Začátkem října ohlášená strategie Europa Universalis: Rome nebyla nápadem autorů, nýbrž dlouholetým přáním fanouškovské komunity (tzn. zhruba 84 000 přispěvatelů na diskusních fórech). Jak s touto látkou vývojáři z Paradox Interactive naloží, prozradil producent Johan Andersson:
- Přesné časové vymezení od první punské války (264 př. n. l.) do doby, kdy se císař Octavian přejmenoval na Augusta a počal éru Pax Romana, římského míru (o 237 let později).
- Typově bude titul představovat průnik mezi třetím dílem Europa Universalis a Crusader Kings.
- Tzv. generátor historických událostí: pokud při hře za Karthágince významně stoupne vaše popularita, třeba se jeden z vašich soků rozhodne vám vyhlásit válku nebo se pokusí o politický převrat.



- Složitější administrativa než v Europa Universalis III s větším důrazem na víru. Pokud dostatečně zajistíte vaše náboženství, lidé na něj přestoupí, z čehož vytěžíte různé bonusy.
- Jednotlivé složky populace se budou dělit na otroky (přinášející do vaší pokladničky zlato), svobodný lid (pracovní síla) a občany (extra body na výzkum), naopak bude chybět aristokracie a mniši.
- Namísto třistačlenného římského senátu budou ve hře figurovat jen některé prominentí rodiny.
zdroj: GFW