Project Zomboid postihla krádež dat aneb co čekáte od indie her?
zdroj: tisková zpráva

Project Zomboid postihla krádež dat aneb co čekáte od indie her?

17. 10. 2011 14:21 | Téma | autor: Petr Poláček |

Z naší strany je trošku smutné, že o Project Zomboid píšeme v jiné souvislosti, než s tím, jak je (stále nedokončená) hra skvělá, ale teď už to víte a můžete ji vyzkoušet. Jde o survival RPG akci s izometrickou retro grafikou, ve které se snažíte přežít zombie nákazu, chováte se jako v každém jiném RPG (boje, loot, vývoj postavy, perky atd.), spolupracujete s přáteli, ale jednou nevyhnutelně zemřete, a pak už je jen na vás, jak se zachováte (jít po mase kámošů je povoleno).

Pokud si tohle všechno chcete zkusit, tak můžete, k dispozici je demo a za pár šupů (6 dolarů) rozpracovaná "plná" verze, jejíž vývoj tvůrci financují stylem Minecraft. A když je podpoříte právě teď, tak z toho můžete mít dvojnásob dobrý pocit. Stala se jim totiž nemilá věc, několikátá v řadě. Z různých důvodů se dlouho nemohli dostat k penězům od hráčů přes PayPal, pak museli kvůli pirátům na čas vypnout servery a nyní se jim někdo vloupal do bytu a ukradl krom jiného i notebooky, na kterých byla uložena aktuální verze hry s téměř dokončeným updatem.

A protože tvůrci tak nějak moc nemysleli na zálohování své práce, přišli o spoustu provyvíjených hodin, což naštvalo nejenom je samotné, ale následně i jistou část komunity na Reddit. Přestože tvůrci jasně řekli, že nehodlají složit zbraně a budou ve vývoji dále pokračovat, snesla se na ně na Twitteru a Redditu nejenom konstruktivní kritika, ale i snůška nadávek (jste debilové, kreténi, zloději a podobně) za to, že se chovají jako amatéři, nedělají si pravidelně zálohy atd.

Oba dva vývojáři už tohle všechno sami moc dobře vědí, chytají se za hlavu a příště nic podobného nedovolí, což je logická reakce. Bohužel u ní měli zůstat a vůbec se nepouštět do další debaty s některými rádoby kritiky, zejména na Twitteru, protože to celé vyústilo jen ve vzájemné nadávky a bezcílnou debatu o tom, jestli nezávislý vývojář má a může s hráči komunikovat napřímo a zcela upřímně, nebo by měl dodržovat jisté PR zásady. Tvůrci Zomboidu věří právě v otevřenost a vyjadřování na rovinu, i když to znamená, že občas některému z prudících "fanoušků" vrátí virtuální facku. Jiní vývojáři, třeba Jeff Vogel ze Spiderweb Software, se zase drží zásady, že by nezávislý vývojář neměl fóra svých vlatních her vůbec číst a nabízí pár důvodů, proč.

Vtip je ale v tom, že zatímco ve velkých firmách je to jasné, tam o komunikaci ven rozhoduje dedikovaný člověk, indie vývojáři si o tom rozhodují sami, stejně jako o všech dalších úskalích vývoje, na která mají velké firmy specializovaná oddělení. Celé komunikační fiasko, které snad hře ve výsledku neublíží, poukazuje na to, že se svět indie her začíná měnit.

Otevřená komunikace, vzájemná podpora, vycházení si vstříc a respektování toho, že u indie projektů může dojít k chybě s větší pravděpodobností, než u velkého projektu...jakoby se to všechno vytrácelo. Hráči začínají chtít od indie tvůrců to samé, co od velkých firem, což prostě není možné a ani by to chtít neměli. Když se budou nezávislé týmy s několika lidmi na palubě více soustředit na dodržování všech zásad komunikace a de facto korporátního jednání, už nebudou mít čas tvořit všechny ty úžasné, občas chybami prolezlé, ale přesto zajímavé hry. A to přeci nikdo nechce.

Až bude celé divadlo okolo Project Zomboid dávno mrtvé a hra se bude utěšeně dále rozvíjet, bude zajímavé sledovat, kam se svět indie her a jejich vnímání hráčskou komunitou bude dále rozvíjet. Jak jste na tom vy? Dokážete indie vývojářům odpustit kvůli všem těm známým důvodům i nějakou tu větší chybku či nedůslednost, nebo od nich čekáte to samé, co od velkých firem?

Nejnovější články