Bety, které spíše než pro opravdové otestování hry slouží více jako marketingový nástroj a demo, jsou stále častější. Do tohoto případu má Heart of the Swarm dál, než Peter Molyneux k pravdomluvnosti. Tohle je skutečná beta, která není k “užívání si” a pohodovému hraní. Jako fanda StarCraftu vrním blahem, ale jako hráč si to po pravdě zatím neužívám naplno. Hnedle vysvětlím.
Beta je zatím velmi omezená a slouží k otestování a vyladění nových multiplayerových jednotek. Proto zapomeňte na singleplayer, umělou inteligenci (je tam jen nepoužitelné Very Easy) a na bohaté multiplayerové možnosti. Jediná možnost je Quick Match 1v1. 2v2 si dáte leda tak v Custom Game. Je ale dost možné, že se budou možnosti bety pomalu rozšiřovat.
Rozšiřovat se bude pozvolným tempem i počet hráčů, kteří mají do bety přístup. Zatím jich je docela málo, což má dvě negativa: občas si na vyhledání protihráče počkáte docela dlouho a kvůli malému počtu hráčů moc nefunguje matchmaking. Jednoduše není z čeho vybírat a tak často dostanete někoho, kdo je na tom výrazně jinak, než vy. Takový zápas si neužije ani jeden z vás. Já vyfasoval několikrát Korejce a smlsnulo si na mně i pár Grandmasterů. To jsou ale "problémy" jen první fáze bety, nikoliv hry jako takové.
Ptáte se, kde se ve mně berou ty pochybnosti o vydání v letošním roce? Stav multiplayeru v betě jednoduše není ani zdaleka ve fázi, kdy by se blížil hotovému produktu. Není potřeba dořešit jen balanc u dvou tří jednotek, tu a tam poštelovat pár číslíček a hurá na trh. Vedle balancu se řeší samotné jednotky. Jejich role, funkce a schopnosti. Nic není vytesáno do kamene. Vývojáři jen opatrně načrtávají tužkou a kolem archu kmitá stádo nedočkavých hráčů s gumou.
A že se už gumovalo. Ještě před spuštěním bety ze hry zmizel Protosský Replicator. “Hotová” jednotka s animacemi, zvukem a pevně danou funkcí. Při interním testování se holt zjistilo, že je pro vyváženost soubojů kontraproduktivní, a tak šla z kola ven. Replicator byl docela zajímavý příklad, jak se dobrý úmysl vývojářů zvrhne v nepoužitelnou jednotku. Protosský nováček se mohl změnit na libovolnou jednotku nepřítele, což mělo zpestřit variabilitu jednotek. Výsledek? Hráči raději některé typy jednotek nedělali, protože nechtěli, aby proti nim v ZvP šli například “vlastní” Brood Lordi. Variabilita dostala na frak. Replicator taky.
Velkých změn se vývojáři ale nebojí ani teď, kdy už betu hrají tisíce hráčů. Terranský robot Warhound, kterého si mohli první hráči bety vyzkoušet na vlastní kůži, byl odejit. Stejně jako Carrier, který se pak vrátil. Se svou rolí trochu bojuje i Reaper, který je v pozdějších fázích hry docela nepoužitelný. Teď dostal navíc automatické léčení, takže je na počáteční prudění ještě lepší. Pořád je to ale jednotka, kterou si do své hlavní armády v mid/eng game spousta hráčů asi nedá.
Zásadně se proměnila i Widow Mine, která už není sebevražednou jednotkou. Zakope se a jednou za čas vystřelí na blízký cíl raketu, která sejme většinu jednotek na jednu ránu. Podle vývojářů bylo prý těžké vybalancovat její původní roli, kdy jedna relativně levná mina vzala život téměř libovolné jednotce. Také se jim nelíbilo, že když nepřítel objevil vaše miny, nemusel se jim nijak zvlášť přizpůsobovat. Prostě vybuchly a hotovo. Teď střílí a zakopané zůstanou. Hrozba tak na bojišti přetrvává a je potřeba se adaptovat.
Nová raketová role je opravdu zajímavější a Widow Mine je teď perfektní pro hlídání těžby, nebo expanzí. Dá se s ní také skvěle lákat do pastí dalších min, které udělají plošným poškozením z nepřátelské armády bandu mrzáků. Sám jsem se stal několikrát obětí min, kterých jsem si všiml až v replayi. Scoutovat, scoutovat, scoutovat!
Stejně tak mizí (Mothership Core) a přibývají (Oracle) různé schopnosti. Detailně rozebírat jednu změnu po druhé nemá cenu, protože za pár dnů může být všechno úplně jinak. Na fórech to bzučí životem, hráči pochvalují, kritizují a navrhují. Blizzard naslouchá, reaguje a hra se každých pár dnů mění. Příjemné je, že beta staví na dva roky staré hře, která je parádně odladěná. Primárně se tak řeší jen jednotky a ne technická stránka věci. Zatím jsem se ve hře nesetkal s žádnými velkými bugy, padáním či jinými problémy. Navíc se Blizzard prohrabal i samotnou hrou, plivnul a trochu to rukávem přeleštil. Grafika je hezčí, v mapách je víc efektů a třeba Zergský Creep Tumor má zbrusu novou animaci.
Zajímavá je i snaha tvůrců hru zpřístupnit širšímu publiku. Hráčům, kteří se strategií bojí. Kteří si nejsou jistí, co v nich pořádně dělat, a jak se ta divočina ovládá. Naštěstí tím Blizzard absolutně nijak nezasahuje do surové hardcorovosti hry. Ta je s novými jednotkami ještě komplexnější a nakope vám zadnici ani nemrknete. Obavy tak nejsou vůbec na místě.
Zpřístupňování probíhá po malých krůčcích a jde jen o lepší sdělování informací neználkům. Velmi užitečné, a co ocení i hardcore hráči, je zobrazování počtu dělníků na těžbě. Optimálně máte mít 3 na každé plynárně a 24 na minerálech. Dřív jste to museli počítat “ručně,” teď se ukazuje šikovné počítadlo nad hlavní budovou a nad plynárnami. Drobnost, ale užitečná. Samozřejmě to jde vypnout.
Velmi příjemné je i automatické poslání prvních pěti dělníků na minerály ihned po spuštění zápasu. Úkon, který dělá vždycky každý bez ohledu na schopnosti/strategii nebo rasu úvod hry zjednoduší, zlepší a taky to jde vypnout. Když se mi to stalo poprvé, hrozně jsem se ulekl. Teď na to nedám dopustit.
Když jsem se díval na replaye z prvních dnů bety, chovala se polovina nových jednotek jinak. Ať už to byla jejich rychlost, schopnosti, útok nebo samotná role na bojišti. Vývojáři se rozhodně nebojí měnit cokoliv, a jak nám už několikrát dokázali, klidně vyškrtnou i “hotovou” jednotku. Poslední slovo máme totiž my, hráči. Když se nám něco nebude líbit, v plné hře to s největší pravděpodobností nebude.
Před čtrnácti dny byla beta jiná a za dalších čtrnáct dnů se taky mnohé změní. Proto se mi moc nechce věřit tomu, že Heart of the Swarm vyjde ještě letos. Může se příští týden najít ideální role a balanc pro všechno, za dalších 14 dnů se to doladí a na konci listopadu se začnou lisovat DVDčka. Mnohem pravděpodobněji mi ale zní začátek příštího roku.
Z bety mám dobrý pocit už teď. Je to pořád Blizzard. Na singleplayer si budeme muset počkat do vydání, ale multiplayer se vybarvuje skvěle. Všechny tři strany dostaly šikovné pomocníky, kteří stávající strategie hráčů hodně osvěží a promíchají. Navrch trochu hezčí grafika a snaha podat nováčkům pomocnou ruku, aniž by se to jakkoliv dotklo hardcore hráčů. Jak se na tohle může stratég netěšit?