Company of Heroes 2: The Western Front Armies - recenze

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC

Na solidních základech Company of Heroes 2 postavili tvůrci ryze multiplayerový datadisk, který skvěle doplňuje původní hru, přináší hned dva nové způsoby hraní a ani moc nestojí.

Hodnocení redakce 8/10

metacritic 80/100

23. 7. 2014 v 19:50 - Recenze Autor: Daniel Kremser Komentáře: 0

Druhý díl Company of Heroes rozhodně není nepovedenou strategií, ale faktem je, že popularity a také kvalit prvního dílu bohužel nedosahuje. Tvůrci z Relic Entertainment ale ještě nevystříleli všechny trumfy a stejně jako v případě jedničky najíždí na systém datadisků. Ten první nese název The Western Front Armies a nejen, že ho můžete hrát i bez základní hry, ale ještě navíc parádním způsobem původní titul oživuje a křísí atmosféru jedničky.

Na vlně multiplayeru

Jak už samotný název napovídá, kanadští vývojáři zřejmě měli dost tahanic na ruském trhu a místo ušanek jejich vojáci tentokráte oblékají z jedničky oblíbené americké a německé uniformy, s kterými samozřejmě přichází i zcela nový herní styl a vítaná změna nátury celé hry. A když říkám změna, myslím tím, že jde opravdu o razantní posun.

Autoři rovnou smetli ze stolu celý singleplayer a nový datadisk se soustředí výhradně na hru více hráčů, kterou The Western Front Armies skvěle rozšiřuje a obléká do kabátku daleko stravitelnějšího pro veterány prvního dílu. Za své logicky bere celá východní stylizace a návrat naopak slaví s jedničkou neodlučitelně spjaté zákopy západní fronty.

The Western Front Armies tak sebou přináší závan starých dobrých časů a i hratelností má blíže k prvním Company of Heroes. US Army a německé Oberkommando West, což je dvojice nových frakcí a zároveň také nejviditelnější novinka, ale ostatně asi ani nic jiného ani přinést nemohou. Navíc tenhle taktický ústup k osvědčenému se Relicům povedl a snad i vyplatí.

Jak už totiž bylo řečeno, s novými frakcemi a změnou prostředí přichází i odlišná hratelnost, která překvapivě dobře vystihuje historické reálie a zároveň nabízí hráčům skvělé alternativy. Během hraní za Oberkommando West tak třeba musíte rozmisťovat zásobovací náklaďáky a měnit je na dodatečné předsunuté základny jen abyste se dostali k těm nejlepším jednotkám. Díky tomu tak můžete na začátku narazit na pár obtíží a než plně využijete potenciál téměř výhradně motorizovaných německých jednotek, chvíli to trvá. Nutnost dodatečných základen ale trefně simuluje jednu z největších bolístek dobové německé armády, a sice chabé zásobování a problematickou kontrolu cest.

To Američané mají úplně jiné problémy a specifika. Páteří jejich armády jsou důstojníci operující na předem postavené základně. Jejich jednotky jsou pak naopak vesměs pěší a na rozdíl od těžkopádných Němců se soustředí na lehkou pěchotu a schopnost adaptace. Obyčejné pěšáky můžete vylepšovat a přidělovat jim za pochodu kýžené specializace a takřka ultimátní jednotkou celého datadisku jsou díky tomu víceúčeloví parašutisté.

Američané samozřejmě mají také nějaká ta vozidla, z nichž určitě zaslouží zmínit tank Sherman. Daleko více je však pro tuto frakci typický rychlý bojový styl založený na mobilitě a zdaleka největší variabilitě a adaptabilitě. Obě strany jsou tak výrazně odlišené a hraní za ně vyžaduje zcela odlišný přístup v taktice.

Odkaz originálu

Datadisk s cenou okolo pěti stovek ale samozřejmě nenabízí pouze nové jednotky a nějaké ty úpravy hratelnosti. Důležitou součástí každé dobré a hlavně funkční a vyvážené strategie jsou mapy. Jak název a armády diktují, nové mapy vás vezmou na západní frontu a tvůrci mysleli na všechny typy hráčů. Těšit se tak můžete jak na malinké plácky navržené speciálně pro hraní jeden na jednoho, tak i obří mapová monstra, která bez sebemenších problémů poskytnou útočiště i osmičce kamarádů.

Pokud správně počítám, s datadiskem je nyní v celé hře k dispozici bezmála čtyřicítka map a toto číslo lze ještě navýšit komunitou vytvořenými arénami. Možná se teď divíte proč vlastně vůbec zmiňovat mapy i z původní hry. Důvod je prozaický – Relicu se podařilo rozšíření vyladit a obsah z datadisku a samotné dvojky do sebe přesně zapadá a navzájem se doplňuje na výbornou.

Až překvapivě dobře je zde vyřešeno vyvážení jednotek a Company of Heroes 2: The Western Front Armies tak sedne k původní hře hladce a příjemně, bez karambolů a skoků v celkovém přístupu k hratelnosti. Zásluhy lze tvůrcům připsat i za lehce vylepšený síťový kód a také lépe fungující matchmaking, ale třeba po grafické stránce se nic nezměnilo.

Návrat na výsluní?

Company of Heroes 2: The Western Front Armies je rozhodně povedený výtvor, který nabízí dostatek obsahu a navíc slouží jako perfektní vstupní brána do multiplayeru Company of Heroes 2. Hra více hráčů je zde zábavná a vyvážená. Nová frakce jsou navíc promyšlené, mají koherentní styl a skvěle fungují s obsahem základní hry. Ačkoli si tak sebou datadisk nese i neduhy jako je trošku rozhárané ovládání nebo na dnešní poměry už jen standardní grafika, pořád se jedná o skvělou investici.

Pokud hledáte multiplayerový RTS zážitek z druhé světové války a už se vám nechce vracet k prvním Company of Heroes a nebo vám nesedla východní fronta z Company of Heroes 2, určitě po tomto rozšíření sáhněte.