Dojmy z hraní: Just Cause 3 je výbušná zábava v nejlepším slova smyslu
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Just Cause 3 je výbušná zábava v nejlepším slova smyslu

26. 6. 2015 20:30 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Just Cause 3 je hra o velkolepém ničení a masivních explozích v otevřeném světě. A skoro vždy můžete za všechen ten megabordel vy. Just Cause 3 je také hra, která si zjevně na nic nehraje, nesnaží se předávat skrytá poselství a ani se netváří, že je něčím víc než nezřízeným akčním nášupem. Newyorští tvůrci z Avalanche Studios tak navazují na odkaz druhého dílu a prakticky ve všech ohledech dělají další mílový krok směrem od realismu. Výsledek je totálně ujetý, ale na první pohled i totálně zábavný. No řekněte, v jaké jiné hře můžete nepřítele přivázat za nohu k propanbutanové láhvi, následně ji odpálit jako svištící raketu?

Rico superman 

Rico Rodriguez nestárne, ale naopak zraje. S každým novým dílem se učí nové triky a v Just Cause 3 dozrál do formy mladšího bráchy Supermana. Do vínku totiž dostal křídla. Wingsuit, létající oblek, veverčí obleček – říkejte tomu, jak chcete, výsledek je stejný. Kdykoli se Rico dostane do vzduchu, může roztáhnout ruce a nohy, mezi nimiž schovává umělé blány, a letět coby plachtící base jumper. Nutno říci, že právě do vzduchu se Rico dostává velmi často…

Prakticky kdykoli a kamkoli můžete vystřelit svou starou známou kotvičku (grappling hook), přitáhnout se za ní a v mžiku se ocitnout nad zemí. Zatímco minule jste takhle skákali hlavně nahoru a dolů pomalu plachtili s padákem, díky kombinaci veverčího oblečku a kotvy v Just Cause 3 už můžete regulérně létat. Vyskočíte, Rico roztáhne křídla a pak už se jen průběžně přitahujete kotvou za cokoli na zemi a rychle svištíte vpřed.

Když jsem si po étrojkové prezentaci sedl s Omarem Shakirem, producentem v Avalanche Studios, a zmínil hystericky zábavný multiplayerový mod do Just Cause 2, Omar připustil, že ve trojce žádný takový multiplayer nebude (pouze online žebříčky), ale že celkově modům hodně fandí a právě wingsuit z jednoho modu vychází. Do druhého dílu totiž někdo udělal supermanský mod, a když jej vývojáři spatřili, seznali, že to je prča, a bylo by fajn mít něco takového v Just Cause 3.  Zvlášť, když svět hry má tisíc kilometrů čtverečních.

Přestože je veverčí obleček atraktivní, obávám se jedné věci. Zaprvé, bude mít smysl nadále používat dopravní prostředky? Má jich zde být přes 80, jenže létající Rico je od pohledu rychlejší než sporťák. Omar Shakir tvrdí, že na to tvůrci samozřejmě myslí a vozidla budou hrát důležitou roli, protože fungují jako štíty.

Což mě přivádí k druhé otázce: nabídne hra smysluplnou výzvu? Z étrojkových záběrů působí létající Rico jako nedotknutelný superman, který beztak žádná vozidla coby štíty nepotřebuje. Od producenta jsem se dozvěděl, že i na toto samozřejmě myslí, a tak nezbývá, než se přesvědčit na vlastní ruce až hra 1. prosince vyjde. Jde mimochodem o velmi odvážné datum vydání, které ukazuje, že tvůrci svému projektu hodně věří.

zdroj: Archiv

Rozbijte si to po svém 

Aby bylo jasné, tisíc kilometrů čtverečních je setsakramentsky hodně (GTA V je asi desetinové, byť mluvíme o virtuálních světech, kde není kilometr jako kilometr). Od producenta se dozvídám, že po úvodním tutoriálu se celá mapa otevře, což však prý neznamená, že se rázem dostanete do všech koutků herní plochy – na některá místa prý budete zkraje slabí a hned vás tam pifnou.

Velké světy jsou krásné, leč kolikrát prázdné a nudné. Aby nedocházelo k hluchým okamžikům, kdy např. Rico přistane do vody, nejbližší kus pevniny je pět minut plavání daleko a chudák se ani nemá zač přitáhnout, aby vzlétl, může si zavolat přítele na pomoci, který mu z nebes shodí tank nebo raději motorový člun. Tyto dodávky jsou správně ztřeštěné a skutečně se jedná o velké dárkové krabice, které při otevření vychrstnou barevné papírky jako na narozeninové oslavě. Tvůrci zkrátka nechtějí, abyste v Just Cause 3 zbytečně zastavovali. Chtějí, abyste konstantně řádili.

Étrojková předváděčka se více než na cokoli jiného zaměřila na různé způsoby plnění misí, přičemž „plnění misí“ je v případě Just Cause 3 plus mínus synonymem pro páchání co nejničivější a nejexplozivnější neplechy. Kupříkladu sochu diktátora lze sundat traktorovým nájezdem, katapultovaným autem nebo tak, že jeden konec vystřelovacího lana přišpendlíte k hlavě sochy, druhý k její vztyčené paži a pak jen odpálíte rozbušku, která oba konce nataženého lana přitáhne k sobě a sochu rozpůlí. Podobným způsobem lze rozbít i obří vysílací věže – natáhnete mezi ně lano a následně jej necháte smrsknout.

Během ani ne čtvrt hodiny, kterou E3 demo trvalo, stihl Rico zdemolovat i obří rafinérii (toho času ve stíhačce) a velikánský betonový most přes hluboké údolí (nyní pro změnu ve vrtulníku). Rico rozsévá zkázu, nepředskriptované exploze se působivě řetězí a středomořská stolička pod nohama diktátora Di Ravella se pomalu začíná viklat - byť si nejsem úplně jistý, jestli absolutní destrukce státní infrastruktury je tím nejprozíravějším způsobem boje za blahobyt občanů… Ale huš, na takové řeči tu není nikdo zvědavý.

Jak už padlo v úvodu, Just Cause 3 není hra, která by se zabývala vážnými tématy. Just Cause 3 chce jen explozivně bavit a minimálně její představení na E3 bavilo náramně.

Nejnovější články