Her Story - recenze
9/10
zdroj: Vlastní foto autora

Her Story - recenze

24. 8. 2015 20:00 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Existují dva typy her. Takové, které se normálně hrají a za svůj cíl si kladou maximálně vás pobavit. Běháte v nich, střílíte, závodíte, či jen kopete do míče. Pak jsou tady ještě hry, v nichž jen chodíte, které mnohdy nemají daleko do filmu a které většinou „mají mozek“. Zároveň také potrápí ten váš a více než na spektakulární prezentaci sázejí na novátorství a neotřelé zážitky. Jednou z těchto her je svým způsobem i Her Story, jež takřka smazává hranice mezi hrou a filmem a přesto nabízí interaktivní zážitek, který dostal nejen kritiku, ale i hráčské masy.

Hra každým coulem

V případě Her Story musí přijít na přetřes otázka, zda jde stále o hru, a vězte, že odpověď je rozhodně kladná. Základním principem je sice pouze sledování krátkých videí, ale Her Story ani tak není o formě, ale o sdělení, respektive jeho objevování. Hru si do určité míry vytváříte sami a tahle detektivka vás k tomu jen parádním způsobem ponouká. Video je jen nosným médiem, jednoduchým, ale až překvapivě funkčním. Ono médium navíc skrývá parádní detektivku a jakousi sondu do lidského chování zároveň.

Autor Sam Barlow dokazuje, proč stál i za hrami ze série Silent Hill (Origins a Shattered Memories) a jeho scénář je dost možná tím nejlepším, co zatím bylo letos v herní branži k vidění. Jeho unikátnost přitom ani tak nesouvisí s tím, že by snad napsal brilantní detektivku. Všechno tady probíhá pouze formou kratičkých videí, která si pouštíte na obstarožním policejním terminálu a více než o brilantním detektivním románu je to o umu schovat prostou vraždu do mlhy lží a falešných stop.

Ve videích vám totiž skvěle hrající Viva Seifertová prostřednictvím policejního výslechu odhaluje pravdu a nepravdu o vraždě spáchané jednoho parného léta 1994. Způsob, jakým odhaluje pravdu, je klíčem k úspěchu. Stopy mohou být falešné a cokoli Viva prozradí, si musíte sami propojit s ostatními informacemi, popřípadě si k prozrazenému dohledat zbytek. Po úvodním videu je jen na vás, co v databázi vyhledáte a jaká videa za zhruba dvě hodiny dlouhou herní dobu zhlédnete.

Videí je daleko více a k dobrání se pravdy jich ani není nutno zhlédnout většinu. I když, jak se to vlastně vezme, protože brilantnost scénáře spočívá i v tom, že odhalená pravda je do určité míry subjektivní. Kdo je ona žena, kdo spáchal vraždu a v neposlední řadě, komu vlastně patří odraz na terminálu? Na všechny tyto otázky vám dá Viva určitým způsobem odpověď, ale něco si také vyžádá na oplátku. V běžných detektivkách i mainstreamu, který určitě nepovažujeme za úplně hloupý, vám totiž standardně vývojáři dávají pouze na výběr. Vyberte si horší zlo, určíte správného pachatele z trojice podezřelých...

Her Story je intelektuální jízdou, která má nejen překvapivě napínavou atmosféru, ale je také neskutečně inteligentně navržena. Během hraní je nutné dělat si poznámky a výsledky vám autor nijak neservíruje. Na rozdíl od jiných detektivních her tady nemusíte rezignovat na selský rozum a malý, úzce směřovaný seznam stop vás nijak neomezuje. Je jen na hráči, co odhalí a k jakým závěrům dojde. Zkrátka se koukáte na videa, na základě indicií pak vyhledáváte další a za pomoci vlastního intelektu musíte pokračovat až k domnělému cíli.

Ano, výsledek se tak může lišit hráč od hráče. To vede k solidní znovuhratelnosti, kdy si můžete podruhé vyzkoušet jinou logiku a odhalit jiná videa, která dokonce mohou přímo vyvrátit hypotézy z prvního hraní. Ještě lepší volbou je se ale pustit do diskuzí s kamarády, popřípadě na internetu, a porovnávat, respektive vyvracet závěry a teorie jiných. Fakt, že tohle všechno hra nejen umožňuje, ale doslova je k tomu stavěna, jen dokazuje výjimečnost celého projektu.

Herecká etuda

Her Story představuje klenot game designu, kterému ale nevévodí pouze vybroušený scénář. Celkově se zde snoubí celá řada promyšlených elementů, které do sebe přesně zapadají a tvoří minimalistický celek, kde nic nepřebývá, ale ani nic nechybí. Výslednému zážitku dost přidává i retro stylizace. Celý terminál s policejní databází daného výslechu vypadá jako Windows 95 a vybledlé barvy, dobově odpovídající oblečení hlavní hrdinky, či právě náznak odrazu hráčovy postavy na monitoru vytvářejí neopakovatelnou atmosféru.

Mnohdy navíc narazíte na humorné vložky a videa, která spíše baví a dodávají vyslýchané uvěřitelnou osobnost. Hráč se tak i díky vložkám, jako je video obsahující pouze mlčení, či hudební scénu s kytarou, může daleko více vžít do celého příběhu a fiktivní reality. Her Story je jednoznačně hrou, která sice nevyniká technicky, ale vše dohání stylem a nápady. Napětí se dá mnohdy krájet a díky parádně dávkovaným odhalením a překvapivým zvratům vás scénář neustále udržuje ve střehu.

Nabízí se porovnání s L. A. Noire, které taktéž stálo na čtení z obličejů a hereckých výkonech. Her Story je ale díky skutečným videím reálné herečky někde úplně jinde a klenot z ní nedělá jen promyšlený scénář a ukázková forma, ale právě i výběr hrdinky a její výkony. Záleží na každém drobném pokývnutí a hlavně na přesném významu slov. Proto je třeba skvěle ovládat angličtinu. Nároky jsou totiž nesrovnatelně vyšší i oproti klasickým adventurám a nejen, že neporozumíte třeba i důležitým věcem, ale hlavně nebudete moci vychutnat bravurní styl, s jakým je Her Story napsána. Způsob, jakým vám hlavní protagonistka věci říká a to včetně zvoleného jazyka a slangu, je totiž stejně důležitý jako sdělení samotné.

To všechno dělá hru, která staví na úspěšné formuli představené před lety tituly jako Dear Esther. Nechodí se tady a obraz je kromě videí statický policejní terminál. Koncepty obou her jsou až překvapivě blízké. Obě stojí na silné myšlence a za svou formu si volí jednoduché, avšak beze zbytku fungující koncepty. Her Story si zároveň na nic nehraje a nesnaží se ani nastavovat společenská zrcadla, či výrazně inovovat herní průmysl. Jde jen a pouze o výborně napsaný detektivní příběh, který těží z média a způsobu, jakým je vyprávěn. Nápad s použitím skutečných videí překvapivě dobře funguje a atmosférické retro jen dotváří unikátnost zážitku. Indie kořeny a celé pojetí navíc zaručují, že si tenhle klenot užijete i na těch nejslabších sestavách.

Zážitek!

Hře není co vytknout a troufnu si dokonce tvrdit, že Her Story by mohla uhranout i hráče běžně se vůči interaktivním filmům a moderním adventurám ve stylu Telltale zcela vymezující. Ačkoli sledujete videa a jedinou vaší činností je vyhledávání dalších, vklad jenž musíte poskytnout, je natolik stěžejní, že bohatě vynahrazuje jednoduchost a přímočarost konceptu. O nutnosti dělat si skutečné poznámky ani nemluvě. I kdybyste neshledali odhalování pravdy příliš zábavným, pořád se vám dostanete unikátního zážitku, který se na herním trhu vyskytuje jen párkrát za dekádu.

Recenze původně vyšla v Levelu 255

Dokonalá sbírka videí, které nic nechybí, ani nic nepřebývá. Tvůrce dosáhl dokonalého minimalismu a s jedinou herečkou rozehrává zážitek, který bude vaším vlastním unikátem.