Evolve - recenze
8/10

Evolve - recenze

21. 2. 2015 2:00 | Recenze | autor: Lukáš Grygar |

Týmové střílečky mívají problém, že stojí a padají na, uhodli jste, týmu. Není divu, že úspěch multiplayerových akcí se drolí na řežby, kde vystačíte s individuálním skillem, a vedle toho několik málo úzce profilovaných, většinou „realistických“, válečných her, kde to bez socializace v klanech nemá valného smyslu. Existují samozřejmě výjimky, ale potvrzují pravidlo: abyste si týmovou střílečku užili, potřebujete k sobě spoluhráče, kteří se po spawnu nerozutečou každý svým směrem, a kteří znají své role. A jestli někde platí, že tým je tak silný, jako jeho nejslabší článek. Tak je to v Evolve.

Čtyři v džungli a děs

Kvarteto lovců se v Evolve vydává stopovat a ideálně i ulovit monstra, terorizující lidské kolonie na planetě Shear. Pěšák, stopař, záloha a medik tu stojí mezi planetou, která o kolonisty příliš nestojí, a kolonisty, kteří nestojí o to být sežráni zaživa. Zmíněná monstra je nejprve potřeba najít, o což se stará stopař a má k ruce řadu mechanických i živých pomocníků. Role medika je jasná, záloha přešlapuje někde mezi ním a stopařem a pěšáci jsou tu od toho, aby na sebe co možná nejvíc stahovali pozornost monstra.

Zavedené a stokrát prověřené role dostávají potřebnou vzpruhu třemi variantami od každé z nich. Ty se liší nejenom vzezřením, ale především arzenálem a z něj vyplývajícím stylem hry, kterou z něj lze vykřesat. Chcete si to s monstrem rozdat na férovku, nebo si držet odstup? Chcete mít na povel bombardování z oběžné dráhy, nebo odstřelovačku, se kterou monstrum zasypete střelami na slabých místech? Raději stopovat, nebo nachystat pasti a počkat, až sklapnou? Anebo raději něco úplně jiného.

V kůži bestie

Modří už samozřejmě vědí, že za monstrum jde i hrát, ale karty se v tu chvíli obracejí jen do určité míry. V kůži jedné ze tří (respektive čtyř, když započítáme i předobjednávku/DLC) obřích bestií jdete lovcům po jejich zdánlivě křehkých krcích, ale ani omylem nevystačíte pouze s hrubou silou a přesvědčením, že „kam šlápnu, tráva neroste“.

S monstry je ostatně spjatá evoluce vetknutá do názvu: každé má tři vývojové fáze, do kterých kynete po spořádání dostatečného množství krmiva. Tím je tu nebohá, ale občas i lehce bohá fauna, jejíž konzumace vám jednak doplňuje obrněnost, ale hlavně vás posouvá k evoluci na další vývojový stupeň.

Na tom základním vaše útoky za moc nestojí a je tedy prozíravější zůstat zkraje zápasu tiší jako obří myšky a soustředit se na požírání nelidské kořisti. Na rozlehlých a především vysoce členitých mapách se schová i mrcha jako vystřižená z Lovecrafta, a s každou další minutou, kdy lovci jen marně bloudí, monstrum roste.

Zkušení hráči pak dokáží některé prvky obrátit proti lovcům: vytvořením stop do jednoho směru a proplížením se do opačného můžete protivníky svést do míst, odkud na ně zaútočíte ze zálohy, a cíleným plašením všudypřítomného ptactva lze odlákat pozornost od vašeho skutečného záměru.

Nohy na ramena

Lovci jsou samozřejmě všechno, jenom ne bezbranní. Nebo lépe řečeno – bez zbraní. A vybavení. Základní třídy se musí kromě očí a uší spolehnout pouze na trapjawa (místní přerostlé zubaté psisko) Daisy, který monstrum konstantně čenichá, ale s dalšími odemčenými postavami začíná být vše zajímavější.

Odemykání nových prvků je obecně palivem, které vás udrží ve hře i přes nevyhnutelný úvodní chaos, který vás v Evolve čeká. Pochopit, že jste lovci monster nebo monstrum lovící lovce není žádná jaderná věda, ale naučit se to? Proniknutí do specifik vzájemné lovecké spolupráce vyžaduje řadu her a potřebujete ho naťuknout i v případě, že vás táhne spíš hra za monstrum. Poznat svého nepřítele je v Evolve klíčem k úspěšnému skrývání i útočení, a teprve když vám potřebné principy přejdou do krve, můžete se soustředit na jejich uplatnění v jednotlivých misích.

zdroj: youtube.com

Ty lze absolvovat v rámci jednorázových klání, ale zdaleka nejvýživnější je režim evakuace, kde se různé typy úkolů pospojují do jednoho souvislého dobrodružství. Právě tady dojde uplatnění jeden z taháků hry, kdy výsledek dané mapy ovlivní mapu příští.

Dejme tomu, že například bojujete o stanici, ovládající počasí. Pokud ji monstra zničí, spustí se déšť, díky kterému na příští mapě vyrostou masožravé květiny. Jindy naopak zachráníte vědce, kteří posléze rozpráší nad územím chemikálii, znemožňující monstru vás vyčmuchat.

Variací není žádné závratné množství, ale jejich počet dává hře v kombinaci se střídajícími se mapami i úkoly, které na nich plníte, slušnou míru pestrosti. Evakuace navíc graduje do finální obrany odlétajícího transportu, kdy veškeré předchozí úspěchy či neúspěchy vyústí do o to napínavější bitvy pro jednu či druhou stranu. A ta vítězná slaví o to větší pocit zadostiučinění.

Jeden za všechny

Ať už se pustíte do libovolného režimu, můžete ho absolvovat i offline, kdy další hráče zastoupí boti, ale říkám na rovinu – kašlete na to. Hra s boty je tu vhodná možná jako trénink některých schopností nasucho a „těžbu“ bodů, potřebných k odemčení dalších postav nebo výhod. Umělá inteligence se sice zmůže na pohyb a střelbu, ale vzájemná koordinace je skoro na nule.

Oproti tomu potkat se (nebo domluvit) s hráči, kteří se ve hře stihli rozkoukat, dává Evolve ten akurátní rozměr. Nejste přitom ani zdaleka omezeni na tupé plnění předem daných rolí, ale díky variabilitě jednotlivých rolí máte široký prostor k improvizaci a vlastnímu vkladu. Žádné monstrum tu neusólujete, ale váš heroický výkon může v klíčovou chvíli zvrátit situaci, která se zdá být ztracená.

V případě monstra tohle samozřejmě neplatí a musíte si vystačit sami se sebou. A přiznám se, že i to je možná důvod, proč mě hra proti lovcům bavila jen minimálně. Monstra jsou daleko impozantnější, když jim čelíte, a i když rozcupovat tým panikařících lovců má své nezpochybnitelné kouzlo, daleko víc zábavy jsem si užil jako nedílná součást týmu.

Tedy až na situace, kdy jediný neschopný člen dokázal rozhodit doposud hladce probíhající akci. Vím o čem mluvím – sám jsem byl takovým kazisvětem opakovaně, když jsem se hru učil hrát. Monstra nejsou hloupá (pokud se tedy nepotkáte s nemehlem na druhé straně) a snaží se lovce rozdělit a likvidovat od medika. Souhra podpůrných postav s těmi útočnými je klíčová, a když z ní někdo na moment vypadne, můžou se váhy dané mapy vychýlit do pozice, odkud je už nedostanete zpátky.

Chůze po tenkém laně

Tenhle vývoj pak kopíruje i váha, kdy na jedné straně stojí zábava a na druhé frustrace. A právě zábavě jde naproti velmi slušná uchopitelnost celé hry. Nepotřebujete klan, zmiňovaný v úvodu, a nepotřebujete ani komunikovat hlasem, i když to se v lítém boji rozhodně neztratí. Lovit se naučíte během dvou, tří hodin a dál už můžete jen pilovat taktiky a experimentovat s novými postavami, abyste našli tu, která vašemu hernímu stylu sedne nejlépe.

Akce tu, obzvlášť za přítomnosti teleportujícího se Wraitha, bývá po všech stránkách frenetická a projektily i postavy sviští bojištěm hlava nehlava, takže bez postřehu a určité zručnosti tu daleko nedojdete, ale dál se hra za odlišné třídy vrství. Tolik to neplatí v případě monster, ale tam je přidanou hodnotou pocit jejich... inu, monstróznosti! Který mě ale, jak už jsme naznačil, do velké míry míjel.

Celé je to na každý pád zabaleno do zpracování, které díky CryEnginu jednak obstojně vypadá, ale i bezproblémově šlape, ale především má náběh na sympatie, sahající za hranici herní mapy. Jednotlivé postavy jsou sice v základu stereotypní až na půdu, a jestli už nikdy neuslyším rádobyvtipné hlášky typického „Ivana“ Markova, nebude můj život o nic ochuzen, ALE – minimálně  v samotných bojích vzniká i uprostřed anonymní party iluze sounáležitosti, kterou pak násobí zmíněný režim evakuace.

A to je vlastně pro Evolve charakteristické. Zapadá přesně do ranku online stříleček, kde je míra zábavy přímo úměrná míře hráčské dovednosti (nebo alespoň ne-debility), ale zároveň se té zábavě snaží jít konkrétními prvky naproti. A daří se jí to až překvapivě dobře.

Když všechny elementy secvaknou dohromady, poskytuje Evolve prostor k parádním zážitkům mezi Predátorem a dobře promazaným raidem z libovolného MMO.