Euro Truck Simulator 2 - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Fortelný náklaďácký zážitek není pro každého a musí bojovat s nevalnou pověstí vyhraněných žánrů. Nebojte se mu vlézt do kabiny a budete se sami divit, kolik toho odvezete. Triumf českých barev a splněný dětský sen, který vám nezruinuje celoživotní úspory.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

metacritic 79/100

14. 11. 2012 v 20:29 - Recenze Autor: Václav Rybář Komentáře: 0

Simulátor nákladní přepravy? Eh... už vidím ty překvapením zkřivené obličeje, které si při obhlédnutí obalu okamžitě vybaví příbuzné simulátory autobusů, tramvají, čistících vozů nebo kombajnů, kterých je především německý trh plný až po okraj. Stojí pár babek a laškovně vykukují ze stojanů v supermarketech a trafikách. Jenže Euro Truck Simulator 2 je jiný - za šest stovek nabízí áčkový zážitek v béčkové krabici a navíc ještě s nálepkou Czech Made. Řízení kamionu ještě nikdy nebylo návykovější, ale nejdřív se k němu musíte nechat přemluvit.

Euro Truck Simulator 2 - recenze

Dobrou zprávou je, že kompletní hra má půl giga a je ke stažení v trial verzi. Sami si tedy můžete zkušebně ověřit, že zlaté české ručičky nemakají jen na Mafiích, ale pohybují se i v mnohem obskurnějších herních vodách. A to prosím pěkně dlouho. SCS Software má za sebou kromě prvního Euro Truck Simulatoru i German Truck Simulator, Extreme Truck Simulator nebo Scania Truck Simulator (viz seznam). Říká se, že trénink dělá mistra. Platí to i v tomhle případě?

Vezu jogurty z Prahy do Drážďan, 3200 euro

Už po spuštění působí Euro Truck Simulator 2 mnohem robustnějším dojmem, než by mnozí čekali. Po krátkém tutoriálu, ve kterém zjistíte, že se hra dá ovládat desítkami tlačítek (majitelům klávesnic důrazně doporučuji automatickou převodovku, s tou reálnou sekvenční jsem ztratil trpělivost po třech neúspěšných rozjížděních), protože máte pod kontrolou světla, blikače, stěrače, deset pohledů kamery nebo plné ovládání navigace a rádia, před vámi hra rozbalí svůj vcelku rozsáhlý svět složený z cca šedesáti měst v rámci kusu střední i západní Evropy a Velké Británie.

O tom, kam pojedete, rozhodují nabídky dopravců. Zprvu nemáte na vlastní tahač, takže musíte brát volné kamiony tam, kam se to firmě zrovna hodí. Až po dvou, třech odjetých štacích vám banka nabídne půjčku, vy si koupíte vlastní truck a můžete si za dopravené náklady účtovat mnohem vyšší částky, přičemž se samozřejmě připlácí za rychlost, spolehlivost nebo přepravu nebezpečných či nadměrných zakázek.

Peníze budete potřebovat na všechno. Na naftu, opravy, pronájem garáže, pokuty a vylepšování vašeho kamionu. Vše, včetně tuningu interiéru a exteriéru vozů, je zpracováno do nejmenšího detailu. A nemusíte skončit u jednoho vozu, hra má tycoonovské ambice, takže vás za úplatu nechá rozšířit garáž, najmout další řidiče a rozšiřovat vozový park.

Dealery trucků mimochodem nacházíte "náhodou", jak křižujete Evropou, takže se vyplatí ze začátku brát zakázky do různých měst, abyste si obšlápnuli nejenom všechny prodejce náklaďáků, ale i pumpy, hotely a odpočívadla. Zní to složitě, ale všechno je velmi přirozené a logické. Na hře je vidět zkušenost tvůrců s žánrem a snaha o jeho postupné vylepšování.

Třeba koncept bankovních úvěrů zavedli teprve nedávno, stejně tak vylepšenou fyziku a jízdní model. Dá se tedy říct, že pokud jste truckoví panicové, přicházíte do žánru právě včas. Vypiplané detaily by ovšem byly k ničemu, kdyby hra podcenila to hlavní - zážitek ze samotného dobývání silnic.

Vezu tlakovou nádrž ze Salzburgu do Prahy, 6400 euro

Moje slabé manažerské ambice se oním nakup/makej/vydělej pozlátkem příliš oblbnout nedaly. Prostě jsem chtěl jezdit. V úvodu vám ani nic jiného nezbude, protože než vyděláte na druhý truck a řidiče, musíte najezdit tisíce kilometrů. Za volantem strávíte nejvíc času, takže je třeba vše popsat do detailu.

S automatem se hra ovládá velmi snadno, ale to neznamená, že jezdit s truckem je sama o sobě procházka růžovou zahradou. Setrvačnost naloženého kolosu je značná, takže člověk musí neustále předvídat - místní umělá inteligence popojíždějící v civilních osobácích, ale i konkurenčních náklaďácích (v každé zemi sedí SPZtky, klobouk dolů) je poměrně mdlá, takže i přes slabý provoz vám pěkně zatopí nenadálým bržděním a myškováním v pruzích.

Druhou výzvu představuje neochota dvanáctimetrových nákladů srovnat se v křižovatkách a ostrých zatáčkách do svého pruhu. Ano, máte k dispozici osm zrcátek, ale to vám stejně nepomůže. Volant naštěstí ochotně kroutí dvě a půl otáčky, takže stačí zpomalit a trpělivě vychytávat obrubníky a patníky.

Kdo nemá tři monitory, ten určitě ocení rozhlížení myší. Budete ho používat často, stejně jako modlitbu za dementa v superbu, který nebrzdil a v padesátce to do vás napálil z boku, čímž rozšířil váš náklad náhradních součástek z Mladé Boleslavi.

Za bouračku vyfasujete flastr ve výši čtyři sta eur, ale také vás čeká návštěva servisu a další nepříjemné placení. Pokutuje se i jízda na červenou, v protisměru nebo bez rozsvícených světel. Hra vám vše rovnou strhne z účtu. Když už na něm nic není, jdete do exekuce a máte po ptákách, takže žádné flákání na odstavných parkovištích a hezky do práce, panáčkové!

Vezu pět traktorů z Brna do Wroclavi, 5700 euro

Ježdění s truckem je nečekaná zábava. Kabina je vymazlená do posledního pixelu, a když to rozfajrujete na svých devadesát v hodině, je svět hnedle veselejší. Pokud tedy nevezmete nadměrný náklad v době, kdy jezdíte pouze astmatickým renaultem. To pak budete kopečky vyjíždět čtyřicítkou a nadávat na každý osobák, který zbytečně brzdí provoz.

Vžit se do role náklaďáka je velmi, velmi poučné. Pochopíte, proč kamion tak naštvaně odfukuje při podřazování - zrychlení z dvacítky na osmdesátku mu totiž trvá neporovnatelně déle, než vám v oktávce. O rozjíždění z křižovatek nemluvě. Kolikrát jsem kolonu na červené dojížděl krokem, protože z jakékoliv rychlosti se akcelerovalo mnohem snáz než z nuly. Tyhle jemné nuance si rychle osvojíte.

Horší už je to se zajížděním do areálů, kde vyzvedáváte zboží. Mám teď na mysli především finální zacouvání s návěsem k vykládce. Kdo se neučil couvat v autoškole s vozíkem, ten zažije krušné časy. Naštěstí se to dá přeskočit, ale přijdete o pár cenných bodíků a chvilkový pocit pána tvorstva.

Hra operuje ve zrychleném měřítku, takže z Prahy do Brna nepojedete dvě hodiny (no dobře, tak hodinu a půl...), ale něco kolem dvanácti minut. Nepočítejte tedy s tím, že byste cestou poznávali motorest u Devíti Křížů nebo si třeba odbočili k nějakému městečku. Takovou detailnost od Euro Truck Simulator 2 čekat nemůžete. Dálnice spojují pouze vyznačená města.

Na druhou stranu, z okraje Prahy vidíte panoráma s žižkovskou věží a pražský okruh nabídne i průjezd lochkovským tunelem. Podobnými špeky disponují všechna města. Pokud např. rakouský Linec znáte i jinak, než jen podle lineckého těsta, určitě vás potěší věrná replika mostu, přes nějž budete vjíždět do města. Hezky zpracované je i okolí dálnic, ale co si budeme povídat, budete vděční za déšť a rádio. To první nabízí vizuálně fascinující zážitek z tance kapek na čelním skle, to druhé spolehlivě zabrání mikrospánku.

Hra totiž umožňuje nastreamovat z internetu libovolné rádio. S Evropou 2 se kilometry polykají o poznání rychleji, ale před virtuální únavou vás to nezachrání. Řidič si musí občas odpočinout. Nejdřív začne zívat, pak se mu začne zatmívat před očima, a když přešvihnete povinnou bezpečnostní přestávku... bude z toho víc, než jen pokuta.

Vezu krekry z Birminghamu do Londýna, 8000 liber

Aby vás to rychle nezačalo nudit, otevře hra časem i o něco divočejší italské dálnice, ale především ostrovní vložku s ježděním vlevo (můžete si dokonce nechat předělat tahač na pravostranné řízení). Obávám se ale, že do Anglie už to dotáhnou jen nejvěrnější fandové. Přes obrovskou přístupnost celé hry a možnost vyrůst ze sólového tahače v respektovanou spediční firmu, to všechno začíná a končí za volantem.

K tomu, abyste se znovu a znovu vraceli pro další, a další náklady potřebujete kromě zvědavosti i vášeň. Je fascinující, jak tahle hra dokázala udělat z bizarní zábavy pro pár vyvolených férově mainstreamový simulátor pro davy, ale její srdce je pořád hardcore. Naznačuje to i velmi aktivní komunita modderů, která už upravuje fyziku, vylepšuje umělou inteligenci, vypíná rychlostní omezovače a buduje nová města a nové trasy. I ta je důvodem, proč do Euro Truck Simulator 2 investovat.

Než se nadějete, budete díky online šikulům jezdit i po Americe nebo po Číně. A třeba i v reálném čase. Hodně štěstí při nepřetržitém celotýdenním putování od východního k západnímu pobřeží. Možnosti téhle hry jsou veliké, v rukou internetových fanoušků dost možná i nekonečné. Tváří v tvář těmto propozicím blednou veškeré výhrady ke zpracování, chování nebo detailnosti herního světa. Dejte fanouškům do ruky šroubovák a cokoliv, co teď zkritizuji, nebude do týdne relevantní.

Co chci tím vším vlastně říct? Za šest stovek máte na dosah ruky simulátor, který rozhodně vyčuhuje z řady. Zkuste ho a budete pyšní, že něco takového vzniklo právě u nás. Zkuste ho a budete mít k těžkotonážním střelcům o fous či dva vřelejší vztah. Zkuste ho a budete se divit. Buď tomu, jak tohle může někdo hrát, nebo tomu, proč jste sakra kouzlo osmnácti kol neobjevili dřív.

Tagy: simulace

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.