Dojmy z bety Battlefield 4 aneb Jak jsem zničil Šanghaj
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z bety Battlefield 4 aneb Jak jsem zničil Šanghaj

4. 10. 2013 18:25 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Během psaní těchto řádků DICE kutí přechod z exkluzivní bety Battlefield 4 na zcela otevřenou (nyní už běží, zapojit se můžete také), a já se mohu ohlédnout za pár dny a několika hodinami, které jsem na mapě Siege of Shanghai strávil. Myslím, že pro demonstraci několika novinek (paradoxně ne těch největších) to byla celkem slušně zvolená mapa, na rozdíl od Metra u bety Battlefield 3.

Šanghaj je vlajkovou mapou, na které se multiplayer poprvé demonstroval, a kolem jejího věžáku se strhla spousta debat. Na druhou stranu je třeba donekonečna opakovat pár věcí. Je to stále jen beta, strávil jsem v ní jen pár hodin a odehrává se na jedné mapě. Plošné zhodnocení multiplayeru Battlefield 4 od následujících řádků opravdu nečekejte.

Všechno začíná, alespoň na PC, v okně prohlížeče u Battlelogu. Pro Battlefield 4 tvůrci aplikaci překopali, a chvíli trvá, než se v ní zorientujete. Zvlášť když dojde na úpravy vašeho vojáčka. V Battlelogu jde totiž upravovat loadout ve všech detailech – chvíli jsem tápal kde, co a jak, ale to je otázka zvyku. A protože vyhledávání serverů funguje stejně intuitivně jako u BF3, byl jsem za chvilku přímo ve hře.

Výkonově jsem neznamenal žádné změny oproti Battlefield 3. Při nastavených vysokých detailech framerate prakticky nekolísal, ale vím, že spousta lidí zažila jízdu na horské dráze - od plynulého chodu až k agonizujícímu promítání fotek z bojiště. Je však možné, že v aktuálně spuštěné otevřené betě už bude pár technických bugů rozšlápnuto. Nezapomeňte, je to pořád jen beta!

V pěti se to lépe táhne

V menu hry si hned všimnete několika věcí. Za prvé je tu opět zpřeházeno rozložení prvků, takže chvíli budete tápat. Menu dominuje velká mapa, což je milé, protože to podporuje orientaci na bojišti, ale celkově bych asi bral učesanější prezentaci. Následně si všimnete, že tým má nyní pět členů, což je vynikající. Jeden vojáček navíc dělá hodně - napomáhá taktičtějšímu a koordinovanějšímu postupu. Když se jeden člen zatoulá, pořád můžete dát dohromady čtyři nebo alespoň tři společně postupující hráče.

Intuitivněji na mě působí i zobrazení pohledu samotného hráče, na něhož budete chtít spawnovat. A zřejmě vám neujde, že Commander mód, asi nejdůležitější novinka oproti Battlefield 3, není v betě funkční. Tedy, ona podle všeho funkční je, ale nedostanou se k ní běžní hráči.

Někdy ale na místě velitele sedí od DICE posvěcený tester, protože se mi v několika hrách povedlo obdržet rozkazy. Pak je to hned o něčem jiném. Když vám mapa říká, kam máte běžet a jak je to daleko, tak prostě víte, že by váš tým měl něco udělat a snažíte se o to. Tedy, pokud máte nějakou tu odpovědnost v krvi a nechcete jen lovit killy.

...

Dej sem vozidla, Domination si nech!

Z módů jsou v betě k dispozici Conquest a Domination - druhý jmenovaný je přitom prakticky identický s prvním, až na dvě velké změny. Mapa je v Domination menší a nejsou na ní vozidla. Pro mě je to otrava, protože od Battlefieldu chci v městské zástavbě i vozidla. Lépe řečeno, někdy to může být zábava, ale momentálně nevidím důvod, proč se zbavovat tanků, vrtulníků a lodiček.

První, co mě napadlo po spawnu na mapě bylo... že je to takové šedé. Rozbité a hodně, hodně šedé. Až později mi došlo, že byl konec kola a někdo sundal televizní mrakodrap, který vše pokryl šedivou vrstvou prachu a sutin. Siege of Shanghai je velká mapa. Samozřejmě ne ve smyslu otevřených přírodních map jako Firestorm, ale pokud bych ji měl postavit vedle podobné Seina Crossing, je mnohem rozlehlejší a náročnější na zapamatování.

Může za to hned několik věcí. V Šanghaji je spousta zničitelných budov, které postupem bojů dost mění, pro pěchotní boj tolik důležité, průhledy či zkratky. Navíc, už v nerozbité verzi je zde spousta proluk, střech, žebříků, vyvýšenin a podzemních prostor, které se musíte časem naučit. Ve výsledku budete ze začátku hodně umírat na soupeře, kteří už mají mapu najetou. Mapa má solidní porci ulic, dominantní segment řeky a speciální mrakodrap.

Přej si něco, padá mrakodrap

Nejvíce pozornosti bude samozřejmě přitahovat mrakodrap s televizní stanicí, který jste viděli ve videích mnohokrát padat. Na něm je umístěna jedna vlajka, takže je důležitý takticky i z hlediska ryzích pravidel. Dají se z něj dělat skvělé přepadové výsadky pomocí padáků a slouží též jako velmi silná obranná pozice, kterou jde campováním slušně bránit. Teoreticky na něj můžete udělat výsadek vrtulníkem, ale není to žádná legrace. A snažit se na vršek přijet výtahem, to je výzva k intenzivní přestřelce.

Řešením může být zničení mrakodrapu, respektive jeho podpůrných pilířů. Zvládne to tank, vrtulník, možná RPG, ale nezkoušel jsem to (zatím). Následně se barák zhroutí a nová vlajka je na ostrůvku uprostřed řeky. Jelikož jsou v BF4 vodní vozítka nebo k němu můžete doplavat, tak hurá do vody. Ostatně, není větší zábavy, než když srazíte plavce vodním skútrem. Tedy jen ve hře, u moře to prosím nezkoušejte.

Mrakodrap ale není nutné odpalovat. Zažil jsem několik her, kdy jej hráči nechali být a raději se o něj rubali. Celkově mapa nabízí možnost vyniknout hned v několika oblastech. Můžete mít skvěle najetou mapu a využívat její znalosti pro pěchotní boj. Můžete skvěle ovládat vozidla. Viděl jsem několik pilotů, které jsem musel obdivovat, jak skvěle manévrují v ulicích tvořených vysokými domy. Anebo můžete přičinlivě „svinit“, kdy třeba zapnete silniční zátarasy, kvůli nimž se pak uzavře část města pro vozidla. Pro obranu dobré!

Řekněte sbohem Usainu Boltovi

Mezi největší změny ale patří systém sprintu. Voják se nyní rozbíhá pomaleji, jako by nabíral rychlost a celkově se snaží působit více reálně - aby to vypadalo, že má opravdu na zádech pár desítek kilo. Bohužel se to stále neblíží zpracování pohybu v Killzone, ale pro hratelnost je to velká a pozitivní změna.

Vojáci už nelétají po bojišti jako gepardi. Než se vystavíte na otevřeném prostoru, dobře si to proto rozmyslete. Je mi jasné, že na to bude hodně hráčů nadávat, protože to mění taktiku pěchotního boje. Za mě má tahle změna velké plus, i když si budu možná myslet něco jiného, až budu prchat před granátem.

Nebudu se věnovat účinnosti zbraní, protože je to beta a vše se bude ještě hodně měnit, i po vydání hry. Je však zajímavé, že Recon dostal do vínku C4 a Support má nyní zajímavý granátomet pro nepřímou palbu. Tanky a vrtulníky mají nyní časově limitovanou munici. Po vystřílení daného množství projektilů musíte čekat na jejich doplnění. Část hráčů z toho nebude moc nadšená, ale dobře to zabraňuje spamování ničivých střel, což bylo u vrtulníků otravné.

Podtrženo, sečteno, podle Siege of Shanghai vypadá Battlefield 4 jako pečlivě cizelované vylepšení Battlefield 3. Grafika o fous lepší, zvuky stále stejně skvělé, změny, které by celý koncept obrátily v něco jiného, tu nejsou - ale to snad nikdo nečekal. Zamrzí jen nedostupnost Commander módu, kterým by se dalo chlubit ze všeho nejvíce. Jinak ale působí beta solidně a zábavně. Stejným stylem jako Battlefield 3, ovšem s dodatečnou péčí a vylepšujícími tahy štětcem.

Nejnovější články