Disney zrušila vývoj her v LucasArts, bude je licencovat
zdroj: tisková zpráva

Disney zrušila vývoj her v LucasArts, bude je licencovat

3. 4. 2013 22:20 | Byznys | autor: Petr Poláček |

S velkým zármutkem oznamujeme všem známým, přátelům a videoherním pamětníkům, že ...ale kdepak s velkým zármutkem. Dnes vyšlo najevo, že Disney de facto zrušila společnost LucasArts tak, jak jsme ji dodnes znali, propustila přes 150 zaměstnanců a zrušila (v současné podobě, to je důležité) všechny aktuálně vyvíjené projekty, čili třeba Star Wars 1313 a Star Wars: The First Assault.

Zármutek není na místě z čistě pragmatického hlediska. Jestli se LucasArts (LucasFilm) drží u řady hráčů v blahé paměti, tak rozhodně ne za hry, které by firma vyvinula v posledních cca desíti letech interně. LucasArts si budeme pamatovat za klasické adventury z pera Tima Schafera, Rona Gilberta či Noaha Falsteina, dále za Star Wars vesmírné simulátory v sérii X-Wing a několik Star Wars stříleček, potažmo za externě (tedy ne v LucasArts) vyvíjené projekty jako Star Wars: The Knights of the Old Republic od BioWare nebo sérii Star Wars: Battlefront od studia Pandemic. Kvalitní projekty, které vznikly přímo ve studiích LucasArts, by se od roku 2000 daly spočítat na prstech jedné ruky. Není proto třeba štkát nad neproduktivní firmou. A historii, tu už nikdo nevymaže. Jak to ale bude s LucasArts a jejími hrami či značkami dále?

Zatímco oznámení, že Disney koupila LucasArts překvapivé bylo, aktuální zrušení LucasArts už dlouho viselo ve vzduchu. Hned loni na podzim se management Disney nechal slyšet, že pokud jde o herní produkci, chce se v rámci interního vývoje zaměřit zejména na mobilní a casual hry. Velké hry dle Star Wars a jiných licencí ani tehdy vedení Disney nezatracovalo, jen na rovinu říkalo, že by je raději realizovalo skrze externí partnery – jinak řečeno, že by tyhle hry neměly vznikat přímo ve studiích LucasArts, ale v externích týmech.

To samé dnes zástupce LucasFilm potvrdil pro GameInformer. Zatímco dle Kotaku byl projekt Star Wars 1313 zrušen, dle GameInformeru není vyloučeno, že pro vývoj této hry najde Disney externího partnera.

„Je třeba dodat, že se poohlížíme po ověřeném externím partnerovi, s jehož pomocí budeme hry moci fanouškům předložit. Pořád máme v herní průmysl důvěru, stejně jako ve Star Wars hry – jen hledáme odlišné produkční modely než je interní vývoj. Vyhodnocuje se všechno. Pořád je tu tedy možnost, že Star Wars 1313 vyjde jako licencovaný produkt," líčí situaci nejmenovaný zástupce LucasFilm.

Hádejte dvakrát, kterou hru od LucasArts mám nejraději :)

Možnost, že odkaz LucasArts bude žít dál v podobě licencovaných produktů, potvrzuje oficiální vyjádření Disney k uzavření LucasArts: „Po vyhodnocení naší situace na herním trhu jsme se rozhodli změnit způsob fungování LucasArts z interního vývoje na model licenční, čímž snížíme risk pro firmu a zároveň tím dosáhneme rozšíření portfolia Star Wars her. V důsledku této změny jsme museli propouštět v rámci celé organizace. Jsme vděční a hrdí na naše talentované týmy, které vyvíjely naše nové produkty.

Jestli tedy v této chvíli něco nebo něčeho litovat, pak jsou to zejména zaměstnanci LucasArts postižení vyhazovem, i když se dá čekat, že o ně bude postaráno. A kdybych měl jít opravdu do hloubi svého nitra a hledat tam vůči LucasArts za poslední léta nějakou náklonnost, pak to rozhodně nebude za chaotické vedení, časté střídání šéfů, neúspěšné pokusy o reorganizaci firmy nebo neustálé rušení slibných projektů a vydávání těch špatných. Poslední vydaný Kinect Star Wars je ukázkovým příkladem.

Jisté je, že se ke konci dosavadní podoby LucasArts určitě ještě vrátíme. Jde o příliš zajímavý materiál na to, abychom jej odpinkli tímto jedním článkem. V zásadě si ale myslím, že licencovat Star Wars a jiné licence by nám všem nakonec mohlo přinést hry, na které dlouho čekáme, ale LucasArts je nebyli schopni vytvořit a vydat.

Nejnovější články