Vývojáři zahodili čistě tahové bitvy s poněkud komplikovaným menu a statistikami a rozhodli se souboje výrazně oživit a zakčnit. Lightning tak v jednu chvíli bude mít nadefinované čtyři druhy činností na čtyři tlačítka, které budete v boji používat, zatímco budete pobíhat kolem nepřátel. Na rozdíl od FFXII, kde souboje rovněž nebyly klasicky statické, ale bude hrát pozice Lightning vůči nepřátelům význam. Už to samo o sobě je oproti předchozím hrám v celé sérii Final Fantasy, obrovská změna. Že se ze hry nestane plnokrevná mlátička, o to se postará určitý druh cooldownu na jednotlivé druhy činností, ať už to bude útok fyzický, nebo jakékoli kouzlo. A ještě jednou pro jistotu zdůrazním, že Lightning bude na bojišti vždy sama, bez kamarádů a spolubojovníků.
Lightning Returns se bude odehrávat na čtyřech, železnicí spojených, ostrovech přesně 13 dní před koncem světa, kterému je třeba zabránit. Časový údaj je přitom velmi podstatný, protože když do oněch 13 dní reálného (ale ubíhajícího jen při hraní) času nestihnete svět zachránit, tak vás hra jednoduše může hodit bez ptaní do finální bitvy, anebo všechno skončí a budete muset začít znovu, i když se získanými skilly. Různé akce vás navíc během hraní budou stát drahocenný čas.
Kupříkladu sepnutí speciálního mód zvaného Overclocking sice zpomalí nepřátele a umožní jejich snazší likvidaci, ale také sežere pár minutek času, které mohou na konci chybět. A co když Lightning dostane v boji lidově řečeno na prdel? Hra vám nabídne možnost oživení za 100 minut, nebo skončíte a se získanými skilly pojedete všechno od začátku, což je zajímavá a v JRPG ne poprvé použitá mechanika. Vzpomene si někdo z vás na Breath of Fire: Dragon Quarter? Tam bylo něco podobného.
Podrobnosti o hře, které objasní dosti odvážné plány pánů ze Square Enix, se na svět vyvalí 4. září. Dovysvětlení bude třeba zejména ohledně naturelu soubojů a proklamované otevřenosti herního světa s možností nelineárního postupu. Tak jako tak, ze strany Square Enix je snaha změnit v nové hře zaběhnuté pořádky z předchozích dílů tou nejlepší reakci na stále sílící kritiku ze strany hráčů, zejména na konto Final Fantasy XIII-2. Lightning Returns: Final Fantasy XIII vyjde na PS3 a X360 v příštím roce.