Manhunt 2 - recenze PC verze

Manhunt 2 - recenze PC verze

8. 12. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když jedné noci v blázinci vypadne proud, jde o ideální příležitost k útěku. Cestu si budete dláždit mrtvolami nepřátel, ideálně co nejbrutálněji zabitými ze zálohy.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 8.prosince 2009
Verze: PC/anglická/finální

Obrázek zdroj: tisková zpráva Když jedné noci v útulném blázinci, kde jste internováni, vypadne proud, jde o ideální příležitost k útěku. Cestu si budete dláždit četnými mrtvolami nepřátel, ideálně co nejbrutálněji zabitými ze zálohy. Hnusné? Vítejte v Manhunt 2.

Když před lety vyšel první Manhunt, stal se populárním hlavně díky explicitnímu zobrazení násilí. Šlo o lov lidí, o show, kde jste museli bojovat o holý život a protivníky likvidovat strašlivě brutálními způsoby. Podobně je na tom ve výsledku i druhý díl, který vychází na PC se zpožděním dvou let oproti konzolím. Jde o port, který se zčistajasna zjevil ve vší tichosti. A jelikož jsem si celkem oblíbil první Manhunt, chtěl jsem se podívat na zoubek i druhému dílu.

Hra má určitý příběh, který ale bohužel není ani příliš podstatný, ani dostatečně zajímavý. S tím z minula nemá společného zhola nic a není ani tolik zábavný. A to je jen první z věcí, které se dvojce vůbec nepovedly, i v porovnání s předešlým dějstvím. Událostmi vás nyní provází nikoli úchylný režisér, nýbrž váš parťák z blázince, který toho ví až podezřele mnoho o jakémsi tajemném Projektu, který ve vašem krásném ústavu probíhal.

Záhy od něj dostanete lakonické doporučení „Zabij, nebo budeš zabit.“, kterýmžto se ve hře dále ospravedlňují veškeré brutální vraždy spáchané vaší osobou. Zabíjíte pomocí všemožných zákeřných zbraní, třeba střepem, stříkačkou, páčidlem, srpem, lahví, no vyberte si. Ani bych nevěřil, že lze někomu tupým páčidlem probodnout hlavu jako piškot během vteřiny.

Usmrcen záchodem
Zpožděná verze pro PC nabízí alespoň zcela necenzurované scény, jaké byly v některých konzolových verzích vystřiženy. Je to prostě syrovost na entou. V oněch slavných scénách extrémních exekucí ale nyní musíte zběsile a trochu tupě mávat myší a podle toho, jak dlouho to děláte, se odvíjí míra brutality zobrazované animace.

Jsou zde i speciální environmentální exekuce, které lze provést jen v určitý okamžik na určitém místě. Za příklad dám záchodovou scénu, krátce po útěku z blázince. Rozbijete cihlou okno na záchodky v nočním klubu a zastihnete tam močícího strážce. Zezadu se k němu připlížíte a fláknete mu hlavou o mísu. Když prostě taháte myší dál, exekuce sama pokračuje vymácháním huby v míse a nakonec finálním rozmlácením kebule keramickým krytem splachovací nádržky.

V blázinci bylo blaze
Kromě těchto všudypřítomných exekucí tvoří podstatnou složku hry stealth akce, tedy neustálé schovávání se ve stínech, přepadání ze zálohy a vyhýbání se strážím. Tedy lautr to samé, co minule. Ono je sice pěkné, že utečete z blázince, ale klid mít stejně nebudete. Je totiž povoláno čistící komando Projektu, které je vám neustále v patách, tudíž je o protivníky postaráno. Příběh je dále vysvětlován flashbacky a samozřejmě vaším kamarádem, jenž vám povětšinou radí, jak nejlépe zabíjet, nebo pronáší jiné duchaplné hlášky.

Na otázku „Co se tady stalo?“ odpoví „Projekt se stal.“. Tyhle libové kecy bez hlavy a paty jsou to, co mě (mimo jiné) celkem dost iritovalo. Z rozhovorů si tak neodnesete zhola nic. K tomu si přičtěte, že jdete stále nějakým tmavým koridorem na jedno brdo, tu někoho zabijete, tu něco seberete, nebo se někde motáte. Žádné další rozptýlení tu zkrátka není. Jen dosti tupá schovka a stereotypní, byť efektní vraždy na každém kroku. Tak si dnes rozmanitou zábavu opravdu nepředstavuji!

Po ještě zajímavých začátečních scénách z blázince hra později značně ztratí na spádu. V úvodu jsem se totiž procházel kolem cel, v každé se něco dělo, každý kout překypoval detaily, viděl jsem tak jasnou snahu autorů o vystihnutí detailů. Později v následných venkovních úrovních jsem ovšem stále bloumal po téměř prázdném prostoru bez nápadu, který již působil velice fádně, mrtvě a jednoduše.

Kromě onoho plížení ve stínech jsou tu pro zpestření alespoň jednoduché minihry. Například pokud k vám přijde nějaký hlídač příliš blízko, musíte udržet kurzor ve středu kroužku, aby vás jakože neviděl. Na minihrách s myší tu stojí skoro všechno, tedy i exekuce. U těch mi minihry celkem vadily, protože jsem musel dávat přílišný pozor na to, co mám vůbec dělat, než abych k tomu mohl sledovat samotnou animaci minihry.

Kolikrát jsem tak ani nezaregistroval, co se na obrazovce odehrálo. Jestli je to nějaký záměr a psychologická cenzura, to nevím, ale každopádně se mi to nelíbilo. Radši bych mačkal stále jedno tlačítko, než jako blbec mával s myší do všech směrů při jakékoli drobné činnosti. Naštěstí to lze v nastavení hry deaktivovat (Interactive executions).

Hnus a špína
Když se rozhlédnete po obrázcích kolem recenze, asi nabudete dojmu, že hra vypadá hnusně. Je to tak, grafika je na dnešní dobu už skutečně zastaralá a odporná. Někde jsem zaslechl domněnku, že PC verze je snad portem z Nintendo Wii. Tomu bych se skoro ani nedivil. Od doby uvedení původní konzolovky na trh, totiž na grafiku nikdo nešáhl. Jediným malým plusem tak zůstává nízká náročnost na hardware. Manhunt 2 rozjedete asi na jakémkoliv stroji.

Hra nabízí možnost zapnutí zrnitého filtru, takže to celé vypadá ještě špinavěji. Špinavému dojmu napomáhá i unylý level design statických a fádních prostor a asi i kvůli němu mě to opravdu nebavilo. Nezajímal mě nanicovatý příběh a vývoj, stále stejná prostředí, zkrátka nic. Což je špatné znamení, pokud vás hra nedokáže přinejmenším v něčem zaujmout. Tedy alespoň z mého pohledu.

Přiznám se bez mučení, že jsem Manhunt 2 nedohrál a byl jsem štěstím bez sebe vždy, když jsem vyskákal z menu a konečně to vypnul. Nemám nic proti videoherní brutalitě, svým způsobem mi to přijde vtipné, podobně jako Happy Tree Friends. Prostě se nad tou absurditou zasměji. Jenže když není zábava, samotná brutalita nestačí a nepomůže. K dobru totiž můžu přičíst snad jen ucházející zvukovou stránku, stealth prvky a fakt, že je Manhunt 2 jednou z nejbrutálnějších her vůbec.

Jen extrémní násilí a neustálé popravování nepřátel na ten samý způsob ve stále stejných lokacích a s otravným mácháním myši na každém kroku, člověka asi pořád bavit nebude. Díky tomu je hra téměř nehratelná, nemotivující a zoufale nudná. Zachraňují to ony zmíněné stealth prvky, jinak jde o naprostý odpad. Existenci dnes již zastaralé PC verze s takovým odstupem od konzolových si ani moc nedokáži racionálně vysvětlit a tento druhý díl je z mého pohledu určitě ještě horší než ten první, který už tak byl docela průměrnou hrou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nechávám tak na zralém uvážení každého dospěláka, jestli si tento brutální kousek, až moc úzce a prvoplánovitě zaměřený jen na krvavé exekuce, chce koupit a hrát. Jenže zdejší kuchání, jakožto samojediná herní náplň, ještě z mého pohledu dobrou hru nedělá. Nota bene když prakticky chybí kvalitní příběh, zajímavé dialogy, rozmanité lokace a něco nápaditějšího, než jen tupé máchání myší a přiskakování do stínů. Tato PC verze se zatím distribuuje jen v USA a prodej jinde není v plánu.

Stáhněte si: Videa, Trailery...