Změna hodnocení Xbox inde her problém neřeší – to je internet
zdroj: tisková zpráva

Změna hodnocení Xbox inde her problém neřeší – to je internet

19. 4. 2011 15:56 | Téma | autor: Petr Poláček |

Uživatelské hodnocení je krásná věc a dokonce i prospěšná, ale funguje pouze za předpokladu, že jsou všichni uživatelé v hodnocení upřímní a nikdo se tohoto systému nesnaží programově zneužít. A s obojím je na internetu dlouhodobě problém, jak všichni dobře víme.

O snadné manipulovatelnosti, která v dnešním světě sociálních sítí může mít přímý dopad na prodejnost, se přesvědčil Microsoft u své služby Xbox Live Indie Games. Na základě později prokázaného podezření, že vývojáři XBLIG titulu College Lacrosse: The Video Game nabádali fanoušky své FB stránky (je jich 175k), aby zmíněné hře dávali co nejvyšší hodnocení (což ji posunulo v žebříčku nahoru), se Microsoft rozhodl překopat celý systém uživatelského hodnocení. Od teďka už mohou XBLIG hrám udílet hodnocení pouze majitelé placeného Xbox Live účtu. Možným manipulacím to nezabrání, ale přeci jenom to podobným pokusům klade do cesty nějakou tu překážku. Stejně by ale bylo lepší, kdyby jednotlivé hry mohli hodnotit pouze ti, kteří je prokazatelně hráli (vazba hry na účet).

Ono by vlastně o nic nešlo, kdyby vývojáři výše uvedeného obskurního titulu svým fanouškům našeptávali něco ve smyslu „pokud se vám hra líbila, hodnoťte“. Hranice mezi povoleným a nepovoleným je tedy tenká a zrádná. Uživatelé navíc pobídku k udílení vysokého hodnocení College Lacrosse: The Video Game dotáhli ad absurdum, když této hře dávali vysoké známky a jiným hrám záměrně co nejnižší – další způsob, jak „svůj“ titul dostat co nejvýše a ten cizí naopak pohřbít dole = zajistit, že o ní nebude nikdo vědět a nebude se prodávat.

Jak se píše na XNA blogu, Microsoft původně přemýšlel o tom, že všechny tyto zjevně podvodné hlasy smaže, nakonec však došel k tomu, že to není možné udělat pořádně a bez toho, aby se s tím nesvezly i legitimní hlasy. Microsoft si tak alespoň posvítí na uživatele, kteří se udílení negativních hodnocení hrám věnovali konzistentně a programově. Porušili tím totiž dohodu o užívání XBLA, za což jim hrozí různé druhy sankcí - XBLA ban, nemožnost hodnotit hry a postovat na fórech atd.

Tento případ je krom jiného i ukázkou, jak to funguje s uživatelskými hodnocení obecně – jak snadno jsou zmanipulovatelná. Když se dohodne větší skupina lidí třeba na Facebooku nebo na fórech, dokáže krásně zatočit i s uživatelským hodnocením na Metacritic, jak jsme toho byli už mnohokrát svědky. A pak takové hodnocení nesvědčí o tom, jaká hra je nebo není, ale jen o tom, že dokáže polarizovat názory. A na tom přeci nic špatného není?

 

Nejnovější články