![]() ![]() ![]() Kromě waypointů existují i jiné metody automatického navigování botů v mapách. Jmenujme například navigaci metodou analýzy okolí. Bot prostě neustále analyzuje prostory, kterými pobíhá a na základě toho se odvíjí jeho další postup. Kombinaci obou zmíněných způsobů používají například boti v Unreal Tournamentu či Quake 3 Areně. Výhoda tohoto systému je v tom, že boti s touto schopností autodetekce okolí mohou hrát v podstatě jakoukoli mapu a není pro ně nutné nijak speciálně mapy upravovat. Existují i jiné metody navigace, ale ty, o kterých jsme se zmínili nám pro přehled bohatě stačí. Reakce na dění ve hře ![]() Konečně PoDBot Bot, o kterém má být tento článek a k němuž jsme se trochu déle probíjeli teorií, je prvním opravdu kvalitním soupeřem (myšleno na neoficiální 3D scéně a s výjimkou klasických stříleček) a nikoho až tak moc neudiví, že tento chlapík náleží nejhranějšímu hernímu módu na světě vůbec - Counter-Striku. Jen pro tuto hru existuje botů několik a všichni se stále vyvíjejí a vycházejí v nových verzích, nicméně už předchozí verze PoDBota dala tušit, že se asi schyluje k něčemu velkému. Vydání druhé verze proto čekala hráčská komunita s velikým napětím, tím spíše, že se neustále odkládalo. Nakonec se přeci jen bot konečně objevil a začaly padat čelisti. Asi jen málokdo si dokázal připustit, že bude kvalitativní skok tak velký, už proto ne, že už předchozí verze byla hodně dobrá a ostatní „konkurenty“ v lecčems převyšovala. Dalo by se říci, že s PoDBotem 2.0 se Counter-Strike otevírá i těm, kdo nemají možnost jej hrát po internetu či po síti a rádi by tomuto fenoménu propadli nebo alespoň chtěli doma rozumně potrénovat. Pojďme si tedy o něm něco povědět. ![]() Popis waypointů Dovolím si přidat krátké vysvětlení k obrázkům s waypointy, které doprovází tento článek. Na obrázcích jsou vidět waypointy pro PoDBota, které jsou v mapách symbolizovány svislými čarami. Klasické waypointy mají zelenou barvu a je jich v mapách zdaleka nejvíc. Některé speciální waypointy mají ale barvu jinou - růžově jsou zakreslovány waypointy pro šplhání (třeba po žebříku), nepatrně tmavější jsou waypointy označující místa pro splnění mise (např. místa pokládky bomby), waypoint označující tzv. „záchranný bod“ má barvu bílou. Červenou barvu mají waypointy důležité pro teroristy, tmavě modře jsou znázorněny důležitá místa pro protiteroristy. Světle modrou barvu mají waypointy kempovací (poloviční výška značí, že boti budou v podřepu). U nich se nastavuje i úhel, v jehož rozmezí se má bot, který jej používá dívat (aby nekoukal při kempování do zdi). Na obrázcích je to značeno červenými čarami, které svírají daný úhel se středem v kempovací pozici (jsou vidět pouze.tehdy, stojíte-li na daném kempovacím místě). Některé obrázky ukazují i cesty, kterými jsou waypointy pospojované. Žlutě jsou označeny klasické cesty, po kterých boti běhají, bíle pak místa, kde je třeba skákat. ![]() ![]() ![]() Na některých obrázcích si zase můžete všimnout, že boti nevypadají úplně obvykle - někde z nich lítají jiskry, jinde jsou průhlední, onde zase září barvou svého týmu. Toho se dá docílit speciálními příkazy, které autor botům přidal do vínku pro pobavení. Jako opravdoví hráči Counter-Strike Ona vůbec celá řada parametrů PoDBota je modifikovatelná - můžete si nastavit, jakou mají mít boti úroveň a jednotlivým úrovním můžete nastavit parametry chování jako rychlost reakcí, přesnost střelby apod. Vše je provedeno jednoduše pomocí textových konfiguračních souborů s vysvětlivkami, takže hned poznáte, co je k čemu a jak to ovlivní hru. Co ale udiví nejvíce, je chování v bitvách a komunikace. Boti jednají jako opravdoví hráči Counter-Striku. Střídají rychlý běh s tichou chůzí, dorozumívají se pomocí některých radiových povelů, spolupracují v týmu, kempují, skvěle používají granáty, kryjí se při pokládání či zneškodňování bomby, při odvádění rukojmích do bezpečí apod. Jejich chování se mění i v závislosti na tom, jak se hra vyvíjí a kolik jim zbývá zdraví. Mají proměnlivou agresivitu a obezřetnost. Když vidí, že na ně někde číhá dobře schovaný soupeř, nejdou za každou cenu proti němu, ale snaží se jej obejít. Bomby pokládají tak skvělým způsobem, že se od nich kde kdo může přiučit. Využívají k tomu kdejakých fint, které ta či ona mapa skýtá a často budete mít velké potíže se k bombě vůbec dostat, pokud daný trik nezvládáte. Boti rovněž umí zvedat pohozené zbraně, pokud se jim hodí víc než ty, které právě nesou. Nesmím zapomenout ani na to, že i vy se s nimi můžete dorozumívat a řídit je pomocí radiových příkazů, na které reagují dle své povahy či podle aktuální situace, v níž se nacházejí. Průběžné získávání zkušeností ![]() PoDBoti mají i tři druhy povahy - agresívní, normální a defenzívní a ta má samozřejmě rovněž na chování v bojích a reakce na různé události vliv. Agresívní bot má tendenci se více vrhat do přestřelek, defenzívní častěji kempuje, drží se víc v ústraní a častěji používá tichou chůzi. Ještě jsem nepsal nic o sluchu, který boti rovněž používají. Nevyplatí se vám dupat, jak jste možná zvyklí odjinud. PoDBoti vás totiž slyší. Jak je známo, řada tenkých zdí nebo beden či trámů je v Counter-Striku některými zbraněmi průstřelných. I PoDBotům můžete povolit, aby stříleli skrze tyto průstřelné objekty a to se pak nebudete stačit divit, odkud vás dostali. Dokonce je ve hře implementována i reakce na kouřové a oslepující granáty. Stačí? Já myslím, že bohatě a zbyde jen napsat odkaz na náš lokální download mirror, odkud si PoDBota (cca 1,8 MB) můžete stáhnout včetně waypointů do všech „oficiálních“ map (i těch ze starších verzí Counter-Striku), návodu k vytváření waypointů vlastních a dalších užitečných povelů, kterými můžete boty přizpůsobit vaší úrovni. Tak jak bylo dříve třeba shlížet na výkonnost botů shovívavě, nyní budete mnozí řešit opačný problém. Členové vývojového týmu ![]() Hlavní osobou přes waypointy je chlapík s přezdívkou TAZ, který je zároveň autorem a spoluautorem waypointů, které jsou součástí instalace samotného bota. TAZ mimo jiné připravuje rozjetí velké sajty věnované waypointům a mapám pro Counter-Strike, který se má co nevidět už rozběhnout. Za zmínku stojí ještě třeba takový Bluesman, který se krom betatestingu věnuje moderování a správě již zmiňovaných fór na webu a velice často zde najdete jeho odpovědi, připomínky, rady, vysvětlení apod. Pokud vás tedy PoDBot zaujme stejně jako mě a budete se chtít o něm dozvědět co nejvíc, máte cestu otevřenou. ![]() ![]() ![]() Hlášky botů jako v normální hře Teď jsem si ještě vzpomněl, že jsem vůbec nezmínil jednu super vlastnost botů, a tou je jejich chatování v době, kdy už se nudí a čekají na další kolo hry jako spectatoři (mrtví diváci). Kdo Counter-Strike hrává na netu, ten ví přesně, o čem mluvím, protože to dělají všichni, kdo CS hrávají. Hlášky typu „Neumíte nic jinýho než kempovat!“, „Sakra, zrovna jsem nabíjel!“, „Změňte mapu!“, „Dneska mě to děsně laguje!“, „Mám hroznej ping!“, „Ještě dvě hry a jdu spát.“ a podobné jsou známé z každého serveru. Když jsem je ale poprvé viděl z „úst“ botů, neexistovalo v tu chvíli nic, co by mě dokázalo líp pobavit. Prostě skvělé a navíc úplně přesné. Sám to bohužel nedokážu interpretovat tak, jak to dokázal autor těchto frází, ale naprosto dokonale zachytil to, co si hráči neustále píšou i sloh, jakým to dělají. Tyto fráze můžete dokonce rovněž sami editovat, a hra samotná je obsahuje v třiadvaceti jazycích (!) včetně češtiny (i když mi bohužel „překlady“ nepřišly zdaleka tak vtipné jako původní hlášky anglické). ![]() Linky na další boty A na úplný konec našeho povídání určitě nebude od věci si přiblížit i některé další boty pro Counter-Strike alespoň uvedením linků na jejich stránky, odkud si je můžete stáhnout nebo si o nich aspoň přečíst. Tak například Android bota najdete tady. Další známý bot se jmenuje HPB bot, najdete jej zde a na něm je zajímavé to, že jeho autor - Botman - byl vůbec prvním člověkem, kterému se podařilo rozlousknout, jakým způsobem vůbec boty pro Half-Life vytvářet a z jeho poznatků v podstatě vycházejí ostatní tvůrci botů včetně CountFloyda v případě PoDBota. V poslední době populární je JoeBot, kterého najdete pro změnu na této adrese. Za zmínku stojí určitě i NNBot, jehož webové stránky jsou tady. RealBot je jedním z hrstky představitelů newaypointové technologie v navigaci, takže si můžete sami vyzkoušet, jak tato metoda v reálu funguje. Jako další z botů pro CS jmenujme ještě alespoň SWAT Bota, AGB Bota, RamboTa, AgroBota, BobaBota a TeamBota. Bližší informace o všech zde zmíněných botech najdete na jejich stránkách včetně toho, pro které mapy jsou použitelní apod. Nainstalovat si můžete klidně všechny a pro hru pak budete používat toho, kterého si vyberete. K tomu by vám mohla pomoci i utilita (a pokud používáte víc botů její použití doporučuji z důvodu potřeby přepisovat některé soubory hry při změně bota), která se jmenuje Multi Bots Launcher a která již podle svého názvu slouží ke spouštění hry s podporou různých botů a automatickou správou hry, abyste nemuseli ručně nic kopírovat, mazat apod. Najdete ji zde a je opravdu šikovná. Dovoluje přehledně a jednoduše nastavit veškeré parametry hry včetně výběru a detailního nastavení botů, čímž zpříjemňuuje a zjednodušuje celý proces spouštění hry přesně podle vašich požadavků. Přeji rychlou a přesnou mušku. P.S. Více se o této nejpopulárnější síťové 3D akci současnosti dneška dočtete v těchto článcích na našem serveru: Counter-Strike v1.1 - recenze, Novinky v Counter-Strike v1.1, Counter-Strike trochu jinak, Automatizování v Counter-Strike, Jak vytvořit logo v Counter-Strike?
|
23. 6. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Chcete si pořádně zahrát Counter-Strike, ale nemáte rychlé připojení k internetu? Skvělý PoDBot v2.0 Vás plně uspokojí.
