Zapojení 3D renderovacích karet do páru je bezesporu zajímavou možností, jak si zvednout výkon ve hrách. Bohužel, jeho aktuální rozšíření je asi na úrovni 1,5 procenta herní populace. Čili jen asi 1,5 procenta hráčů má v PC dvě grafické karty a využívá jejich výkon. Překážkou masovému rozšíření jsou hlavně vysoké pořizovací náklady a některé technické problémy, které nedovolují využití konfigurace dvou karet v každé hře. Důvodem je softwarová podpora (a občasná ne-podpora) ze strany NVIDIE (ta dnes zrovna vydala beta-drivery pro Team Fortress 2 SLI) a ATI/AMD, kteréžto firmy zápolí s ovladači a s každou, na jiné technologii postavenou hrou. Hráč tak nemá zaručeno, že se investice do SLI nebo CrossFire, jak se zapojení dvou karet obchodně nazývá, vyplatí a že přinese kýžené ovoce v podobě zvýšení výkonu.
V dnešní ukázce z praxe se podíváme na ty nejaktuálnější a dalo by se říci i nejnáročnější hry, tedy na DirectX 9 + DirectX 10 tituly Bioshock, Medal of Honor: Airborne (demo), World In Conflict (demo), Lost Planet a pak ještě Call of Juarez. No a také hlavně na to, v jakém stádiu je rozvoj SLI a CrossFire na platformě Windows Vista, jak o tom referuje Neoseeker. Graf jako obvykle následuje:

Windows Vista je třeba speciálně zmínit, protože tento operační systém byl Microsoftem vyzdvihován jako nejlepší herní platforma. Pěkně se rozjela kampaň "Games for Windows" a hned vedle záložek "hudba", "obrázky" a "dokumenty", nám v menu přibyla privilegovaná složka "hry". Nemusím ani připomínat, že DirectX 10 byl udělán speciálně jenom pro Visty a bez nich si pochopitelně DX10 hru nezahrajete. Pravda je ale taková, že v rámci "Games for Windows" od začátku neexistovala podpora pro CrossFire nebo SLI. Naštěstí se to teď konečně změnilo, venku jsou záplaty KB936710 a KB940105, které už nějakou tu podporu přinášejí.
Má to ale háček. Ukazuje se, že to bude chtít ještě nějaké to "ladění", ať už v ovladačích nebo v samotném systému, protože na SLI a CrossFire konfiguracích si výkon v jednotlivých hrách ve Vista dělá doslova co chce. Třeba oproti jedné kartě stoupne výkon na dvou kartách o nějakých mizerných 15 procent, a/nebo je někdy jedna karta dokonce rychlejší, než dvě, kterýžto výkonnostní "zisk" se absolutně nedá označit za adekvátní vzhledem k pořizovací ceně SLI nebo CrossFire. Dlužno dodat, že NVIDIA je na tom nepatrně lépe. Pro SLI má v současnosti lepší ovladače, než ATI pro CrossFire. Jediná hra, která v tomto testu profitovala z CrossFire, byla Lost Planet. V renderovaném obrazu ale byly chyby. Navíc zapnutí CrossFire v mnoha hrách vedlo ke snížení výkonu, namísto zvýšení, a to včetně Bioshocku (graf nahoře) a World in Conflict (graf níže).

Každopádně, pokud náhodou máte doma dva Radeony HD 2900XT, tak nezoufejte. Je tu jistý předpoklad, že v ATI zapracují a vydají opravné záplaty, které dají výkony zase do pořádku. Co se týká SLI a vůbec celé NVIDIE, tak tam platí ta poznámka o cenách, kterou jsem psal v úvodu. Z grafů je patrné, že GeForce 8800 GTS je ve SLI rychlejší, než jedna GeForce 8800 GTX, hlavně v Bioshocku, v Call o Juarez a v Lost Planet. S rostoucím rozlišením se navíc rozdíly prohlubují ve prospěch dvou GTS a SLI. Ovšem smůla je ta, že dvě GTS mohou stát asi o 50-100 dolarů více, než jedna 8800 GTX. Tak co si potom hráč asi pořídí...?