| Autor: David Ducháček Publikováno: 4.června 2004 | Verze hry: česká/finální/s patchem 1.3 Doba recenzování: 1 týden |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Vše závisí na tom, jak rychle získáváte přísun peněz a jak si počínáte proti nepřátelům. Těmi je město doslova procpané, narozdíl od chybějícího provozu na silnici. Na druhou stranu je hra poměrně realistická, jelikož přepadnout vás může opravdu kdokoliv a většinou na místech, kde byste to čekali nejméně. Přestřelky probíhající v reálném čase (s patchem je lze pauzovat) jsou značně nerealistické a stupidní. Protivníci vydrží spoustu výstřelů z bezprostřední blízkosti a utlouct je pěstmi je takřka nemožné. Alespoň, že granáty fungují tak, jak mají. Ovládání + AI = zásadní problémy
zdroj:
tisková zpráva
Ovládání hry je i po několikátém patchi (nyní je aktuální 1.3) velmi problematické. Stále není možné například posouvat mapu klávesnicí, horké klávesy nelze nijak nastavit a postavy si poměrně často žijí vlastním životem. Ovládání spočívající téměř výhradně na myšítku sice může vypadat zajímavě, ale jeho flexibilita je bohužel velmi nízká. Nezbude vám tedy nic jiného, než si zvyknout na neortodoxní „not-friendly“ přístup ze strany výrobce a podivně rozvržené klávesy si zkusit zapamatovat.Mnohem větším problémem, který příliš neřeší ani patche, je umělá inteligence – stěžeň hratelnosti celého projektu. Nebudu rozebírat (vysokou) obtížnost hry jako takové, míru náročnosti určují tři obtížnostní stupně. Problémem je spíš chování postav. Jakmile se pohybujete gangsterskou džunglí o samotě, občas hlavního hrdinu popadne berserk a začne vyhlazovat vše živé. Tým může tvořit až pět kolohnátů (včetně vás) a věřte nebo ne, příchod do poklidného mafiánského doupěte v téhle sestavě znamená slušné potíže. Parťáky pochopitelně můžete v reálném čase ovládat a přikazovat jim, co mají dělat, jenže v praxi to vypadá přesně obráceně a zvrhává se to ve zběsilou klikanici. Jejich chování lze označit za velmi hloupé – často střílejí nejen do policistů (kterým se to ani trochu nezamlouvá), ale i do civilistů. Další podivností, která vás však spíše potěší, než rozesmutní, je velmi pochybná funkce policejních složek. Policie v městech funguje záhadným způsobem, jelikož ani větší masakr v úředních budovách nikoho příliš nevzrušuje. Pokud na vás nějaký zázrakem začne důstojník dorážet, po chvíli se váli v tratolišti vlastního protlaku. Navíc jeho smrt je pro jeho kolegy stejně významná jako pro vás stavba nového supermarketu na kraji města. Proč volat posily, vždyť by stejně brzy padly, že?
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Opravdovou nepříjemností je však zcela dementní systém ukládání. Hru nejde ukládat, kdy se hráči zlíbí, kdepak. Uložení pozice se provádí automaticky na tvůrci vybraných místech – checkpointech, což je značně frustrující, neboť sebemenší chyba znamená opakování části mise. Vizuálně žádné bomba Bohužel ani po grafické stránce není Gangland žádná bomba. Pravda, hra je kompletně ve 3D a nabízí maličkosti od zoomu po všemožné natáčení plochy, jenže vizuálně mi přišel JEN průměrný. Po graficky velmi vyvedeném Chicagu 1930 jsem doufal v něco v podobném stylu, leč zbytečně.
zdroj:
tisková zpráva
Zaujmout vás ale mohou přechody mezi tmavými a světlými místy na mapě nebo docela slušné animační fáze postav – při maximálním zoomu (který je však v reálu použitelný jen na několik vteřin) jsou krásně vidět rozdíly při nabíjení různých zbraní. Rovněž animace postav při smrtelných „pádech“ nemají chybu. Špatně nevypadají ani všemožné ohnivé efekty (detonace výbušnin a záblesky při střelbě). Bohužel nejde pořádně rozeznat vlastní postavy od nepřátel. To je pochopitelně spíš vina designérů (postavy jsou mnohdy úplně stejné, jen je jedna vaše a druhá protivníka) než grafiků.Prostředí je narozdíl od konkurenčních záležitostí nepříjemně rozmazané a objekty jsou většinou nevzhledně hranaté. Drobnou náplastí budiž poměrně pestré interiéry. Co mě však doslova vyrazilo dech, byla hardwarová náročnost. Na mé konfiguraci (AMD 2700+, 1 GB RAM, GF4Ti), kde se (pravda, pouze dvourozměrné) Chicago pohybovalo rychlostí světla, Gangland místy připomíná Far Cry na nejvyšší detaily. Na vině bude pravděpodobně špatná optimalizace enginu, neboť ke kritickému zpomalení dochází jen v některých částech města a kupodivu nikoliv díky velkému počtu postav. Podivné, avšak velmi nepříjemné, a nepomohl tomu moc ani patch, který sliboval zlepšení.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
obrázky jsou z anglické verze hry, z té české se nám je nepodařilo vytípat Příjemný překvapením pro mne byl hudební doprovod Ganglandu. Melodie zdaleka neplní účel nějakých atmosférických doplňků. Jde o plnohodnotný hudební zážitek, který svou kvalitou převyšuje většinu soudobé počítačové tvorby. Hudba často mění styl, rytmus a žánr, přičemž přechody jsou nenucené a přesné. Výsledkem je velmi pěkný mix „maxiánských“ a soudobých symfonických pasáží místy doplněných jemným sborem. Ani zvukové efekty nejsou špatné.
zdroj:
tisková zpráva
Potěšující pro některé z vás bude česká lokalizace textů (dabing by neměl smysl, neboť téměř veškerá komunikace je textová). Překlad je slušný a Ceneze se povedlo zachovat slangový charakter dialogů, nicméně místy objevíte i humorné překlady typu „špinavý policisté“ :) S tím se však jistě srovnáte. Horší je spíš to, že i když je česká verze hry hotova, kvůli potížím Cenegy se na domácí trh dostane až někdy v polovině června.Stáhněte si: Dema, Patch, Trailery, Video, Cheaty... Související články: Novinky, Chicago 1930 recenze |
| David Ducháček | |
| autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |