má lepší umístění.

Zajímavé je, že lepší tým v soutěži dvojic je ten, který se umístí na druhém a třetím místě, nikoliv ten první a čtvrtý. Týmové soutěže jsou opět pouze variantou těch pro jednotlivce. To znamená, že například při volných jízdách se počítačově řízení skejťáci vrhají do parku a společně s vámi zkouší dosáhnout co nejvyššího bodového ohodnocení. V týmových soutěžích do ostatních občas vrazíte a dáte si pěkně na hubu, ale jinak je soupeření s nimi nemastné neslané. Jejich jízdu kromě naskakujících bodů nemůžete sledovat ani ovlivnit.

Počínání umělé inteligence je navíc nelogické. Místo aby najížděli na místa, kde mohou předvést nejlepší a tím pádem nejvíce bodované triky, snaží se vysoké skóre nahnat po celém vymezeném prostoru. Na rozdíl od umělé inteligence máte možnost se okamžitě teleportovat na výchozí pozici, což vám dává mnohem více času na bodování než ostatním. Například při předvádění triků na schodech sjedou ostatní po zábradlí dolů, seskočí z prkna a poctivě si celou překážku vyběhnou. Za tu dobu sjedete stejný úsek třikrát.

Singleplayer je pouze řada malých výzev, které nejsou žádným způsobem spojené v jednotný celek. To ovšem neznamená, že jsou úkoly nudné. Naopak. Jako obvykle jsem nejprve odjel všechny sjezdy. U nich je fajn, že můžete své protivníky docela drsně ve vysokých rychlostech shazovat z prken. Hodně zábavné jsou i soutěže ve skate parcích. EA opět udělali dobrou práci při prodávání reklamních prostor ve hře, takže jednou je to pohár T-Mobile, jindy se soutěž koná pod záštitou Adidas. Soutěže se většinou jezdí na více kol. V prvním musíte například předvést nejlepší přeskok, ve druhém nejdelší let a ve třetím dosáhnout nejvyššího bodového ohodnocení při volné jízdě.

Postupně se účastníte filmování se skateboardovými hvězdami, fotíte krkolomné skoky nebo plníte zadání při překonávání několika překážek za sebou. Většinou máte možnost buď úkol prostě splnit nebo tak říkajíc zabít. Ve druhém případě musíte přesně splnit zadání, tedy vykouzlit dané triky v určeném pořadí. Body navíc získáte i za splnění každého úkolu online. Z módů to ale stále není všechno. Ďábelské jsou tak zvané 1up, kdy se se známou persónou přetahujete o nejlepší jízdu ve vypuštěném bazénu. Z dvojky se vrátil i mnou nenáviděný Own the Spot, kdy výjimečném místě musíte zaskórovat určitý počet bodů.

Gró třetího dílu Skate ovšem leží v online podpoře. Nejenže pro dosažení vyšších bodových hodnocení je nutné být připojen k Xbox Live a EA Nations, ale veškeré dění ve hře je podřízeno týmové práci. Místo v singlu počítačem ovládaných kamarádů nastupují ti skuteční a hratelnost se násobí. Podmínkou pro zábavné hraní je skupinka jedinců s alespoň přibližně stejnými schopnostmi.

Potom se plněním úkolů pohybujete v online žebříčku, účastníte se bitev s ostatními klany, natáčíte a fotíte týmové kreace, které se následně mohou objevit v herním světě na bilboardech. Vzhled svého klanu můžete svobodně upravovat od loga až po oblečení a výzdobu prken. Ihned po připojení jste informováni o tom, co se stalo během vaší nepřítomnosti. Většinou jde o to, že někdo váš tým překonal v počtu bodů v určité disciplíně.

Nemůže chybět sdílení natočených a nafocených jízd. Skvělé je, že videa a fotky se automaticky ukládají na server, kde jsou ostatními uživateli hodnocena. Čím lepší hodnocení, tím více autor prodá prkýnek. Když se objevíte v klipu někoho jiného, přičtou se nějaké drobné i vám. Zkrátka a dobře, plnohodnotně si Skate 3 užijete jen online. Možnosti jsou sice obrovské, ale když z nějakého důvodu online hrát nechcete nebo nedokážete dát dohromady vyvážený tým, přijdete o spoustu legrace.

Co zůstalo od minule téměř stejné, je ovládání. A je tomu tak dobře. Hlavní slovo mají opět analogové páčky, kterými kouzlíte desítky skateboardových triků. Osobně se mi ovládání zdá o špetku jednodušší, což znamená hlavně méně problémů při zkoušení specifické finesy. Velmi často jsem v menu hledal položku Trick guide, která vám napoví, jak přesně který kousek pomocí páček udělat. A když ani tam nepochodíte, není nic jednoduššího, než zajít za trenérem. Tím je můj oblíbený Jason Lee, aneb hlavní představitel ze seriálu My name is Earl. Ten vás naučí nejen ovládat prkýnko, ale například i stavět vlastní překážky.

Vytváření nových skate parků a umisťování překážek je jedním z větších vylepšeních. Tam byla vaše fantazie poměrně dosti limitována. Tentokrát naopak můžete položit cokoliv kamkoliv a vytvořit jakékoliv šílenosti. Opět je tato možnost těsně svázána s online podporou. Díky tomu vás Skate 3 jen tak neomrzí, protože si můžete do hry stáhnout spoustu nových uživateli vytvořených prostředí. Samozřejmě bude záležet na kreativitě a aktivitě komunity.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skate 3 běží na stejném enginu jako předchozí díl a s tím se pojí stejné klady i zápory. S parádním ovládáním je spojena úžasná animace, která je v jakékoliv situaci plynulá. Ať už jde o kouzla s prknem nebo pády. Grafika okolí už tak úžasná není, ale účel plní. Opět excelují zvuky jízdy na prkně a zlomených nohou při pádu. EA také licencovali kolem padesátky písniček.

Stáhněte si: Videa, Demo z Xbox Live a PlayStation Network