Amazon kupuje Twitch za necelou miliardu dolarů - proč to dává smysl pro obě strany
zdroj: twitch

Amazon kupuje Twitch za necelou miliardu dolarů - proč to dává smysl pro obě strany

26. 8. 2014 11:00 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Tolik propírané květnové námluvy Twitch Interactive a Google o koupi platformy Twitch.tv provozovatelem YouTube ve sňatek z rozumu nevyústili. Vedení Twitche kývlo na nabídku Amazonu Jeffa Bezose, který za službu postavenou na streamování herních videí zaplatí v různé podobě cca 970 milionů dolarů. Překvapivou informaci vynesly na veřejnost Wall Street Journal a The Information, až později ale dostala oficiální štempl v podobě tiskové zprávy Amazonu a vzkazu uživatelům Twitch.tv. A přestože reakce šéfů Amazonu i Twitche odpovídají formalitám, které se dodržují při podobných událostech, jejich nadšení z uzavření obchodu vůbec nemusí být hrané. Spojení Twitch.tv s Amazonem dává po všech stránkách smysl, rozhodně větší než potenciální spojení Twitche s Googlem.

Spoluzakladatel Twitch.tv a současný CEO Twitch Interactive Emmett Shear ve vzkazu uživatelům připomíná, že Twitch se od nuly k 55 milionům unikátních diváků/návštěvníků měsíčně a více než milionu vysílajících na PC i konzolových platformách propracoval za pouhé tři roky! Z původní herní odnože platformy Justin.tv (která již byla začleněna do Twitche) se stal hit, který byl na správném místě ve správný čas, což se kupříkladu YouTube prozatím nepovedlo. Google API pro streamování na YT uvedla příliš pozdě a navzdory nepopiratelné síle uživatelské základny YT je vůdčím elementem na poli streamovaného video obsahu z her právě Twitch.tv.

Po třech letech kontinuálního růstu a několika investicích (naposledy 20 milionů dolarů v roce 2013) se ale Twitch.tv dostala do situace, kdy sice generovala stále větší čísla návštěvnosti a obsluhovala rostoucí množství vysílajících, ale k udržení šíleného tempa už nedisponovala dostačující infrastrukturou. A na její radikální rozšíření či úpravy potřebovala peníze, hodně peněz. Nebo ideálně partnera, který podobnou infrastrukturou disponuje.

twitch zdroj: tisková zpráva

Proto z možných zájemců o koupi Twitche vypadl Microsoft a další dravci. Naopak zůstal Google. Vyjednávání se zjevně dostala velmi daleko, ale nakonec nevedla k úspěšné akvizici z několika možných důvodů.

Podle informace z magazínu Forbes již skoro dotažená dohoda mezi Google a Twitch padla ze strachu, že by následovalo obvinění ze strany antimonopolních úřadů v USA. Přeci jenom, spojení dvou nejvýznamnějších streamovacích služeb na trhu pod jednou firmou by mohlo vyvolat pochybnosti o udržení konkurence na trhu. Na to konto se Google a Twitch nebyly schopné dohodnout na odstupném, pokud by antimonopolní úřady spojení opravdu zabránily.

Twitch.tv by navíc v rámci Google hrála zcela zjevně druhé housle za YouTube. Obě dvě služby poskytují podobné služby a liší se hlavně zacílením na specificky herní publikum v případě Twitche – ovšem jen částečně.

Není důvod, aby si jedna firma držela dvě služby s podobnou funkcionalitou, jejichž uživatelská základna se částečně překrývá. Po integraci unikátních funkcí Twitch.tv do YouTube by Google Twitch rebrandovala, včlenila jako specifickou funkci do YouTube nebo úplně zrušila. Nic z toho přitom nebylo a není cílem Twitch Interactive, jak naznačuje vyjádření Emmetta Sheara, který si chválí, že pod Amazonem může Twitch dále fungovat jako samostatná služba i firma, co ale zároveň těží z možností Amazonu.

„Vybrali jsme si Amazon, protože věří v naši komunitu, sdílí naše hodnoty a dlouhodobé plány. Navíc nám chtějí pomoci, abychom rostli rychleji. Většina věcí zůstane při starém. Zůstáváme v naši kancelářích, držíme si naši značku i zaměstnance. Nejdůležitější je, že si zachováme naši nezávislosti. Máme však podporu Amazonu a z toho plynoucí zdroje, díky kterým vám nabídneme lepší Twitch,“ rozplývá se šéf Twitche Shear a zároveň nepřímo vysvětluje, proč došlo k prodeji Twitche a navíc zrovna Amazonu, ne Googlu.

“Zatímco pod Googlem by Twitch byl za YouTube až na druhém místě, Amazon žádnou podobnou službu nemá.”

Zatímco pod Googlem by Twitch byl za YouTube až na druhém místě, Amazon žádnou podobnou službu nemá. Twitch navíc může a bude těžit z Amazon Web Services, mezinárodně používané a robustní infrastruktury, která pohání obrovské množství malých i velkých projektů a zajistí, aby Twitch byl dostupný po celém světě a snad i v lepší kvalitě než doposud. Díky AWS by se mohla a měla výrazně zlepšit celková kvalita služby, zatímco Twitch by Amazonu měla posloužit jako etablovaná streamovací služba, přes kterou bude možné skrze Amazon zařízení sledovat živé streamy z čehokoli, co vás napadne – od koncertů až po sportovní události.

Krom nedostatečné infrastruktury, která bránila v udržení rychlosti růstu, bylo pro Twitch důležité najít partnera i z dalšího důvodu – řešení autorských práv. Uživatelé Twitche se nedávno museli smířit s tím, že Twitch začal s pomocí technologie od Audible Magic tlumit v archivních videozáznamech jakoukoli licencovanou hudbu, kterou systém rozpoznal – ať už jde o hudbu herní, nebo puštěnou na pozadí, kterou při streamování zachytil mikrofon.

Původně se mělo za to, že jde o přípravu na koupi Googlem, který na YouTube problém s užitím licencované hudby vyřešil, a požaduje to samé i od svých partnerů. Nakonec je to jinak. Amazon sice nemá systém, který by ve videích rozeznal licencovanou hudbu stejně efektivně jako YouTube, ale na druhou stranu má Amazon, jako jeden z největších digitálních distributorů hudby (a her i filmů) velmi úzké vztahy s držiteli potřebných práv. Amazon může pro Twitch a jeho uživatele vyjednat a zařídit podmínky, jaké by si Twitch při zachování samostatnosti nikdy nevyjednal. Amazon je i z tohoto důvodu pro Twitch partner snů. Platí to však i obráceně.

Amazon šlape do her u od roku 2011, kdy začal prodávat hry v rámci svého nově vzniklého appstoru. V roce 2012 vzniklo Amazon Game Studios, v letošním roce zase Amazon koupil studio Double Helix a přivedl známou designérku Portalu Kim Swiftovou. Amazon je též hned po Steamu největším digitálním prodejcem her, což ve spojení s Twitchem jako de facto propagační platformou otevírá cestu k dalšímu růstu v této oblasti.

twitch3 zdroj: tisková zpráva

Partnerství Twitche a Amazonu je oboustranně výhodné, na základní úrovni z něj ovšem budou těžit hlavně uživatelé Twitche. Díky prostředkům a technologickým zdrojům Amazonu se mohou těšit na rychlejší implementaci nových prvků a celkově vyšší kvalitu služeb. Musí se jen připravit, že po třech letech anarchie začnou v následujících měsících platit pravidla, na která doposud nebyli zvyklí. Tlumení videí s licencovanou hudbou je první, ale rozhodně ne poslední z nich.

Nejnovější články