Far Cry 3 - E3 dojmy z tropické sandboxové akce
zdroj: Ubisoft

Far Cry 3 - E3 dojmy z tropické sandboxové akce

21. 6. 2011 18:10 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Vycházíme z krásného divadla v Los Angeles a Lukáš se mračí. Debata o ukázce z Far Cry 3 vrší jeden protichůdný argument za druhým. Lukáš je proti, já jsem se ještě nerozhodl. O pár dní později, když jsme viděli průchod nepřátelským táborem poněkud jiným způsobem než na tiskovce Ubisoftu, je Lukáš ten, který se ještě nerozhodl, zatímco já jsem pro danou chvíli ochoten projevit náznak důvěry. V co? V ideály Far Cry série, že se jich tvůrci budou držet i ve třetím díle, i když to, co na E3 předvedli, se jim hypoteticky vzdaluje. Důležitý je výraz „hypoteticky“. Zdá se totiž, že kritiky prezentované podoby Far Cry 3 trápí paměť a selektivně v ní udržují pouze vzpomínky na Afriku.

Vzpomínky krásné a nezapomenutelné, plné romantiky plynoucí z parádního zachycení nálady tohoto kontinentu, který po tvůrcích nežádal žádné copyrighty, jen bystré oko a cit. To všechno měli, ale stejně zážitek z Far Cry 2 do jisté míry pokaňhali dementní umělou inteligencí, nekonečným spawnováním nepřátel a malárií. Výsledkem byl postoj: miluj, nebo zatrať. A přes tohle složité dilema se úplně zapomnělo na tropický ostrov z jedničky, totálně debilní zápletku s mutanty, ale hlavně hratelnost načuchlou volností v řešení jednotlivých situací. To je to hlavní, na co chce Far Cry 3 navázat. Ale nejdříve vás nechá v kůži Jasona Brodyho zemřít jednou, dvakrát, třikrát… a zaslouženě, protože si o sobě myslí bůhví co! A tím dobrodružství na několika tropických ostrovech v Pacifiku startuje.

Pokud vám uprostřed hlavy vrtá pochybnost o tom, proč vlastně psát o tom, co jste sami mohli v plné kráse vidět na E3 demu (níže), existuje pro to jednoduché vysvětlení: viděli jsme úplně odlišný průchod tou samou úvodní částí. A byl to průchod, kde se více plavalo ve vodě, více se vyčkávalo na to, až utichne rachot po první střelbě, méně se zcela nerealisticky a cirkusově házely nože po 20 metrů vzdálených pirátech, zkrátka všeho bylo méně a působilo to mnohem zajímavěji.

Vývojáři na prezentaci v dusné budce hlučného stánku Ubisoftu chtěli dokázat základní pravidlo Far Cry série – možnost jít svou cestou za vytyčeným cílem. A dařilo se jim to do chvíle, než se spustila sekvence s helikoptérou. Je pochopitelné, že Far Cry není The Elder Scrolls, ale v duchu jsem myslel na to, že kdybych celý ten segment hrál já, tak se sakra postarám o to, abych ještě před odletem zneškodnil nejenom všechny protivníky v táboře, ale hlavně zneškodnil všechny zbraně schopné helikoptéru sestřelit.

Mám však neodbytný dojem, že i kdybych si s tím dal tu práci, stejně se ten jeden člověk s bazookou odněkud vynoří a sestřelí mě v zájmu skriptu. A to je v tuto chvíli jediná skutečně větší pochybnost, která ve mně vrtá – tvůrci mi nechají volno v řešení situace, ale nakonec stejně popřou všechno, oč jsem se snažil, a uvrhnou mě do situace, se kterou jsem dopředu počítal a snažil se jí vyhnout. Další skripty ve hře snad budou shovívavější a bude jich tam co možná nejméně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Všichni jste na videích viděli, že Far Cry 3 vypadá krásně. Proklamovaná snaha tvůrců o kontrast mezi nádherným prostředím a krutostí zobrazovaných událostí, sice vyznívá mdle, protože jediné, co vzbuzuje, je pocit prvotřídního kýče, ale hry jsou na to zvyklé. Afrika ve dvojce na tom byla úplně stejně, ale těžila z toho, že reálné prostředí je ve hrách až příliš často dozdobováno nelogickými doplňky, čemuž se Far Cry 2 vyhnula a přeci jenom tu kýčovitost dokázala docela dlouho skrývat.

Každopádně, v tom nádherně realizovaném prostředí zdánlivého ráje Far Cry 3, který se rozprostírá na několika ostrovech, se bude Jason Brody snažit o návrat k civilizaci, nalezení své dívky, záchranu života a určitě mu tvůrci dají do vínku i něco vznešeného. Podstatné je, že ostrovy jsou od civilizace separovány, což má vysvětlovat pošahanost zdejších neoficiálních mocipánů.

Na ostrovech je jich hned několik, Vaas z E3 dema je pouze jedním z nich a nutno říci, že jako herní postava je dost nudný. Neznám však jeho motivaci, jeho roli, takže je mi vlastně jen krajně nesympatický i jako záporák. Jeho sklon k pohřbívání do vody s betonovým kvádrem na noze je ale zajímavý, vytváří tím na dně jeskyně krásnou výstavku mrtvol, což je dost šílené, a pokud na navození tohoto pocitu v hráči hodlají tvůrci tlačit, tak musím říct, že se jim ho daří vyvolávat už nyní. Blízkost smrti, kterou zažije Jason a vy s ním, je z hlediska hráče velmi lákavá a dost tomu napomáhají efekty (zčernání obrazovky, jak dochází kyslík v plicích), se kterými bychom se měli setkat i během hry. A nejenom s nimi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V prvé řadě byste měli narážet na situace, které musíte řešit po svém. Vývojáři hrdě označují Far Cry 3 za FPA - first person adventure - než se skloněnou hlavou přiznají, že na konci všech úkolů se stejně blyští ostří nože, sviští kulka ze zbraně nebo své tesáky vystrkuje nebezpečné prostředí – to všechno znamená smrt protivníka. Ale na to jsme zvyklí, podstatná je právě možnost využívat prostředí, které prý není jen na okrasu, ale k užitku. V E3 demu jste viděli, jak Jason využil padající vody z vodopádu, který přehlušil jeho přípravy na útok a skončil nejenom smrtí protivníka, ale také jeho prošacováním a obráním. Je tu tedy šance, že drobné adventurní kroky budou ve hře nutné – sebrat někomu něco, abyste mohli provést další něco.

A když si vybavíte pestré prostředí tropických ostrovů a zdejší fauny, flóry a přírody obecně, jistě vás napadne spousta potenciálně problémových situací a k nim hned i vlastní řešení. Skoky z výšky na nepřátele (viděno v demu), využití porostu a snad i zdejších zvířátek k odlákání pozornosti, protože po ostrově by se měla zvířátka pohybovat a doufejme, že budou náležitě zatažena do hry stejně jako počasí. O tom se vývojáři v oficiálních materiálech ani v rozhovoru, který brzy zveřejníme, nezmiňují, ale logicky musí nějakou roli hrát. Oheň a jeho šíření s větrem bylo v minulém díle nejenom úchvatné, ale též nesmírně užitečné. Tady by se mohla přidat voda, slunce, vítr, sesuvy půdy atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Přestože mě neopustila v úvodu proklamovaná ochota věřit v to, že se třetí díl nezpronevěří zásadám Far Cry, je to zároveň jedna z mála her, které jsem na E3 viděl, z níž nemám jasný a ucelený dojem. Když člověk sleduje Skyrim, hraje Rage, áchá nad Prey 2 nebo se leká u Aliens: Colonial Marines, tak si zároveň utváří představu o tom, co je čeká, alespoň v samotné základu. Ale u Far Cry 3 ne.

Znervózňují mě malá čísílka, která vyskakují nad některými (!) zabitými desperáty, z nichž si můžu odvodit snahu o zakomponování vývojového prvku – nabírání zkušeností, vylepšování v určité oblasti atd. Může to být ale pouze číselně vyjádřená míra kvality likvidace, což by bylo veliké zklamání, protože se to k záměru tvůrců vůbec nehodí. Nebudu jim však v této fázi vývoje nic podsouvat a začínám si vzpomínat, že podobně nejistý pocit jsem měl po prvním setkání na nějaké herní výstavě i z Far Cry 2. Nekriticky se mi tehdy líbila Afrika, možnost plánovat a vykonávat přepadovky po svém a nakonec vlastně i to ježdění po savaně, za které jsem později Clinta Hockinga do třicátého kolene proklel, což se mu nakonec splnilo, protože odešel do vývojářské černé díry jménem LucasArts.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Za rok na E3 snad budeme všichni moudřejší, že se tam se hrou setkám, vůbec nepochybuju. Možná bude vypadat trošku jinak, možná bude méně připomínat Crysis. Každopádně jsem na Far Cry 3 zvědavý, po našem rozhovoru s praštěným scénáristou Jasonem VandenBerghem na letošní E3 o tom není sporu. Máme spolu tajnou úmluvu: jestli se mi hra nebude líbit, rozžvýkám mu jeho klobouk á la Krokodýl Dundee a přetáhnu jej desetkrát tou ebenovou holí, o kterou se opíral, když prchal před naší kamerou.

Nejnovější články