PoDBot v2.0 pro Counter-Strike

23. 6. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Chcete si pořádně zahrát Counter-Strike, ale nemáte rychlé připojení k internetu? Skvělý PoDBot v2.0 Vás plně uspokojí.

PoDBot v2.0 pro Counter-Strike - recenze

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.června 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkým plusem akčních stříleček oproti jiným počítačovým žánrům je zažitá tradice, že vývojový tým uvolní různé zdroje a editory původní hry veřejnosti, která je pak všemožně upravuje, vytváří vlastní mapy, upravuje rozmanité herní prvky anebo přímo vytváří celé nové herní módy (proč tomu tak není tak často i u jiných žánrů netuším, protože je stokrát ověřené, že to prospívá oběma stranám). Jedním z největších problémů modifikací akčních her je, že většina jich je vyráběna jako surové multiplayery pro větší počet hráčů a tak chudák ten, komu doma ze zdi netrčí kvalitní internet. Tito hráči jsou pak odkázáni na protivníky umělé a jejich rovněž umělou inteligenci. Což o to, většina „originálek“ už s kvalitními boty přichází automaticky, ale mnohem horší to už je právě v případě dodatečných módů. Proč? Kamenem úrazu je již zmiňovaná umělá inteligence (označovaná jako AI - artificial intelligence). Než se pustíme do povídání o výjimečném botovi, jehož název je v nadpisu tohoto článku, řekneme si stručně něco o botí chytrosti obecně.

Pohyb po mapě
AI botů by se dala rozdělit na dvě složky. První z nich je pohyb po mapě. Dobře zpracovaný bot prostě musí umět šikovně používat mapu, znát její strukturu, využívat architektury a neměl by se nikde zaseknout, cyklovat apod. Prostě měl by se pohybovat plynule s využitím všeho, co mapa dovoluje. Tato stránka AI se v současné době řeší několika způsoby. Nejrozšířenější je využívání tzv. waypointů (jakýchsi orientačních bodů), které pomáhají botovi v orientaci a ukazují správnou cestu mapou. Představit si je můžete jako tyče, které se umísťují na horských cestách na pomoc v mlze, kdy nevidíte nic než od jedné tyče k té sousední. Podobně je na tom i bot, který ve skutečnosti vidí jen tyto orientační body. V případě botů je situace o něco složitější nebo lépe řečeno bohatší, neboť waypointů může být více typů, cesty se křižují a větví a podle toho všeho se bot v daném místě může rozhodovat, chovat apod.

Z toho, co jsme si zde napsali, vyplývá i jeden podstatný závěr - pro to, aby mohli boti v té které mapě hrát, musí pro ni být tyto navigační body vytvořeny (bývají buď přímo součástí mapy anebo jako samostatný datový soubor). A to je snad největší mínus tohoto navigačního systému, neboť existuje pro řadu herních módů spousta map, které tuto navigaci nemají a nejsou tudíž pro hru s boty připraveny a musí tak nejprve přijít někdo, kdo si dá tu práci a waypointy pro danou mapu vytvoří. Přesto je tento systém zdaleka nejrozšířenější a nejpoužívanější, protože zatím dokáže boty navádět zdaleka nejlépe. Dodejme také to, co je asi jasné - na tom, jak kvalitně jsou vytvořeny waypointy závisí i úroveň hry, kterou si s boty v té které mapě zahrajete - boti se mohou zasekávat, padat z výšek a zbytečně se zabíjet, mohou používat jen některé cesty a lokace v mapě atd. Tím hra samozřejmě trpí a její úroveň jde rapidně dolů.

Kromě waypointů existují i jiné metody automatického navigování botů v mapách. Jmenujme například navigaci metodou analýzy okolí. Bot prostě neustále analyzuje prostory, kterými pobíhá a na základě toho se odvíjí jeho další postup. Kombinaci obou zmíněných způsobů používají například boti v Unreal Tournamentu či Quake 3 Areně. Výhoda tohoto systému je v tom, že boti s touto schopností autodetekce okolí mohou hrát v podstatě jakoukoli mapu a není pro ně nutné nijak speciálně mapy upravovat. Existují i jiné metody navigace, ale ty, o kterých jsme se zmínili nám pro přehled bohatě stačí.

Reakce na dění ve hře
Obrázek zdroj: tisková zpráva Druhá složka umělé inteligence botů spočívá v jejich reakcích na to, co se právě ve hře odehrává, jaký je její cíl, jak se hra vyvíjí, schopnost spolupráce v týmu atd. A toto je nejčastější kámen úrazu, neboť tohle skloubit dohromady a naprogramovat je už pořádné sousto. A toto je také jev, na který narazíte v řadě heních modů, které využívají boty původní hry. Ti byli třeba naprogramováni pro klasickou akci, čili především zběsile běhat po mapě, skákat, a co se kde šustne, po tom útočit. Když pak někdo vytvoří mód, kde už zběsilé běhání není tím pravým způsobem vedení boje a „půjčí“ si původní boty, pro které i nakrásně udělá do vlastních map waypointy, dojde k často viděnému jevu, že boti zmateně pobíhají sem tam, kašlaje na to, co je ve hře vlastně smyslem a jsou tudíž v podstatě nepoužitelní. Čím složitější pravidla hry, tím větší problém pro ni šikovného bota vytvořit.

Konečně PoDBot
Bot, o kterém má být tento článek a k němuž jsme se trochu déle probíjeli teorií, je prvním opravdu kvalitním soupeřem (myšleno na neoficiální 3D scéně a s výjimkou klasických stříleček) a nikoho až tak moc neudiví, že tento chlapík náleží nejhranějšímu hernímu módu na světě vůbec - Counter-Striku. Jen pro tuto hru existuje botů několik a všichni se stále vyvíjejí a vycházejí v nových verzích, nicméně už předchozí verze PoDBota dala tušit, že se asi schyluje k něčemu velkému. Vydání druhé verze proto čekala hráčská komunita s velikým napětím, tím spíše, že se neustále odkládalo. Nakonec se přeci jen bot konečně objevil a začaly padat čelisti. Asi jen málokdo si dokázal připustit, že bude kvalitativní skok tak velký, už proto ne, že už předchozí verze byla hodně dobrá a ostatní „konkurenty“ v lecčems převyšovala. Dalo by se říci, že s PoDBotem 2.0 se Counter-Strike otevírá i těm, kdo nemají možnost jej hrát po internetu či po síti a rádi by tomuto fenoménu propadli nebo alespoň chtěli doma rozumně potrénovat. Pojďme si tedy o něm něco povědět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva PoDBot patří k botům, kteří jsou navigováni čistě pomocí waypointů. Jejich pohyb po mapě je tedy závislý na tom, jak kvalitní waypointy pro ni vytvoříte. Zde nesmím zapomenout, že vytváření waypointů si můžete sami zkusit, neboť součástí instalace bota je i sada příkazů, které vám waypointy zobrazí a vy si můžete mapou procházet a sledovat, jak je navigační systém vytvořen a libovolně jej upravovat. Samozřejmě máte možnost začít úplně od píky a vytvářet i waypointy zcela nové, vlastní, pro libovolnou mapu. V případě PoDBota jsou waypointy pro každou mapu uloženy do samostatného souboru, který nese stejný název jako patřičná mapa a liší se pouze příponou. Vytváření waypointů pro PodBota není nic až tak složitého, o čemž svědčí i to, že kde kdo již vyrukoval na web se svými variantami, které stačí si stáhnout a vyzkoušet. Šikovně je totiž řešeno to, že můžete mít soubory s waypointy uloženy v různých adresářích a před hrou pouze zadáte, který adresář má hra použít pro načtení waypointů do mapy.

Popis waypointů
Dovolím si přidat krátké vysvětlení k obrázkům s waypointy, které doprovází tento článek. Na obrázcích jsou vidět waypointy pro PoDBota, které jsou v mapách symbolizovány svislými čarami. Klasické waypointy mají zelenou barvu a je jich v mapách zdaleka nejvíc. Některé speciální waypointy mají ale barvu jinou - růžově jsou zakreslovány waypointy pro šplhání (třeba po žebříku), nepatrně tmavější jsou waypointy označující místa pro splnění mise (např. místa pokládky bomby), waypoint označující tzv. „záchranný bod“ má barvu bílou. Červenou barvu mají waypointy důležité pro teroristy, tmavě modře jsou znázorněny důležitá místa pro protiteroristy. Světle modrou barvu mají waypointy kempovací (poloviční výška značí, že boti budou v podřepu). U nich se nastavuje i úhel, v jehož rozmezí se má bot, který jej používá dívat (aby nekoukal při kempování do zdi). Na obrázcích je to značeno červenými čarami, které svírají daný úhel se středem v kempovací pozici (jsou vidět pouze.tehdy, stojíte-li na daném kempovacím místě). Některé obrázky ukazují i cesty, kterými jsou waypointy pospojované. Žlutě jsou označeny klasické cesty, po kterých boti běhají, bíle pak místa, kde je třeba skákat.

Na některých obrázcích si zase můžete všimnout, že boti nevypadají úplně obvykle - někde z nich lítají jiskry, jinde jsou průhlední, onde zase září barvou svého týmu. Toho se dá docílit speciálními příkazy, které autor botům přidal do vínku pro pobavení.

Jako opravdoví hráči Counter-Strike
Ona vůbec celá řada parametrů PoDBota je modifikovatelná - můžete si nastavit, jakou mají mít boti úroveň a jednotlivým úrovním můžete nastavit parametry chování jako rychlost reakcí, přesnost střelby apod. Vše je provedeno jednoduše pomocí textových konfiguračních souborů s vysvětlivkami, takže hned poznáte, co je k čemu a jak to ovlivní hru.

Co ale udiví nejvíce, je chování v bitvách a komunikace. Boti jednají jako opravdoví hráči Counter-Striku. Střídají rychlý běh s tichou chůzí, dorozumívají se pomocí některých radiových povelů, spolupracují v týmu, kempují, skvěle používají granáty, kryjí se při pokládání či zneškodňování bomby, při odvádění rukojmích do bezpečí apod. Jejich chování se mění i v závislosti na tom, jak se hra vyvíjí a kolik jim zbývá zdraví. Mají proměnlivou agresivitu a obezřetnost. Když vidí, že na ně někde číhá dobře schovaný soupeř, nejdou za každou cenu proti němu, ale snaží se jej obejít. Bomby pokládají tak skvělým způsobem, že se od nich kde kdo může přiučit. Využívají k tomu kdejakých fint, které ta či ona mapa skýtá a často budete mít velké potíže se k bombě vůbec dostat, pokud daný trik nezvládáte. Boti rovněž umí zvedat pohozené zbraně, pokud se jim hodí víc než ty, které právě nesou. Nesmím zapomenout ani na to, že i vy se s nimi můžete dorozumívat a řídit je pomocí radiových příkazů, na které reagují dle své povahy či podle aktuální situace, v níž se nacházejí.

Průběžné získávání zkušeností
Obrázek zdroj: tisková zpráva Mezi další překvápka patří schopnost botů získávat v průběhu bitev na té které mapě zkušenosti, které využívají při dalších bojích. To funguje tak, že se při hraní dané mapy v adresáři s waypointy vytvoří ještě jeden soubor s názvem jménomapy.pxp, do nějž se ukládají právě ony zkušenosti. Těmi se myslí například to, že když na bota někde někdo vybafne a překvapí jej, příště si už bude bot pamatovat, kde a jak to bylo a dá si zde větší pozor. Je to jako u živých hráčů. Maličký soubor se zkušenostmi zůstane v adresáři i po dohrání mapy a při jejím příštím spuštění se tyto zkušenosti načtou a nové budou do souboru zase průběžně přidávány. Častým hraním mapy se tak boti neustále zdokonalují. Tohle mě tedy opravdu dostalo a zprvu jsem si myslel, že je to tak trochu kec. Není. Zkoušel jsem různé finty a je to přesně tak, jak píšu. V jednom kole jsem boty překvapil někde ze zálohy, a v příštím kole jsem to zkoušel znovu a ejhle! Měl jsem co dělat, abych umřel aspoň se ctí. vyšlápli si na mě a odchytli mě jako malého Jardu.

PoDBoti mají i tři druhy povahy - agresívní, normální a defenzívní a ta má samozřejmě rovněž na chování v bojích a reakce na různé události vliv. Agresívní bot má tendenci se více vrhat do přestřelek, defenzívní častěji kempuje, drží se víc v ústraní a častěji používá tichou chůzi. Ještě jsem nepsal nic o sluchu, který boti rovněž používají. Nevyplatí se vám dupat, jak jste možná zvyklí odjinud. PoDBoti vás totiž slyší. Jak je známo, řada tenkých zdí nebo beden či trámů je v Counter-Striku některými zbraněmi průstřelných. I PoDBotům můžete povolit, aby stříleli skrze tyto průstřelné objekty a to se pak nebudete stačit divit, odkud vás dostali. Dokonce je ve hře implementována i reakce na kouřové a oslepující granáty.

Stačí? Já myslím, že bohatě a zbyde jen napsat odkaz na náš lokální download mirror, odkud si PoDBota (cca 1,8 MB) můžete stáhnout včetně waypointů do všech „oficiálních“ map (i těch ze starších verzí Counter-Striku), návodu k vytváření waypointů vlastních a dalších užitečných povelů, kterými můžete boty přizpůsobit vaší úrovni. Tak jak bylo dříve třeba shlížet na výkonnost botů shovívavě, nyní budete mnozí řešit opačný problém.

Členové vývojového týmu
Obrázek zdroj: tisková zpráva Nakonec objektivně přiznejme, že ještě není všechno zcela ideální (což jistě chápeme) a ani podle autorových představ. Vše se hodlá řešit v dalších verzích, nicméně je na čem stavět a již nyní je hratelnost neobyčejná a jsme možná svědky revolučního okamžiku v dějinách botů pro komplexnější 3D hry. Webové stránky PoDBota jsou na této adrese. Zde najdete sem tam nějakou tu novinku, link na stažení, ale především odkazy na fóra, kde se to jen hemží příspěvky na rozličná témata související jak s botem jako takovým, tak i s waypointy, jejich vývojem, místy pro jejich stažení apod. Jmenujme ještě hlavní členy vývojového týmu, se kterými budete mít tu čest se i ve fórech setkávat, tak ať případně víte, s kým si píšete. Tvůrce programového kódu si říká CountFloyd. Je silně zaneprázdněný, ale když se zeptáte chytře, dočkáte se odpovědi i přímo od něj.

Hlavní osobou přes waypointy je chlapík s přezdívkou TAZ, který je zároveň autorem a spoluautorem waypointů, které jsou součástí instalace samotného bota. TAZ mimo jiné připravuje rozjetí velké sajty věnované waypointům a mapám pro Counter-Strike, který se má co nevidět už rozběhnout. Za zmínku stojí ještě třeba takový Bluesman, který se krom betatestingu věnuje moderování a správě již zmiňovaných fór na webu a velice často zde najdete jeho odpovědi, připomínky, rady, vysvětlení apod. Pokud vás tedy PoDBot zaujme stejně jako mě a budete se chtít o něm dozvědět co nejvíc, máte cestu otevřenou.

Hlášky botů jako v normální hře
Teď jsem si ještě vzpomněl, že jsem vůbec nezmínil jednu super vlastnost botů, a tou je jejich chatování v době, kdy už se nudí a čekají na další kolo hry jako spectatoři (mrtví diváci). Kdo Counter-Strike hrává na netu, ten ví přesně, o čem mluvím, protože to dělají všichni, kdo CS hrávají. Hlášky typu „Neumíte nic jinýho než kempovat!“, „Sakra, zrovna jsem nabíjel!“, „Změňte mapu!“, „Dneska mě to děsně laguje!“, „Mám hroznej ping!“, „Ještě dvě hry a jdu spát.“ a podobné jsou známé z každého serveru. Když jsem je ale poprvé viděl z „úst“ botů, neexistovalo v tu chvíli nic, co by mě dokázalo líp pobavit. Prostě skvělé a navíc úplně přesné. Sám to bohužel nedokážu interpretovat tak, jak to dokázal autor těchto frází, ale naprosto dokonale zachytil to, co si hráči neustále píšou i sloh, jakým to dělají. Tyto fráze můžete dokonce rovněž sami editovat, a hra samotná je obsahuje v třiadvaceti jazycích (!) včetně češtiny (i když mi bohužel „překlady“ nepřišly zdaleka tak vtipné jako původní hlášky anglické).

Obrázek zdroj: tisková zpráva PoDBot je prostě skvělý bot, kterého si určitě oblíbíte a který vás oslní kde čím natolik, že mu odpustíte sem tam nějakou tu chybičku, které se občas dopustí. Kdo už zná a má zkušenosti s boty z jiných podobných her či s jinými boty pro CS, bude asi ještě překvapenější. Kdo nehrál Counter-Strike proto, že neměl s kým, má jedinečnou příležitost. Velice dobrá je i hra s mixovanými týmy, kde část tvoří živí hráči a část boti. Boty poznáte v tabulce podle toho, že jsou na čelních místech a ti živí tabulky úspěšnosti uzavírají. Nu což, ani my lidé nejsme dokonalí.

Linky na další boty
A na úplný konec našeho povídání určitě nebude od věci si přiblížit i některé další boty pro Counter-Strike alespoň uvedením linků na jejich stránky, odkud si je můžete stáhnout nebo si o nich aspoň přečíst. Tak například Android bota najdete tady. Další známý bot se jmenuje HPB bot, najdete jej zde a na něm je zajímavé to, že jeho autor - Botman - byl vůbec prvním člověkem, kterému se podařilo rozlousknout, jakým způsobem vůbec boty pro Half-Life vytvářet a z jeho poznatků v podstatě vycházejí ostatní tvůrci botů včetně CountFloyda v případě PoDBota. V poslední době populární je JoeBot, kterého najdete pro změnu na této adrese. Za zmínku stojí určitě i NNBot, jehož webové stránky jsou tady. RealBot je jedním z hrstky představitelů newaypointové technologie v navigaci, takže si můžete sami vyzkoušet, jak tato metoda v reálu funguje. Jako další z botů pro CS jmenujme ještě alespoň SWAT Bota, AGB Bota, RamboTa, AgroBota, BobaBota a TeamBota.

Bližší informace o všech zde zmíněných botech najdete na jejich stránkách včetně toho, pro které mapy jsou použitelní apod. Nainstalovat si můžete klidně všechny a pro hru pak budete používat toho, kterého si vyberete. K tomu by vám mohla pomoci i utilita (a pokud používáte víc botů její použití doporučuji z důvodu potřeby přepisovat některé soubory hry při změně bota), která se jmenuje Multi Bots Launcher a která již podle svého názvu slouží ke spouštění hry s podporou různých botů a automatickou správou hry, abyste nemuseli ručně nic kopírovat, mazat apod. Najdete ji zde a je opravdu šikovná. Dovoluje přehledně a jednoduše nastavit veškeré parametry hry včetně výběru a detailního nastavení botů, čímž zpříjemňuuje a zjednodušuje celý proces spouštění hry přesně podle vašich požadavků. Přeji rychlou a přesnou mušku.

P.S. Více se o této nejpopulárnější síťové 3D akci současnosti dneška dočtete v těchto článcích na našem serveru:

Counter-Strike v1.1 - recenze, Novinky v Counter-Strike v1.1, Counter-Strike trochu jinak, Automatizování v Counter-Strike, Jak vytvořit logo v Counter-Strike?

Mickey Mouse