Výkony mainstream karet ve Stalkerovi
zdroj: tisková zpráva

Výkony mainstream karet ve Stalkerovi

27. 3. 2007 10:10 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Konečně okamžik, na který čekali všichni váhající s upgradem svého PC. Je tedy na Stalkera potřeba nová grafika nebo ne?

Na STALKERa se dlouho čekalo. Než ho stihli autoři dokončit, přišlo na trh několik nových generací grafických karet (alespoň tedy u NVIDIE). Vždyť poprvé se technické demo STALKERA prezentovalo na GeForce 5800 Ultra. Každopádně to ale neznamená, že by byl nyní STALKER graficky nenáročnou hrou. Právě naopak. Je náročný, až moc. Zejména pokud se v nastavení zapnou dynamická světla, namísto statických. Pak mohou mít některé grafické karty problém. No na FiringSquad se zaměřili právě na otázku, která karta je pro tuto hru ještě dostačují a která už nikoliv. K dispozici měli poměrně rychlý procesor Intel Core 2 Duo E6600 (2,4 GHz), takže si mezní hranici stanovili na 30 fps (v průměru) a otestovali hlavně low-endové a mainstreamové karty, protože ty jsou teď hodně levné a mezi hráči velmi populární. K těm úplně nejlevnějším patří třeba GeForce 7600 GS, která se dá sehnat za cenu okolo 100-120 dolarů nebo RADEON X1300 XT, který se dá pořídit i za cenu nižší než 100 dolarů. Cenově zajímavý je třeba i RADEON X1950 GT za asi 150 dolarů a určitě hodně rozšířená (hlavně u nás) je taky GeForce 7600 GT za asi 130 USD. To jsou všechno nabídky, které poskytují relativně dost muziky za minimum peněz.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Test proběhl v rozlišení 1280x1024 bodů a se zapnutým čtyřnásobným anizotropním filtrováním (to je zaostřování textur pozorovaných pod velkým úhlem). Výsledky nejsou právě povzbudivé pro ty karty, kterým podobné nastavení z logických důvodů nemůže vyhovovat. Ať už jsou to příliš nízké pracovní frekvence, menší paměť V-RAM nebo 64-bit či 128-bit sběrnice. Takže konkrétně GeForce 6600 GT, GeForce 7600 GS, RADEON X1300 XT, GeForce 6800 GS a RADEON X1650 Pro. Na nich se dá hrát taky, ale je potřeba jim trochu pomoci v nastavení. Vypnout dynamická světla, vypnout pokročilé efekty, snížit rozlišení, ubrat detaily, prostě si s tím trošku pohrát a zjistit co pomáhá. Karty jako RADEON x1650 XT a GeForce 7600 GT jsou na hranici 29 fps, takže tam už je to docela v klidu, no a od RADEONu X1800 GTO a GeForce 7900 GS už to vypadá na tak dobré výkony, že by se naopak některé efekty daly zapnout. Ostatně, tady je graf.

A na závěr pár technických poznámek. STALKER příznivě reaguje na větší videopaměť. Rozdíl v 512 MB vs. 256 MB V-RAM je opravdu znát a může být až 11 procent ve prospěch karty s 512 MB V-RAM. Určitě STALKER lépe vyhovuje ATI kartám (asi díky způsobu, jakým ATI karty zpracovávají DirectX 9.0) a když se zapne antialiasing, tak se v něm na ATI kartách projevuje menší pokles výkonu (implementace antialiasingu, vzorky a algoritmy, jsou na ATI lepší). Jo a ještě něco. Samotnými výkony tentokrát neskončíme. STALKER si moc nerozumí s Windows Vista. Originál na některých počítačích s Vista nefunguje vůbec, ale už na to existuje první patch.

cappy

Nejnovější články