Steam Greenlight slaví první narozeniny slevami
zdroj: tisková zpráva

Steam Greenlight slaví první narozeniny slevami

30. 8. 2013 20:02 | Novinky | autor: Petr Poláček |

Zprvu nadšeně a později už rozporuplně přijímaná služba Steam Greenlight nedávno oslavila první rok svého fungování, což lidé ze Steamu podepsali schválením rovné stovky nových titulů. Jejich výpis najdete za tímto odkazem a ještě než se zamyslíte nad tím, co se okolo Greenlightu za ten rok stalo, kam se služba rozvinula, co splnila nebo naopak, vytáhněte z trezoru kreditku. Bude se utrácet! Někteří z vás možná i ve velkém.

Rovná padesátka her, které prošly v uplynulém roce Greenlightem a jsou nyní v prodeji na Steamu, je totiž k dispozici se slevou. V případě některých her přímo slevou brutální. Třeba českého Inquisitora i se všemi netopýry můžete pořídit za tři éčka, Miner Wars za devět a půl a Euro Truck Simulator dokonce jen za necelé tři eura. Myslím ten původní, ne druhý díl, který je sice rovněž ve slevě, leč přijde vás na 10 euro.

Vyjmenovávám tu samozřejmě samé české tituly, ale těch zajímavých, od zahraničních vývojářů, je ve slevové akci ještě více. Mám vypíchnout jeden, který fakt musíte mít? Nemůžu se rozhodnout mezi Rogue Legacy, Papers, Please a Waking Mars. Ale tak jo, určitě jděte do Rogue Legacy. Nákup je tedy pořešený, ale co bude s Greenlightem dál? Zamýšlí se nad tím i šéf Valve Gabe Newell.

Newell byl ke Greenlightu sebekritický už v průběhu roku, což je cesta, které se chvála bohu nadále drží. Nedávné schválení stovky her ale označuje za krok k lepším zítřkům. Je si vědom toho, že největší potíží Greenlightu je malá míra transparentnosti výběru a nástroje, které do teďka neumožňovaly schvalovat hry častěji a ve větším množství.

Právě vývoj lepších nástrojů, k němuž prý dochází, by celý problém mohlo vyřešit: „Makáme na tom a ta stovka nedávno schválených her bylo hodně razantní nakročení směrem k dosažení dlouhodobého cíle. Poslední várka byla oslavou, ale zároveň testem našich systémů. Do budoucna nebudou várky schvalovaných her možná až tak velké, ale pokud půjde všechno bez problémů, měli bychom nadále zvyšovat počet her schvalovaných z Greenlightu na Steam.“

Cílem Valve je navýšit počet a frekvenci schvalovaných her do té míry, že už se nikdo nebude pozastavovat nad tím, že to trvá dlouho a není v tom pořádek. A ultimátní cíl? Udělat celé rozhraní Greenlightu tak, aby žádný schvalovací proces neexistoval a všechno probíhalo automaticky na základě žádosti vývojáře, respektive na základě podkladů, které nabídne a reakcí hráčů na ně.

Každý si dokáže představit, že zautomatizovat něco takového není jednoduché, zvlášť když faktorů, které schválení ovlivňují, je více. Nejsou to jenom hlasy na Greenlight stránce projektu, nýbrž i ohlas na hru v médiích – například. Tohle všechno nyní lidé z Valve berou v potaz, což je možná onen zdroj nedorozumění. Původně si všichni mysleli, že rozhodovat o schválení bude jenom skvěle průkazný počet lajků Greenlight stránky. A Valve dostatečně nahlas neřekla, že tomu tak není.

Každý z nás má na Greenlight svůj vlastní názor. Řada vývojářů asi nebude mít na adresu Greenlightu moc pěkných slov, zejména mám na mysli ty z nich, kterým hra ještě nebyla schválena, nebo to trvalo celou věčnost. Čistě osobně ale Greenlight hodnotím pozitivně. Minimálně funguje jako nástroj, který lidem z Valve naznačí, že veřejnost má o danou hru zájem, což dříve neexistovalo. Dříve byl výběr hry k vydání na Steamu čistě na posouzení jednoho člověka, což mohlo řadě nadějných her ublížit, pokud nepadly někomu do oka. Greenlightu tedy dávám za první rok dvojku a doufám, že za rok už bude celá služba zase o pár kroků dále.

Nejnovější články