Když se podívám na obrázky a záběry ze hry, skoro mi přijde, že je té černobílosti až moc a moje oči se v celém světě ztrácí. Na druhou stranu chápu, že stylizace zcela slouží příběhu a atmosféře hry. Betrayer se totiž odehrává v 17. století, v americké kolonii, kde se děje něco opravdu podivného. Tvůrci se totiž inspirovali osudem kolonie Roanoke, která během Anglo-španělské války přišla o všechny obyvatele. A nikdo neví jak.
Vy v roce 1604 připlouváte do Virginie, abyste místo kolonie našli jen palisádu, budovy a velké množství nemrtvých conquistadorů, kteří vás nemají rádi. Kromě toho tu sem tam bafne nějaký ten duch s lebkou a vzhledem k tomu, že se nacházíte v zemi, kde opravdu nejste vítáni, není problém začít se bát a nebo mít alespoň nepříjemný pocit. Musíte ale zjistit, co se stalo a zda někdo nepřežil. Betrayer je FPS, které je okořeněno kromě netradiční stylizace i notnou dávkou mystična.
Přitom samotná černobílá stylizace prý nebyla původním záměrem autorů. „Když jsme vypnuli tenhle filtr a vrátili hře barvu, ztratila napětí. Prostě nám chyběl ten unikátní pocit ze světa. Dělali jsme testy, ukazovali lidem obě verze a jim se jim líbila ta černobílá víc právě kvůli pocitu napětí a mystična“. Právě mystika s příměsí hororu by měla být pořádným tahákem hry. Samozřejmě kromě specifického místa a času, které přidává na atmosféře.
„Sociální situace té doby byla opravdu zajímavá“, vysvětluje Craig Hubbard. „Nevím, jestli jste o tom četli něco víc, ale v poutnických koloniích se s vámi nemazlili. Pokud jste porušili zákon, prostě na vás začali vršit kameny, dokud jste neumřeli. Bylo to brutální, děsivé a skvěle se to hodí pro takovou atmosférickou hru“. Betrayer se přitom nevzdává svého herního dědictví a nehraje si na realistickou hru.
Ti, kdo už hru okusili konstatují, že spousta prvků je záměrně „herních“. Nemrtví protivníci se s ragdoll efektem sesypou, luk pálí jak to jde, kuše taktéž, prostě FPS základ tu je. Když k tomu přidáte i opakující se nepřátele, kteří se spawnují náhodně, skoro se zdá, že by Betrayer mohl být po chvíli pěkná nuda. Jenže tady prý vstupuje do hry právě atmosféra a řešení záhady.
Můžete si občas kecnou a v ponurém světě se vám podobně ponurým způsobem začne linou ze sluchátek šum, který vás nasměruje k případnému blízkému místu, kde jde něco dělat. Z obrázků je zase jasné, že tady se bude mluvit s živými a nebo už mrtvými kolonisty a víc než o přesnou střelbu z muškety, luku či ráně tomahawkem půjde o rozklíčování záhady. Nicméně, i tak zde budou peníze, za které si budete pořizovat novou výbavu. Když vás zabijí, zůstanou na vaší mrtvole a vy si pro ně budete muset dojít. Když vás zabijí i podruhé, máte po úsporách.
Betrayer se jeví jako velmi nadějně vyhlížející záležitost. Vyzkoušet si jej budeme moci velmi brzy, protože první verze se na Steam Early Access objeví už 14. srpna.