Chromehounds - recenze

Chromehounds - recenze

29. 10. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Válka zuřící několik desetiletí bez jasného vítěze. Tři národy, tři protichůdné ideologie. A obrovské válečné stroje ve stylu MechWarriora. To je akční hra Chromehounds pro X360.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 29.října 2006
Verze hry: prodávaná/X360

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vývojáři From Software nejsou žádnými nováčky na poli mech-simulací. Tahle parta má na svědomí dobře známou sérii Armored Core vycházející dlouhá léta na konzolích od společnosti Sony. Pro Xbox 360 připravili zcela nový titul bez historických kořenů s názvem Chromehounds, který však některé prvky ze starších her převzal. Přesto bych se zdráhal používat obecně známé označení „mech“, protože design mnohých bojových strojů opouští tradičně zažité principy. Sami vývojáři používají slovíčko „hounds“, které v češtině nemá odpovídající význam, takže v rámci recenze zůstaneme u popisu bojových strojů.

Příběh
Hra popisuje dlouholetou válku tří národů Sal Kar, Tarakia a Morskoj. Tyto státy sdílí společné hranice, ale nedokáží se na nich dohodnout. K poslednímu a nejvážnějšímu konfliktu došlo poté, co erupce na slunci způsobily problémy s elektronickými přístroji - autoři tak nenápadně vysvětlují důvody, proč ve hře neuvidíte žádná letadla, balistické střely a podobně. Jakmile se něco vznese výš do zemské atmosféry, elektronika je okamžitě zničena. Proto jsou do poslední války nasazeny zcela nové druhy zbraní. Těmi jsou právě zmíněná obří bojová monstra v podobě bipedů, kolových vozidel, vznášedel, šestinohých kráčejících pavouků atp.

V příběhu hráč figuruje v roli žoldáka, který pracuje pro všechny tři národy a díky tomu získáte možnost utvořit si názor na konflikt z pohledu všech zúčastněných stran. Mimo to můžete pracovat na vývoji vlastního bojového vozidla, což je jedna z nejvýraznějších vlastností celé hry. Škoda jen, že celý příběh se odehrává bez postav, pouze formou radiových rozhovorů a několika neurčitých obrazů na bojiště, což poněkud degraduje herní režim pro jednoho hráče.

Singleplayer
Singleplayer je skutečně nutné chápat pouze jako tréninkovou přípravu na mnohem komplexnější online zápolení. Pokud bych to měl více zdůraznit, pak Chromehounds patří mezi jednu z nejvýraznějších her, pro kterou je vyloženě nezbytné disponovat plnohodnotným připojením k Xbox Live. Nechci tím říct, že jinak si tuhle hru nezahrajete, ale budete ochuzeni o tu jednoznačně lepší část. Ale postupně...

Hra vám nabídne šest mini-kampaní, ve kterých si vyzkoušíte šest různých typů bojových strojů a profesí. Jedná se o kampaně Soldier, Sniper, Defender, Scout, Heavy Gunner a Commander. Již z anglických názvů se dá usoudit, co vás asi čeká. V roli Snipera se budete učit precizní likvidaci cílů, v roli Scouta zejména taktiku a průzkum terénu, v roli Commandera sledování pohybu nepřítele a velení jiným jednotkám. Přesto je společným ukazatelem všech profesí poměrně primitivní herní náplň, kdy objíždíte určené body a střílíte na určené cíle. Výjimky potvrzují pravidlo, jako v případě scouta, kdy v jedné misi obsazujete radiové stanice, ale i zde permanentně sledujete mapu a postupně navštěvujete místo za místem.

Mimochodem, radiové stanice jsou skutečně dobrým nápadem. Obsazujete je nejen vy, ale i nepřítel. Pokud přijdete o radiovou stanici, přijdete také o možnost komunikovat s ostatními jednotkami v tomto hluchém perimetru. Mnohé boje, zejména online, se tak stanou doslova taktickými bitvami, kdy se soupeři snaží ochromit komunikaci protivníka a teprve potom zaútočí.

Ovládání a střelba
V průběhu bojů se připravte na časté přepínání mezi prvním a třetím pohledem a ještě častější rotaci ve zbraňových systémech. Ve třetím pohledu totiž nemáte zaměřovač, pouze něco jako PiP okno (Picture in Picture - obraz v obraze). To je však strašně malé, dokonce i na více než metrovém televizoru, takže je nesmysl pokoušet se skrz něj mířit. Nezbývá vám nic jiného, než se přepnout do prvního pohledu, který má zase pevně daný zoom dle aktivní zbraně a není tak zcela efektivní pro boj zblízka. A protože se mnohé zbraně po každém výstřelu dlouho nabíjejí, musíte je rychle měnit, pokud nechcete skončit jako hromádka kovového šrotu.

Z předcházejících řádků možná získáte jakous takous představu, že ovládání není úplně optimálně vyřešené. To je bohužel pravda, ale i přes určitou nemotornost se na něj dá zvyknout. Tím ovšem výčet problémů nekončí. Mnoho lidí zřejmě nepřenese přes srdce pomalost všech bojových strojů. I když použijete nejrychlejšího Scouta, budete mít pocit, že časté přesuny v rozlehlé krajině trvají až zbytečně dlouho. A stejně tak i střelba – většina palubních zbraní střílí strašně pomalu. Pocit ze střelby je vůbec takový zvláštní. Opravdu jen málokdy budete přesvědčeni, že řídíte mnohatunové obrněné vozidlo s ničivou palebnou silou. Kdo čeká, že většinu zbraní tvoří nějaké rychlopalné těžké kulomety a děla, ten bude pekelně zklamán.
Jakmile však akceptujete zmíněné zvláštnosti, uvědomíte si, že ovládání je jinak docela konzistentní. Chromehounds je totiž snad první Xbox hra, která má na gamepadu více tlačítek volných, než těch používaných. I díky tomu vám zvládnutí všech grifů zabere minimum času, řádově několik málo minut.

Online bitvy
Kouzlo hry Chromehounds spočívá v multiplayeru. Teprve tady se můžete zapojit do skutečné války, kde bojujete o získání nadvlády ve virtuálním světě. Hraní online ovšem vyžaduje hodně času a ne každý bude ochoten jej obětovat. Kdo to však zkusí, ten bude bohatě odměněn nevšedními zážitky, protože možnosti této hry vysoce překračují běžný standard. Základní rozdělení lze provést na Free Battles a Neroimus War. Free Battles jsou v podstatě známé multiplayer režimy typu Deathmatch, Capture the Flag, Survival atp. Jejich účelem je zisk finančních prostředků a zejména příprava na to hlavní – na globální válku, která je označovaná jako Neroimus War.

Neroimus War je velmi dlouhá kampaň a abyste do ní mohli vstoupit, je nezbytné stát se členem týmu. Individualismus tu nemá místo. Vaší snahou bude stanout na straně národa, který v konfliktu zvítězí – tedy obsadí území a hlavní města obou protivníků. Válka ovšem stojí peníze, hodně velké peníze. Své bojové stroje totiž musíte neustále opravovat, inovovat, nakupovat chybějící palivo a munici. Může se docela snadno stát, že se finančně doslova zruinujete, protože váš tým nedokáže úspěšně plnit zadané mise, za což budete platit dokonce pokuty!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento systém je na jednu stranu trochu frustrující, ale současně neobvykle motivující. Vyřadí špatné hráče a týmy, respektive donutí všechny zainteresované opravdu takticky spolupracovat. Podle zkušeností mnoha hráčů ovšem není těžké brzy vydělat několik milionů, takže finanční trable rychle hodíte za hlavu. Celá kampaň může trvat opravdu velmi dlouho a i pokud se ocitnete mezi poraženými, můžete pokračovat v boji nezávisle nebo se připojit k jiné straně. Vše je samozřejmě doplněno o nezbytné statistiky, které informují o nejlepších týmech, hráčích a o aktuálním průběhu války.

Skládání vlastních strojů
Výbornou možností hry je konstruování vlastních bojových vozidel. Tahle možnost je k dispozici jak v offline, tak i online módu. V singleplayeru však není nutné, během všech kampaní, nic stavět. Bohatě si vystačíte s předdefinovanými stroji. Motivací pro hraní singleplayeru však může být odemykání dalších dílů, které rozšiřují základní stavební nabídku.

Na začátku vypadá navržený systém poměrně složitě, ale po nějaké době se v něm zorientujete. Základem je vybrat si mobilní základnu – něco jako podvozek zamýšleného bojového stroje. Na výběr máte nohy, pásy, kola nebo vznášedlo. Je to základní volba, která ovlivní celkovou rychlost vozidla a jeho nosnost. Na podvozek montujete kokpit, který doplníte o generátor a pak už jen postupně doplňujete zbraňové systémy, pancéřování, noktovizory, počítačové čipy pro řízení různých systémů atd. atd. Důležité je hlídat si váhový limit a stav energie. Logicky, pokud chcete rychlé a pohyblivé vozidlo, nemůžete na něj montovat těžké zbraně a naopak. Ačkoliv interface není dvakrát přehledný, možnosti, které nabízí, jsou vynikající. Množství konstrukčních dílů je skutečně veliké a navíc máte možnost stahovat další díly přes Xbox Live Marketplace.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technické zpracování
Grafická stránka hry je hodně rozporuplná. Samotné modely bojových strojů mají vynikající detail a engine zvládá perfektní nasvětlení. Rovněž animace jsou na vysoké úrovni a výhrady nemám ani k particle efektům. Kupříkladu, palba z rozžhavených hlavní působí hodně dobře, i když znovu nemohu nevzpomenout tu všudypřítomnou pomalost pohybu a kadence. Všechno ostatní je už však jen na hranici průměru.

Nejvíce deprimujícím dojmem působí prázdná krajina se stále stejnými budovami a několika málo stromy. Některé lokace sice vypadají hezky, kupříkladu zastavěné oblasti, ale ten zbytek nelze nijak ospravedlnit. Je sice fajn, že většinu objektů lze zničit nebo lépe řečeno nechat zmizet, ale propracovaný model válečného stroje je docela v ostrém kontrastu s jinak obyčejnou krajinou. Zdráhám se uvěřit, že modely několika vozidel sebraly Xboxu 360 tolik výkonu, až už žádný nezbyl.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Nelíbilo se mi také, že zničené jednotky jen zmizí a nezůstávají po nich žádné rozervané kusy trosek, které tak skvěle vypadaly třeba v Halo 2. Nedá se říct, že Chromehounds je škaredá hra, to určitě ne, ale rozhodně zůstala vizuální stránkou za očekáváním. Ani audio vás ničím neohromí. Standardně kvalitní zvuky, poněkud nezajímavý dabing a symfonická hudba nepřekračující běžný rámec průměru.

Pár slov závěrem
Chromehounds je typickým představitelem titulů z první vlny pro Xbox 360. Není to špatná záležitost, ale evidentně cítíte, že to ještě není ono. Hra disponuje kvalitní grafikou, ale současně zdaleka nevyužívá celý potenciál konzole. Ze singleplayeru budete mít pocit, že je tu jen do počtu a nepříliš profesionální podání příběhu to jednoznačně dosvědčuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naopak, multiplayer nabízí mnohem víc, než se od něj čekalo. Různé způsoby vedení války, týmová strategie, vydělávání peněz, nákupy nových dílů, sestavování vlastních bojových strojů atd. atd. Tohle vás opravdu strašně rychle chytne za srdce a bude bavit dlouhé hodiny. Pak se ovšem znovu dostaví ta pachuť, kterou jste cítili u singleplayeru – na hře se mělo ještě nějaký ten pátek pracovat a zbavit ji všech neduhů týkajících se zejména ovládání a určité herní variability. V konečném výsledku se tak dá konstatovat, že tuhle hru si buď oblíbíte, nebo ji budete pohrdavě přehlížet.

Stáhněte si: Trailery...