Activision bazarový prodej neřeší, jde na hráče přes obsah
zdroj: tisková zpráva

Activision bazarový prodej neřeší, jde na hráče přes obsah

15. 11. 2010 16:59 | Byznys | autor: Petr Poláček |

Zatímco prakticky všechny herní firmy vymýšlí důmyslné systémy, jak zbránit bazarovým prodejům her, ze kterých nemají ano korunu, Activision ústy svého CEO Bobby Koticka prohlašuje: „momentálně neděláme nic proto, abychom utlumili bazarový prodej her.“ A hned poté v rozhovoru s redaktorem Joystiqu jmenuje „Projekt 10 dollar“ a „Online pass“, čili systémy, které ve svých hrách používá EA.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

S ohledem na nedávné špičkování mezi EA a Activision kvůli přístupu k vývojářům to ze strany Koticka může být bráno jen jako další šťouchnutí do přímého konkurenta. Nicméně Kotick k tomu dodal: „Snažíme se opravdu podporovat naše fanoušky a víte co, prostě mají rádi představu toho, že mají v rukou nějakou měnu. Líbí se jim představa, že mohou vzít hru, která už je nebaví a nechtějí ji hrát a použít jí k získání kreditu na nákup nových her.“

Přesně takto bazarový prodej funguje a nemá cenu zastírat, že hráčům vyhovuje, protože si tak mohou obstarat více titulů za menší peníz. Nehledě na to, že to spoustě lidí umožňuje doplňovat archiv starších titulů, pokud mají sběratelskou úchylku.

Problém je v tom, že z podobných prodejů vydavatel ani tvůrce hry opravdu nemá ani korunu, a kdyby se bazarový prodej rozšířil masivně, zůstali by tvůrci bez prostředků k vývoji nových her. Nelze se tedy divit, že EA zkouší různé metody, jak hráče motivovat k nákupu nových her místo bazarových. V případě „Project 10 dollar“ to je obsah zdarma u každé nové kopie, za který musí hráč při pořízení kopie bazarové zaplatit.

Kotick však vidí řešení trošku jinde, než EA: „Můžeme zkusit to, co dělá EA a další. Nemyslíme si však, že to je v nejlepším zájmu hráče, proto jsme se rozhodli, že do toho nepůjdeme. Nejlepší způsob, kterým hráče udržíte u vaší hry, spočívá v tom, že mu nabídnete více kvalitního obsahu,“ čímž Kotick narážel na DLC balíčky, které v případě Modern Warfare 2 vydělaly pro Activision ohromné peníze, přestože nebyly vůbec levné.

Za Stimulus balíček museli zájemci vysolit 15 dolarů, stejně jako za následující balík map zvaný Resurgence. A navzdory hodně hlasitému odporu od core hráčské komunity se za první týden prodalo 2.5 milionů kusů Stimulus balíku. Někomu ta cena prostě nekřesťanská nepřišla a strategie Activision byla úspěšná.

Jen pro porovnání, balíčky map pro CoD: World at War stály o rok dříve pouze 10 dolarů. Pětidolarový nárůst ceny tedy nebyl přestřelený, což svými slovy potvrzuje i Kotick, když říká: „Naši zákazníci musí mít dobrý pocit z poměru cena/hodnota, která tak musí být správně stanovena. Na udržení ideálního poměru je třeba si dávat pozor, aby nedošlo k překročení pomyslné čáry, za kterou už by zákazníci měli pocit, že je využíváme.“

Nic to samozřejmě nezmění na tom, že PC hráči, zvyklí historicky dostávat dodatečný obsah v podstatě zdarma, Kotickova slova akceptovat nebudou. Stejně tak nebudou souhlasit s jeho výrokem: „hry jsou pravděpodobně tou nejlevnější formou zábavy, kterou si dnes můžete z pohledu nákladů na hodinu hraní, pořídit.“

Ale Kotick je byznysmen, hráči jsou fanoušci, které byznys na pozadí ani zajímat nemusí. Chtějí pouze kvalitní hry a sami si už musí vybrat, kolik do nich ještě chtějí investovat a kolik už ne. Snad má Kotick a celý Activision tu pomyslnou hranici dobře prozkoumanou.

Nejnovější články