Ghost in the Sheet - recenze

18. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Komediální adventura paranormálních rozměrů, tvrdí o své duchařské prvotině čeští tvůrci. Tragédie rozměrů skoro úplně normálních, hlásáme bohužel v ústrety my.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 18.ledna 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická/PC

Komediální adventura paranormálních rozměrů, tvrdí o své prvotině čeští tvůrci. Tragédie rozměrů úplně normálních, hlásáme bohužel v ústrety my.
Ghost in the Sheet vypadal už od oznámení jako velmi atraktivní soustíčko. Pravda, grafika nic moc, přece jen je to hra dělaná doma na koleně (původně mělo jít dokonce o freeware hříčku s pouhými sedmi lokacemi), ale určitě nejen mě zaujalo velmi dobré téma se stylizací hlavního hrdiny do role ducha a celá řada s tím souvisejících nápadů. Tak trochu jsem naivně doufal, že by se mohl ze hry stát Robin Hood mezi moderními hrami, že by mohl s minimem nákladů a náloží autorské kreativity (aspoň trochu) natrhnout hýždě moderním grafickým klenotům. Ach jo, no příště to ale už určitě vyjde!

Posmrtný (ne)odpočinek
Příběh začíná ve chvíli, kdy je hlavní hrdina rozmáznut projíždějícím náklaďákem. Světlo na konci tunelu ale tentokrát neskrývá nadýchané obláčky ani mysteriózní ostrov s očíslovanými kadibudkami. Jste vyvrženi před golema s oficírskými manýry, následně navlečeni do bílé róby a bez většího vysvětlování expresně odesláni zpět na Zemi. Mise je jasná, prošetřit jako agent vyšších mocností nepříjemnosti v zavřené továrně Sector Omega.

Takový duch to ale na Zemi nemá moc lehké. Svět vidí nemoderním plochým pohledem a la Atlantis, bohužel bez možnosti rozhlížet se kolem. Ale to není jediný klacek, který duchovi osud hází pod... ehm, nohy? Spirituální bytost je jaksi už z principu bytost nehmotná a jako takové jí dělají problémy běžné úkony typu sbírání předmětů a jejich kombinování, případně ukládání do inventáře (který pochopitelně ve hře neexistuje).

Paranormální schopnosti
Achich ouvej, adventura bez inventáře? To bude až příliš snadné, říkáte si možná. Naštěstí tomu tak úplně není, autoři se snažili, seč mohli, aby rozvedli základní myšlenku do velmi solidně hratelné roviny. Duch se postupem času učí stále další a další paranormální schopnosti. Na začátku disponuje jen telekinezí (manipulací některými předměty v rámci jedné lokace pouhou silou myšlenek), ale brzy se jeho arzenál rozroste i o další zajímavé kousky - jako je vyvolání větru, světla, elektrického výboje, odposlouchávání. K aktivování schopností není potřeba žádné speciální energie, takže nejste neustále obtěžování doplňováním nějakého nesmyslného ukazatele.

Hádanky jsou používání nadpřirozených dovedností hodně podřízeny, a tak budete muset řešit i zdánlivé banality nezvyklými (což je dobře) a bohužel často i trochu nedomyšlenými postupy (a to je zase špatně). Zajímalo by mě vysvětlení, proč jsem musel složitě vymýšlet, kterak dopravit předmět do sousední lokace, když mám k ruce telekinezi. Proč musím otevírat mřížované dveře (!), když jsem pár minut předtím proletěl do místnosti otvorem velikosti vlašského ořechu? A pročpak chytám do hrnce kyselinu, abych s ní polil kupu haraburdí, přestože se potřebuji dostat skrz zamčené dveře?

Nula s nulou pojde
Obecně obtížnost se nese na poměrně vysoké úrovni. Na triko si ji bere kromě nelogičnosti hlavně nesystémový přístup k designu hry jako celku. Autoři dobré nápady měli, ale buď je nedotáhli do konce nebo jednoduše naházeli za sebe tak, jak jim přišly pod ruku. Části hry na sebe jakoby plynule nenavazují a nejsou proloženy dostatečným počtem odkazů a nápověd. Narazíte na desítky hluchých míst, kdy s rozpačitým pohledem sundáte ruku z myši a bezmocně si uvědomíte, že naprosto netušíte, co byste měli udělat.

Troufám si přitom tvrdit, že obsahově není Ghost in the Sheet o moc delší než jedna epizoda novodobého Sama & Maxe. Zatímco ale Sama & Maxe prosvištíte za dvě tři hodinky bez zákysů a královsky se u toho bavíte, Ghost in the Sheet tuto zábavu prokládá dalšími hodinami tvrdého pixelhuntingu a absurdních rébusů. Tři čtvrtě hodiny hledat neviditelné skryté tlačítko v otevřeném trezoru anebo předpokládat, že supertajné zařízení se nachází v jedné ze skříněk zaměstnanecké šatny, která se jen tak mimochodem otevírá správným napolohováním dvířek jiných tří skříněk. Co je moc, to je moc.

Sem tam narazíte i na super puzzle, talent tvůrci mají zvláště na rébusy omotané kolem různých strojů, ukazatelů, a ovládacích panelů. Příjemně osvěžující jsou i lehce akční mezihry, například originální zabíjení krys ve skladu pouštěním (kamenných) kočičích hlav, úprk před démonem nebo lákání světlušek na elektrický výboj. Co to je ale platné, když vám radost zkazí hned vzápětí nějaká další designérská bota.

Továrna na šeď
Zábavnosti moc nepřidává ani extrémně stereotypní prostředí opuštěného továrního komplexu, čítající dvě výrobní haly, kancelář, recepci, šatnu, sprchy, sklad a pár tmavých chodeb. Zpočátku docela dobrá atmosféra tímto velmi trpí, podobné lokace se brzy okoukají a není ve hře mnoho jiných věcí, které by vás znovu nastartovaly a nutily hrát dál.

Špatné také je, že lokace na sebe intuitivně nenavazují. Pokud vejdete dveřmi do místnosti, můžete si být takřka stoprocentně jistí, že ony dveře budou v další lokaci umístěny nikoliv za vámi, ale někde naproti vám. Do konce hry jsem se v prostředí dostatečně nezorientoval a proklikat se rychle „mapou“ byl bez kompasu poměrně frustrující úkon.

Unuděný příběh
Ruku v ruce s prostředím ostatně jde i příběh. Ten není nijak zvlášť poutavý, vlastně je dost předvídatelný, nejde příliš do hloubky a zanechává otazníky (zjevně se s jedním dílem nehodlají autoři spokojit...). Možná jsem prostě jen čekal víc šokujících překvapení a nějakou komickou pointu, proč je po továrně poházených tolik kbelíků nebo proč je pořád dokola omíláno slovní spojení „Ghost in the Sheet“ jako jedna z nejvtipnějších věcí pod sluncem.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Během hry se setkáte jen s asi šesti dalšími postavami, které navíc slouží spíše jako nepojízdné informační stojany bez jakékoliv hloubky nebo emocí. Dialogy byly snad vygenerované algoritmem a navíc jsou velmi špatně nadabované. Ne, opravdu si nemyslím, že by každý zloduch musel mluvit jako nachlazený ruský námořník anebo těžce zdecimovaný gramofon. Někdo je zřejmě jiného názoru. Jedinou světlou výjimku tvoří hlavní postava, která své okolí komentuje normálním hlasem a docela přiléhavým humorem („Radši ani nechci vědět, jaký druh mentální akrobacie tě dovedl k takovým závěrům...“).

Posledním hřebíčkem do rakve je grafické zpracování. Z obrázků sami vidíte, že žádná sláva to není, ale dejme tomu, svému účelu engine i přes rozlišení 1024x768 posloužil docela dobře. Na psychoterapie budu asi muset chodit jen kvůli patlaninám, které tvoří příběhové „animace“. Proboha! To nikdo z vývojářského týmu nemá tříletou neteř, abychom se pak všichni mohli alespoň tvářit, že to mělo vypadat avantgardně?

NĚCO PRO NAŠINCE
Zvětšit zdroj: tisková zpráva České hráče potěší pár letmých „velikonočních vajíček“, které hráčům v zahraničí nic moc neřeknou. Nepřehlédnutelná je například fotka Nielse Grossensona, jednoho z aktérů příběhu, který ve svém deníku barvitě líčí, kterak byl do továrny přeložen a jak tu na rozdíl od jeho dřívějšího pracoviště vedení dokonale funguje. Narazíte i na několik nápisů v mateřštině (na desce stolu vyškrábané „ZDECHNI“) nebo zmínky o jakémsi kultu zabijáka nutrií. Autoři jsou zřejmě i fanoušci Falloutu, když na něj naráželi nejednou tematickou připomínkou.

Stáhněte si: Demo