| Autor: Frix Publikováno: 26.září 2005  | 
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek  Prozradit cokoliv dalšího z děje by bylo hříchem a tak mi nezbývá,             než se pokusit o co nejmenší vágnost bez vyzrazení čehokoliv důležitého.             Na hráčovi je, aby pomohl Lucasovi dobrat se pravdy, zatímco jsou             mu v patách vyšetřovatelé policie, jmenovitě precizní Carla Valetní             a pohodářský Tyler Miles. V závěru začne dějové soukolí trochu haprovat,             ovšem po většinu času v něm budete ponoření až po uši a pomocí intuitivních             mechanismů budete ovládat veškeré jednání postav.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Fahrenheit dává hráči možnost volby a ačkoliv je v mnoha případech čistě iluzorní, přesto je to velký krok kupředu ve vyprávění interaktivních příběhů. Nasnadě je úvodní situace (ač ji možná znáte z dema, použít jako příklad nějakou pozdější pasáž by vám pokazilo prožitek coby spoiler, což bych silně nerad) – v restauraci je vedle Lucase ještě několik hostů včetně policisty, který se již brzy po vypité kávě vydá na záchod. Co uděláte?  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      a) Schováte             tělo do kabiny, vytřete mopem krev, umyjete si ruce i obličej, v klidu             zaplatíte účet a odejdete hlavními dveřmi? b) Nebo zpanikaříte ve strachu z odhalení a s krví všude po těle utečete nouzovým východem c) Dojíte jídlo, abyste Lucasovi trochu zvedli náladu, nebo snad dokonce zkusíte policistu sami přesvědčit, že jste vraždu nespáchali? Na výběr je spousta řešení situací, jejichž výsledek je viditelný okamžitě, což pro hráče znamená nesmírné uspokojení. Byl jsem v šoku, když jsem zjistil, že po usednutí zpátky ke stolu našla police stopy Lucasovy krve, které byly použity jako důkazní materiál!  Tvorba vlastního příběhu Většinou mají rozdílné volby marginální dopad na vývoj příběhu, který sice má řadu rozdílných zakončení (zatím jsem zde přišel na 4, údajně je jich 6), ale cesta k nim se nemůže větvit donekonečna. Několik rozhodnutí však drasticky ovlivní další vývoj a právě v těchto momentech si budete Fahrenheitu nejvíce vážit. Snad žádná jiná hra vám nenabídne tak silnou možnost interakce a protože je v každém z nás kus dítěte, je zajímavé sledovat, jak k této možnosti lidé přistupují. Zkuste pustit úvodní scénu vaší rodině nebo kamarádům a způsob, jakým se vyrovnají s řešením problémů leccos napoví i o jejich povaze. Fahrenheit není adventura (tedy dobrodružství) v klasickém slova smyslu, je to psaní vlastního scénáře podle řady předem pevně daných bodů.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Častokrát můžete udělat chybné rozhodnutí, které vám znemožní pokračovat ve hře. V duchu tzv. gamebooků však stačí nalistovat stránku, resp. scénu, která vás ke slepé uličce dovedla a jednoduše zkusit něco jiného. Velice zajímavou vlastností příběhu je uvěřitelnost, která je často kladena na postavy během rozhovorů – nejde tu o konání morálních, ale čistě praktických voleb. Budete se s Lucasem snažit vyhledat pomoc a risknete tak případné prozrazení, nebo se rozhodnete celou záležitost co nejdéle tutlat a chránit se před reakcemi okolí? Je to velice realistické a výrazně náročnější na hráčovo uvažování, než bývá zvykem.  Postavy, kterým budete věřit  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Přestože             je Lucas logicky dominantní postavou hry, průběžně se pod vaši kontrolu             dostanou také Carla a Tyler, kteří vraždu vyšetřují. Všechny tři hlavní             postavy jsou propracovány do detailů, které mají v herních dějinách             jen pramálo srovnatelných konkurentů. Svůj podíl na tom má perfektní             animace, která využívá technologie motion capture, jenž je zvláště             viditelná na obličejové mimice. Lucasovo utrpení a nervozita jsou             zřejmé, Carla platí za puntičkářskou, obsesivní detektivku, pro níž             je práce vším, zato Tyler se svým uvolněným stylem a komentáři typu             „proč se musí lidi vždycky začít vraždit zrovna, když jdu spát?“ platí             za sympatického kliďase.Fahrenheit hráči dovoluje mezi Carlou a Tylerem ve společných scénách často přepínat, což je užitečné během sbírání a zkoumání důkazů hned v několika případech. Oba vnímají věci trochu jinak a pro dosažení postupu je třeba neustálá spolupráce. Škoda, že autoři nevěnovali Tylerovi tolik prostoru, jako Carle, zato si s ním budete moci užít uvolňujících miniher, jako je tanec s přítelkyní u příležitosti výročí nebo basketbalový zápas o smazání dluhu s kolegou z práce.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Nečekaně jednoduchá akční část  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Zvláštní             roli mají ve Fahrenheitu akční minihry, které se objevují v řadě situací.             I během rozhovorů si musíte vybrat téma v časovém limitu, jinak hovor             skončí. Zrovna toto nepůsobí úplně korektně, zvláště pak v uvolněných             momentech, ale na druhou straně je tím vytrvale poutána hráčova pozornost.             Komplexnější sekvence se odehrávají podle dvou šablon – buď zuřivě             mačkáte dvojici tlačítek (pokud jste kdy hráli staré Summer / Winter             Games, máte jasnou představu), nebo mačkáte tlačítka na dvou místech             klávesnice podle toho, jak blikají na obrazovce (ve stylu tanečních             sekvencí v GTA: San Andreas). Je znát, že tyto minihry mají konzolový             základ, nebylo by ovšem správné je okamžitě zavrhnout jako narušitele             plynulého chodu hry.Ve skutečnosti funguje nepředvídatelnost akčních sekvencí jako velice dobrá motivace. Od první až k poslední u nich musíte být ve střehu a nemáte nic jisté, odměnou za to dostanete úžasně ztvárněné animace s choreografií, za níž by se nemuseli stydět holywoodské trháky – na kaskadérech pro motion capture se opravdu nešetřilo. Tlačítka ke všemu korespondují s činností, kterou postava vykoná, takže si ani nepřipadáte zcela odtržení od akce. Škoda, že je většinou třeba se plně koncentrovat na minihru a již nestíháte kompletně vnímat jejich efekt. Chvílemi jsem měl pocit, že se v těchto částech více baví můj bratr, který mi přes rameno nerušeně sledoval brilantně zfilmovanou akční sekvenci, než já, který ji vlastně ovládal.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Hlavně se z toho nezbláznit Podstatné je i duševní zdraví postav. Je to nenásilná a přitom efektivní metoda, jak dosáhnout ještě většího sblížení hráče s postavou, kterou ovládá. Když třeba vidíte, že Lucas upadá do stále větší deprese kvůli nočním můrám, můžete se buď na něho vykašlat a jít znovu spát, nebo se projdete po obýváku, vypijete trochu mléka, zahrajete si na kytaru (formou klikací minihry) a hned jsou věci trochu veselejší. Úplně veselé nebudou nikdy, horní hranice je trefně nastavena na neutrální, od níž se odvíjejí další stupně jako napjatý, úzkostný, vyděšený nebo zničený. Pokud klesnete až na nejnižší bod, může postava spáchat sebevraždu nebo se zbláznit. Měl jsem to za pouhou reklamní frázi bez valného významu až do momentu, než Lucas mojí vinou skutečně zešílel.  Diamant není bez škrábanců  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Přestože             to tak po většinu času vypadá, Fahrenheit není bezchybný. Kamera je             ovladatelná několika způsoby, přivyknout si na ně však chvíli trvá             a několikrát se jistě octnete v situaci, kdy zbytečně budete hledat             nějaký objekt proto, že není na obrazovce jasně vidět. Coby oživení             zařadili tvůrci mezi akční sekvence i dvě flashback scény, kdy coby             mladý Lucas plníte úkoly ve stealth stylu. Bohužel nejsou příliš propracované             a spíše vás na pár minut odtrhnout pryč od zážitku.Za největší hrubku považuji uspěchaný dějový zvrat, který byl nejspíše způsoben tlakem od vydavatele. Bez prozrazování konkrétních věcí mohu říci, že děj skočí divadelní terminologií z prvního aktu rovnou na konec druhého a řada věcí je zahalena podezřelým otazníkem – buď byl scénárista v úzkých a zvolil tuto berličku, nebo byla část hry prostě vystřižena pro rychlejší dokončení (a možná se ji dočkáme v pozdější epizodě?).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Stylovost nade vše Prezentace není u Fahrenheitu jen cestou k cíli, sama cílem do velké míry je. Od tutoriálu až po závěrečné titulky je zřejmé, že si tvůrci dali se vším obrovskou práci a je to znát. Grafika, hudba, zvuky a dabing se slévají do uměleckého dojmu, který je u her vidět jen málokdy a o to více potěší. Technicky není na vizuální stránce nic omračujícího, snad s výjimkou bezkonkurenční animace a mimiky, mnohem více však záleží na dojmu, který z ní vychází. Nedají se přehlédnout ne vždy ostré textury a příliš hranaté modely, když dohromady vytvářejí tak úžasná prostředí, jako jsou byty hlavních postav - prázdnota a chlad odrážejí stav Lucasovy duše po rozchodu s přítelkyní, Carla je vkusná a velice moderní, Tyler má zase u postele lávovou lampu, která dokresluje jeho styl života.  Sluší se zmínit, že Fahrenheit obsahuje sexuální scény, které byly             z americké verze bohužel vystřiženy vzhledem k nedávné Hot Coffee             aféře. Je to opravdu škoda, nejsou totiž vulgární ani směšné, právě             naopak. Jinak je obrazovka ve stylu seriálu "24 hodin" často rozdělena             do několika částí, v nichž můžete simultánně sledovat různé postavy             nebo tu samou scénu z odlišných úhlů. Tento nápad je praktický, ale             především výborně dotváří atmosféru.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       15 dalších vytípaných               obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů Geniální hudba a dabing Bez nadsázky dokonalé je ozvučení v čele s hudbou. Na svědomí ji má Angelo Badalamenti, hollywoodský skladatel podepsaný pod kultovním seriálem Twin Peaks nebo filmy jako Lost Higway, Cabin Fever a nejnověji Dark Water. Badalamenti je zjevně expertem na vytváření tajemné, lehce strašidelné nálady a bez jeho hudby by Fahrenheit ztratil hodně ze svého kouzla. Kromě toho se ve hře objevuje i několik licencovaných songů, například když pustíte rádio. Nechci se opakovat, ale i tento výběr se povedl na jedničku s hvězdičkou a doplňuje se dobře s regulérním soundtrackem. Klíčovou roli ve vztahu hráč-postava zastává dabing a ani v tomto ohledu není Fahrenheitu co vytknout. Všechny postavy mluví přesně tak, jak to sedne k jejich povaze a jednání. Přestože vám jména herců nejspíše nic neřeknou, stojí za zmínku, že Carlu dabovala stejná herečka, jako Kate Walker ze Syberie a Lucasovi propůjčil hlas herec, kterého jsme již mohli slyšet coby Cuttera Sladea v Outcastu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      První dohrání             mi zabralo něco málo přes 10 hodin, ale díky velkému množství různých             voleb se vyplatí do Lucase Kanea vtělit znovu. Díky absolutní přístupnosti             si tento zážitek mohou dopřát i lidé, pro něž by byl Fahrenheit první             hrou v životě. Kromě toho můžete sbírat bonusové body v podobě karet,             za něž si v menu kupujete například artworky, speciální filmečky,             dějové i úplně nové minihry, kompletní soundtrack nebo výbornou sérii             dokumentárních videoklipů, které demonstrují výrobní postup.Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Anglický návod  | 
| Frix | |
| autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování |