Civilization: Beyond Earth chce být více, než jen přebarvenou Civilization V
zdroj: tisková zpráva

Civilization: Beyond Earth chce být více, než jen přebarvenou Civilization V

12. 6. 2014 12:45 | Preview | autor: Ladislav Loukota |

Když navážu na titulek článku, musí dodat, že to Civ: Beyond Earth bude to mít vskutku těžké! Několikero dojmů z E3 potvrzuje, že v dubnu ohlášená Civilization: Beyond Earth přichází s řadou zajímavých nápadů, jak se vyrovnat mimozemskému dílu Alpha Centauri, zároveň však zůstává možná až příliš naložená ve vodách série Civilization. Nováčci v sérii možná nebudou z futuristického dílu, zaměřeného na osidlování mimozemské planety, zmatení, veteránům Alpha Centauri budou ale inovace Beyond Earth připadat spíše kosmetické. 

Asi nejvýznamnější novinkou, alespoň podle vývojářů, je nutnost vybrat si směřování své frakce na planetě. Nabízejí se tři možnosti: Harmony, Supremacy, Purity. Rámcově se sice podobají ideologiím z minulých her (především z Civilization V datadisků), mají však ještě více proměnit plynutí hry.

Harmony má jako finální cíl harmonii s planetou a přizpůsobení kolonistů, což začne dosahovat i úpravou lidské DNA vstříc většímu souznění s domorodci. Supremacy už dle jména za hipíky asi nebudou, i oni ale rádi sáhnou po umělém vylepšování, tentokrát spíše po syntetických implantátech. A konečně puritáni se snaží skoro až fanaticky zůstat původními lidmi - až do té míry, že by rádi nový svět přeměnili na přesnou kopii Země.

Civilization: Beyond Earth zdroj: tisková zpráva

Volba světonázoru neovlivní jenom repertoár technologií či jednotek, ale i finiš hry. Každá z futuristických ideologií má vlastní podmínky vítězství. Purity se snaží vybudovat hvězdnou bránu, kterou na novou planetu přitáhnou celou populaci Země. Supremacy chce rovněž vybudovat portál na Zemi, ale s cílem poslat jím zpátky kybervojáky, kteří dají situaci na Zemi zase do cajku skrze okupaci.

Zastánci harmonie se na Zemi zcela vyprdnou, protože zjistí, že planeta samotná je vnímavý superorganismus a budou se s ní snažit komunikovat. Jejich konec jménem transcendence tak odkazuje k původní Alpha Centauri.

Technologická vítězství nemají stát pouze na jediném projektu a následném úspěchu v jeho realizaci – spíše budou připomínat postupné budování vesmírné lodě z původních Civilizací. S tím souvisí i zajímavá obměna technologického stromu. Namísto lineární série větví bude nyní připomínat pavučinu, přeskakování v honbě za jednou cílenou technologií tak bude o něco jednodušší.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth zdroj: tisková zpráva

V nabídce samozřejmě najdeme i pokročilé vynálezy jako nanotechnologie a další, vývojáři však zůstávají na pozoru před přílišným matením hráčů technobláboly, což je obecně častý problém futuristických her. Jedním z možných řešení má být systém questů, které budou hráče směřovat správným směrem, a snad jeho hře dodají i jakéhosi zdání zápletky.

Planeta samotná nabídne tři různé biomy, včetně houbového, co připomíná vzhled Alpha Centauri. Sympatickou drobností je údajné zakomponování skriptu, který má při generování nových map využívat nějaká data z hledání exoplanet, díky čemuž máme mít pocit, že jsme na skutečně existující mimozemské planetě. Byť se jedná spíš o data vycucaná z prstu, tedy zatím minimálně ve vztahu ke složení mapy a atmosféry.

Civilization: Beyond Earth zdroj: tisková zpráva

Zajímavou novinou je i skutečnost, že hráčova kolonie je na planetě vždy první. Konkurenční frakce pokaždé doletí až v průběhu hry (čímž by mohlo alespoň v moderské scéně dojít k mému vytouženému late-game alien invasion scénáři). Právě u téhle často přehlížené novinky se dle mého nabízí velký potenciál pro emergentní proměnu hraní, například když do války dvou frakcí najednou doletí třetí.

Jinak stále platí informace odhalené již při oznámení hry – tedy nové vypuštění satelitů na oběžnou dráhu, výchozí bod příběhu známý jako "Velká chyba" (schválně zůstává tajemný) i více různých vítězství. Zůstává i tentýž soubojový systém jako v Civilization V, je však okořeněn vylepšování jednotek pomocí systému upgradů připomínajících úpravy jednotek v původní Alpha Centauri.

Stále by mělo být možné si nadesignovat i vlastní jednotky včetně vlastní verze aliení jednotky. Nováčci budou do hry moct naskočit skutečně plynule, jádro z Civilization V ve hře totiž viditelně zůstává. Kolonizace, bitvy i diplomacie budou zřejmě totožné nebo velmi podobné.

Civilization: Beyond Earth zdroj: tisková zpráva

Právě přílišná podobná s Civ V je i menším jablkem sváru. Vzhledem k tomu, že je Beyond Earth postavena enginu Civilization V, v zahraničních komentářích zaznívají obavy ze slabé AI, jedné z Achillových pat Civilization V, ačkoliv mě osobně tolik nevadila (protože jsem díky ní měl pocit, že jsem strategický génius). Osobně bych se spíše než horší AI bál implementování nových nápadů do plynulé hratelnosti.

O prvky z datadisků vylepšená Civilization V obsahovala kvalitní nápady, třebas Spojené národy nebo turismus. Jak je však navěšovala na původně jednoduchý systém, realizovala novinky v separátních typech ovládání namísto propojení s hlavní hrou. Odskakovat si každou chvíli z hlavní mapy do nějaké oddělené tabulky nesouvisející s děním či mechanismy na mapě (např. zcela jiný pohyb jednotek při obchodování) působilo jako hrát několik různých her najednou. Beyond Earth toho slibuje ještě více nového, doufejme tedy, že novinky vývojáři lépe zapracují do jednoho celku.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth zdroj: tisková zpráva

I bez spojení s Civilization V však za sebe musím říct, že Beyond Earth stále chybí nějaký prvek, který by mě skutečně posadil na zadek. Beyond Earth prozatím vypadá jako lepší průměr, jenže tím byla i konkurenční Pandora: New World. A zrovna Firaxis se mohli vytasit s markantnější změnou herního systému – ostatně právě jejich Civilization V sebou navzdory řadě chyb přinesla největší pokrok v systému herních soubojů snad od Civ II. Zároveň je paradoxně, že právě pro snahu přinést něco nového v Beyond Earth absentují jména, tíživá atmosféra a celkové kouzlo z Alpha Centauri.

Pokud něco uslyšíte přes horentní Čajkovského tóny, můžete si níže sami nakliknout rozhovor třeba na RPS, popřípadě si zde rozkliknout separátní demo na Gamespotu. Tady pak můžete projít i vágní rozhovor PC Gameru a udělat si názor na Civilization: Beyond Earth na vlastní kůži.

Nejnovější články