
-
Cenami ověnčená hra Operace Flashpoint: Cold War Crisis byla vyvinuta studiem Bohemia Interactive v letech 1997 až 2001 a licenci k vydání a distribuci získala společnost Codemasters. Ačkoliv Codemasters vlastní práva ke značce “Operace Flashpoint” a plánují vydat vlastní hru pod stejným názvem, je to tým Bohemia Interactive, který vždy vlastnil 100% obsahu OFP. I díky podpoře vývojového týmu a vydání editovacích nástrojů se stala OFP nejvíce modifikovanou hrou v historii. Codemasters vlastní pouze jméno a tým Bohemia Interactive usiluje o to, aby se tuto skutečnost veřejnost dozvěděla. Hra, kterou Codemasters připravují, je tvořena interním týmem a s původním OFP nemá nic společného.
“Bohemia Interactive si ve své licenční smlouvě s Codemasters výslovně vyhradila exkluzivní práva vyvíjet pokračování původní hry OPF,” říká Leora Herrmannová ze společnosti Kluger, Peretz, Kaplan & Berlin, PL in Miami, právního zástupce Bohemia Interactive. “Codemasters také ve smlouvě uznali, že veškeré duševní vlastnictví obsažené ve hře – s výjimkou slov Operace Flashpoint – patří Bohemia Interactive,” dodává Herrmannová.
“Codemasters nemají práva k technologii ani k žádné jiné součásti původní hry vyvinuté společností Bohemia Interactive, jak tedy mohou tvrdit, že vyvíjejí její pokračování?”, ptá se Marek Španěl, CEO Bohemia Interactive. Tým Bohemia Interactive nemůže používat název “Operace Flashpoint” při tvorbě svých nových her, protože práva ke značce vlastní společnost Codemasters. Nicméně, ArmA, hra vydaná v roce 2007 a úspěšně adoptovaná komunitou fanoušků, byla vyvinuta na základě druhé generace původního enginu OFP. Bohemia Interactive v současné době pracuje na nejnovější verzi moderního vojenského simulátoru – ARMA II, který vyjde tento rok, a který je poháněn třetí generací enginu postaveného na stejném designu, konceptu a obsahu jako kdysi původní OFP: Cold War Crisis a OFP: Resistance.
Důležitou informací je i fakt, že se nové generace tohoto revolučního herního enginu, který Bohemia Interactive poprvé využila pro tvorbu OFP: Cold War Crisis, objevily nejen v ArmA a v chystané ARMA II, ale i ve své nejpropracovanější formě ve vojenském tréningovém simulátoru VBS, používaným armádami světa, včetně nedávno oznámeného “Game After Ambush”, tréningového programu armády USA. "Bohužel nemůžeme zabránit společnosti Codemasters ve vydání hry, která ve svém názvu používá výraz Operace Flashpoint” dodává Marek Španěl. “Ale není správné, aby tuto hru propagovali jako oficiální pokračování uznávané Operace Flashpoint: Cold War Crisis anebo jako návrat hry od Bohemia Interactive, která definovala žánr bojových simulací. Ocenění byla udělena hře samotné, nikoli jejímu názvu”.

Že tón vyjádření Marka Španěla zní krapet ublíženecky? Možná ano, ale mediální rozmáznutí celé věci je asi pro ně v tuto chvíli účinnějším řešením, než je hnát k soudu. Či se dokonce kvůli tomu snažit o zastavení vydání druhého Operation Flashpoint, což by nakonec mohlo obrátit veřejné mínění proti nim (tedy pokud se tak v zahraničí nestalo již nyní díky této tiskovce...). Jiná věc je, že - ač je situace s právy mírně odlišná - například Crytek toto neměl kvůli Far Cry 2 od UbiSoftu Montreal vůbec zapotřebí, podobně jako třeba distributor THQ výrazně podepsaný pod prvním Stalkerem (přitom Clear Sky už byl u jiného vydavatele a ten ho také směle označoval za pokračování), bývalí autoři starých dílů Falloutu kvůli třetímu dílu od Bethesdy (taktéž po prodeji práv na použití této značky) a mnoho dalších případů takových her-přeběhlíků.
Operation Flashpoint 2: Dragon Rising vyjde pro PS3 a X360 začátkem léta a také pro PC - více v dojmech a dřívějším zpravodajství.
Vývojářský deníček z Operation Flashpoint 2 [19.2.2009 17:17 - levis]
Operation Flashpoint 2 toto léto? [14.2.2009 19:19 - jd]
Koncepční artworky z Operation Flashpoint 2 [7.1.2009 00:01 - jd]
Záznam předváděčky Operation Flashpoint 2 [28.8.2008 19:19 - jd]
zdroj: PR, vlastní