Op.Flashpoint: Resistance - recenze

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Datadisk se vším všudy, který by fanouškům Flashpointu neměl chybět. Flashpoint se dočkal vylepšeních, po kterých jsme všichni volali, takže volba je jasná - snad i cena bude příznivá.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

metacritic 77/100

27. 6. 2002 v 00:00 - Recenze Autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

V těchto dnech vychází datadisk Resistance pro nejúspěšnější českou hru Operation Flashpoint, který přináší nový ostrov a zajímavý příběh, RPG prvky, nové jednotky či vylepšenou grafiku.

Operation Flashpoint: Resistance

Autor: Leon
Publikováno: 27.června 2002


Operace Flashpoint je bez diskusí (zatím) nejúspěšnější česká hra. Svědčí o tom jak velký úspěch v prodejnosti (po určitou dobu dokonce celosvětově nejprodávanější hra), tak všelijaká ocenění pro samotnou hru (za všechny titul pro nejlepší hru roku v prestižním časopise PC Gamer) i pro její české tvůrce z Bohemia Interactive Studio (BI). Ocenění jako nejlepší herní vývojáře roku nezíská hned tak někdo, natož před rokem prakticky a půl neznámý tým z Prahy.

Jen z historie, byť úspěšné, se však žít dlouho nedá. Od vydání Flashpointu už uplynul téměř přesně rok, což je tak ideální odstup pro vydání datadisku. Jednoho datadisku jsme se již dočkali na podzim - Red Hammer byl připraven přímo u Codemasters (vydavatel hry) prakticky bez součinnosti s BI, což se na jeho úrovni muselo zákonitě projevit (viz recenze). Pořádný datadisk tak začal vznikat až ve stísněných prostorách BI v rozsahu, který skutečně naplňuje představy o podobě plnohodnotného přídavku do hry.

 Nová kampaň inspirovaná rokem 1968
Ten obsahuje celou novou kampaň, nový ostrov, vylepšenou grafiku, desítky až stovky nových objektů, nově pojatý multiplayer a další novinky, které objevíte až později při hlubším pohledu. Pracovní název Outrage byl nakonec změněn na Resistance (v překladu partyzáni nebo hnutí odporu) a v těchto dnech se právě dostává do obchodů po celém světě - k jeho spuštění budete potřebovat plnou verzí původní hry.



Stěžejní částí datadisku je tedy nová kampaň. Ta se odehrává na zbrusu novém ostrově Nogova (o něm později) pár let před kampaní, kterou znáte z původního Flashpointu. Hlavním hrdinou je Viktor Troska, bývalý příslušník elitních armádních jednotek. Viktor se vrátil na stará kolena na rodný ostrov s cílem žít poklidný život. Politická situace na ostrově se však nevyvine zrovna dobře a hráč vstupuje do hry právě v okamžiku, kdy dochází k invazi ruských sil z nedalekého Kolgujeva. Ty vede nám dobře známý generál Guba, který opět představuje tu nejzápornější postavu.

Celá zápletka je zjevně inspirována událostmi, které potkaly naši zemi v roce 1968. Viktor se zpočátku zdráhá přidat se na stranu partyzánů, ale vlivem následných událostí se nakonec stane jejich vůdcem. Pod jeho vedením se pak partyzáni pustí do boje s okupanty a jak se dá očekávat, nemají zpočátku dostatek munice a výzbroje. Postupně se však dostanete nejen ke kulometům a protitankovým střelám, ale také k tankům.

 Dějové zvraty v příběhu
Tak, a více o příběhu už neprozradím, abyste nebyli připraveni o to podstatné. Jinak ale mohu uznat, že se autoři snažili vyhnout zaběhlým americkým klišé o dokonalém hrdinovi a naprostém happy-endu. Naopak na vás čeká několik dějových zvratů a až do samotného konce budete napjati, jak to všechno skončí. Po celou dobu budete také přemýšlet, kdo je tajemný Tasmánský čert, který se nabourává do rozhlasového vysílání se svými propartyzánskými informacemi.

Celkem na vás čeká asi 20 misí hustě prokládaných zajímavými cutscénami, které jsou vhodně využity jak k vyprávění příběhu, tak k navození atmosféry. V neposlední řadě je třeba zmínit, že kampaň není čistě lineární a v několika okamžicích bude důležité, jak se rozhodnete.


 Inovativní RPG prvky a přenášení výzbroje mezi misemi
Zajímavou novinkou je princip přenášení zbraní mezi misemi a jednoduchý systém vývoje postav. V obou případech jde o poměrně velký zásah do hry, protože na tohle Flashpoint nebyl od počátku připravován a v rámci datadisku není možno změnit podstatu původní hry. Do určité míry však oboje dobře funguje, byť je důležité přenášet si zbraně především mezi některými následujícími misemi. Vyplatí se získávat před koncem mise především cenné zbraně, jako jsou například protitankové střely nebo ostřelovačky. Obyčejných samopalů budete mít dost i tak. Pokud se vám nepodaří nic získat, nemusíte zoufat, protože každá mise je navržena tak, aby šla dohrát i s tím, co máte bez ohledu na to, co si přinesete z minulé mise. Sami ovšem poznáte, jak takové RPG dokáže změnit obtížnost mise.

Na začátku většiny misí lze nejen vám, ale i vašim spolubojovníkům vybrat zbraně a munici. To je opět výhodné v případech, kdy máte navíc výzbroj, která se do mise hodí více než ta, kterou jsou vaši spolubojovníci vybaveni. Také každá ztráta některého z vašich vojáků je v rámci kampaně poznat, protože díky bojovým zkušenostem se jim zvyšuje jejich bojová úroveň. Pokud ztratíte ostříleného partyzána, je vám nahrazen nováčkem, což je logicky poznat. To vás nutí k obezřetnosti a možnému opakování mise i v případech, kdy jste jinak misi dokončili úspěšně.

Další inovace se týkají zbraní a práce s nimi. Prakticky každý si ve Flashpointu stěžoval na to, že jakákoliv zbraň nejde odhodit. To již v Resistance lze, navíc lze zbraně odkládat do náklaďáků a také do beden s municí. K čemu to je dobré - lze si zbraně různě převážet bez ohledu na to, co unesete, lze si zbraně kdekoliv schovat (jejich odhozením) apod. Hra tak dostává nový, byť malý rozměr.

 Nový ostrov s vodní nádrží
O několik odstavců dříve jsem se zmínil, že je celý příběh zasazen na ostrov Nogova. Ten se stal zatím největším ostrovem a téměř do posledního místečka zabral plochu možných 144 kilometrů čtverečních. Ostrov je zhruba v půlce téměř přepůlen vodní nádrží, což je oproti původnímu Flashpointu také určitá novinka - dosud jsme se mohli setkat s vodními plochami pouze okolo ostrovů. Na druhou stranu nejde o nic revolučního, protože ve své podstatě jde jen o úzký dlouhý záliv. Také z geografického hlediska je ostrov zajímavě členěn. Jih je prakticky rovina s velkými městy, sever je oproti tomu hodně hornatý, těžko přístupný a jako stvořen pro ukrývání partyzánů.


Při navrhování ostrova se rozhodně nezapomínalo ani na místa jako stvořená pro multiplayer. Velká paneláková sídliště, rozlehlá města, zbořeniny hradů nebo malý ostrov s letištěm - to jsou všechno ideální místa pro hraní více hráčů najednou. Výraznou dominantou ostrova je pak mohutný most (menší most je ještě na vedlejším ostrůvku) přes vodní nádrž. Pomocí více náloží ho lze i zničit, což dělá z mostu zajímavý strategický cíl - jedna mise z kampaně je mimochodem právě o tom.

 České názvy měst a vesnic
Pro našince je určitě zajímavé, že, ač to název Nogova příliš nenaznačuje, jde vlastně o český ostrov. Všechny vesnice a města mají české názvy, pro které autoři nešli daleko, neboť se nechali inspirovat nám dobře známými obcemi - Lipany, Petrovice, Modrava, Lány, Davle, Velká Ves, Dolní Lhota, Mokropsy atd. Jak vidíte, není nouze o typicky domácí názvy, s jejichž výslovností budou mít za hranicemi nemalé problémy.

Ostatně typicky český humor lze najít i v jiných směrech. Tak například jeden z vedlejších hrdinů kampaně dostal jméno Stoyan Yakotich (čteno Stojan Jakotyč). Příznivci skvělého humoru Zdeňka Svěráka jistě ví, odkud se tak geniální jméno objevilo. Na benzínových stanicích, u kterých se dá tankovat, se zase objevilo logo ne nepodobné naší Benzině. Místo Benzina je tam ale Blazena… A tak bych mohl pokračovat.

 Nejen motorka a autobus
Nebyl by to ten správný datadisk, kdyby také nepřinesl nové jednotky. Asi největší novinkou je možnost využívat pistole, konkrétně Tokarev T33 a ČZ 75. Pokud si myslíte, že udělat modely pistolí je jednoduché, pak si musíte také uvědomit, že se z pistolí střílí úplně jinak než z větších palných zbraní. Tomu bylo třeba přizpůsobit animační pohyby a některé konfigurační soubory, což se povedlo velmi dobře. Paradoxně si ale myslím, že se pistole nebudou v boji příliš používat - účinnost a dostřel nic moc, přitom pistole vám nebrání nést klasickou zbraň.



Spíše pro zábavu přibyla motorka Jawa, na které se můžete prohánět po silnicích. Je to docela sranda, zvláště když přehlédnete, že se na ní dá i couvat. Nový je i autobus Karosa, do kterého se vejde dost lidí, a pěkný policejní jeep. Dosavadní nevyváženost ve vrtulnících obou hlavních bojujících stran pak vyrovnává Kamov V-80, který je takovou třešničkou na dortu.

 Vylepšená vizuální stránka hry
Velkých změn se dočkala grafika nejen díky většímu rozlišení textur. Z okolních obrázků můžete postřehnout, že prakticky všechno, co najdete na Nogově, je zbrusu nové. Nevím přesně, o kolik jde objektů, ale jsou jich jistě stovky. Jehličnaté i listnaté stromy jsou teď opravdu reálné a třeba pod takovým smrčkem se lze krásně schovat. Také prakticky všechny budovy jsou nové a je jich podstatně více než v původní hře - počínaje venkovskými staveními přes městské budovy a paneláky až po hangáry nebo zbořeniny hradů.

Dalších inovací v datadisku už si tolik nevšimnete - nových animací postav (především na straně civilistů), lepších textur atd. Pokud tedy někdo původnímu Flashpointu vytýkal grafiku, pak po Resistance těchto kritiků jistě ubude. Někteří však jistě zůstanou, tak jako tradičně. Přibylo také několik nových hudebních motivů, z nichž ten ústřední jste již mohli slyšet u pěkného traileru.

 Multiplayer
Zmínit bych se měl také o vylepšeném multiplayeru, který kromě dalších zlepšení síťového kódu přinesl podstatnou novinku v hraní přes sockety. Bohužel stále chybí možnost připojení do hry v jejím průběhu - na implementaci této novinky nebyl dostatek času. Jinak kromě kampaně přináší Resistance i několik samotných misí jak pro singleplayer, tak pro multiplayer.


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

O dalších menších novinkách nemá cenu psát, protože už to není v rozsahu této recenze. Resistance se právě řítí do obchodů po celém světě a brzy (pravděpodobně 10.července) se jistě dočkáte i české verze. Chtěl bych upozornit, že Resistance vyžaduje původní hru a také na to, že byste si měli k sobě pořídit správné jazykové mutace - k anglické verzi hry anglickou verzi datadisku, k české českou apod. Jedině tak budete mít zajištěno, že vše bude v pořádku.

 Shrnutí

Pokud to shrnu, pak mohu Resistance jen doporučit. Kromě nové kampaně vám totiž datadisk především rozšíří možnosti hry, což je příznivé hlavně pro ty, co se baví tvorbou misí (několik změn je i v samotném editoru). Resistance je prostě datadisk, který nejen pobaví, ale po dohrání poslouží i dál. Je pravděpodobné, že na nějakou dobu jde o poslední příspěvek Bohemia Interactive k Flashpointu, protože kromě konverze hry na Xbox se autoři pustí do jiných projektů, které možná nebudou na Flashpoint přímo navazovat. I když - kdo by opustil úspěšně nastolenou cestu. Nechme se překvapit…

Více se o všem okolo hry Operation Flashpoint dočtete na našich specializovaných stránkách Flashpoint.Tiscali.cz, odkud si stáhnete i spoustu dalších přídavných mísí nebo přídavků. V horizontu několika málo dnů se navíc můžete těšit na kompletní návod na všechny mise v datadisku Resistance.

Stáhněte si: Trailer (2 MB nebo 6 MB), Cheaty, Singleplayer demo (63 MB nebo 67 MB) a multiplayer demo (50 MB) původního OFP

Související články: Rozhovor o Resistance, Operation Flashpoint recenze - 1.díl, 2.díl, 3.díl a návod - 1.díl, 2.díl, 3.díl, Operation Flashpoint: Red Hammer recenze, ČSLA kampaň a addon, Rozhovory s Janem Hovorou a Vojtěchem Novákem z Bohemia Interactive Studia, Tutoriály - 1.díl, 2.díl, 3.díl, První dojmy z dema, Všechny novinky o Flashpointu

 
Leon
připravil: jd




 
 

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.