SWORDS AND SORCERY: SOVEREIGN | Charles „Older Bytes“ Clerc
V září minulého roku vyšla odladěná, takzvaná zlatá verze Swords and Sorcery: Underworld - krokovačka o 20 herních úrovních se stejným počtem propařených hodin. Pokud vám tehdy přišlo 9,95 dolarů moc, tak jste si napřed zkusili demo. V tom letošním roce oznamuje Charles Clerc pokračování s podtitulem Sovereign.
Fanoušky původního dílu nepřekvapí klasické zobrazení z prvního pohledu, stejně jako řada rozšíření. Sovereign vystaví 17 měst k prozkoumávání (v Underworld byla tři) a ukáže desítky pozemních i podmořských lokací. Coby bázliví hrdinové se budete bát v nebezpečně vypadajících jeskyních, a vy bez bázně a hany budete pro změnu objevovat území, o kterých strašpytlové raději ani nikdy neslyšeli.
Vše na velké mapě světa od zamrzlých hor přes upocené pouště po smířlivá blata. Sovereign hrdinům nabídne větší škálu kouzel a bojových schopností, včetně oblíbené tvorby vlastních předmětů. Navíc si vyberete ze dvou nových povolání: druida a lovce. Na přesné datum vydání je ale zatím brzy.
GRIMOIRE | Cleveland Mark Blakemore alias Texas Arcane & Michael „Shams“ Shamgar
Kdo se skrývá za šílenými přezdívkami a ještě šílenějšími pravými jmény? Mám takové tušení, že jste stejně jako já o těchto pánech nikdy neslyšeli. Cleveland Mark Blakemore je starším vývojářem pokračování sedmého dílu kultovní RPG ságy Wizardry, s podtitulem Stones of Arnhem; Michael Shamgar zrovna tak.
Jenomže Stones of Arnhem nikdy nevyšlo, poněvadž firma Sir-Tech před tím stihla úspěšně krachnout, a tak jejich jména na dlouho odvál čas, aby je po tolika letech zase přivál. Jenom pamětníci, nadšenci do starých domácích počítačů si na Clevelanda Marka Blakemora možná vzpomenou - podepsal se totiž pod více než dvěma stovkami her pro Commodore 64.
A co to teď v 21. století mají za lubem, že se tihle staří vlci dostali do rubriky Nezávislého rozcestníku? Mohl bych začít všelijak, ale nejlepší bude říct, že Grimoire je 17 let vyvíjenou krokovačkou, která momentálně již podruhé zkouší štěstí na Indiegogo. 17 let je samo o sobě docela síla, ale ten jejich pitch! Nejlepší, jaký jsem viděl za hodně dlouhou dobu. Připomene ty propastný generační rozdíly...
Super, ne? Kobkovka jako řemen! Sami jste to viděli: zajezdíte si na želvách. Zabojujete si na tahy, „protože vy nikam nepospícháte“. Připomenete si tradici klasických krokovacích dungeonů od Dungeon Master, Eye of the Beholder, Wizardry, přes Lands of Lore, Might & Magic, až po Stonekeep a další, které jste taky nehráli. Fantasy svět Hyperborea bude mít takovou mytologii, že se svými osmi hrdiny zažijete 600hodinové dobrodružství, během kterého posekáte na 254 různorodých bestií, posbíráte na tisíc předmětů a potkáte 64 postav.
Jak své dobrodružství začnete, tak různě ho také zakončíte. Vaši gerojové nebudou žádná ořezávátka, budou totiž umět slézat skály, plavat proti proudu divoké řeky, pádlovat v děravé loďce, po hlavě padat do hrůzných propastí... Navíc: které jiné RPG vás odmění bohatými zkušenostmi poté, co malému krabovi pomůžete najít ulitu? Grimoire porozumí i citlivějším hráčům.
Už tak epické RPG podepřela epická kampaň na Indiegogo, kde Blakemore s Shamgarem žádali o 250 tisíc dolarů na dokončení hry. Bohužel s reálně vybranými deseti tisíci neměla úplně epické završení. Ani to však tvůrce neodradilo a nahodili tu samou prezentaci podruhé. Tentokrát umazali jednu nulu a doufají, že 25 tisíc už snad vyberou. Ať už to ale dopadne jakkoliv, hra, která je ve vývoji 17 let, vyjít musí - tady není prostor pro fantazii, tohle je otázka osobní cti.
Pokud byste namítli: k čemu Grimoire, máme Grimrock, pak bych parafrázoval Blakemora: ano, Grimrock je super převedení starého konceptu do krásné grafiky, ale s Grimoirem se nemůže měřit, co se příběhu a vůbec celé mytologie herního světa a z toho pramenící herní doby týče. Zkuste demo – tahle hra je historický úkaz. Pokud budou mít chlapi štěstí a vše půjde, jak má, mohl by Grimoire vyjít letos v květnu. Cleveland Mark Blakemore by se tak po letech mohl konečně vrátit do tepla za svou ženou, která od doby, co ze hry totálně zešílel, nechala vyměnit zámky.
DEEPFALL DUNGEON | LOD Games
Krokovačka, která se představuje slovy: „Vstupuješ do děsivé kobky a musíš najít cestu ven! Po cestě budeš zabíjet monstra, hledat poklady, kouzlit a růst se svou postavou, která se z nicky stane legendou! Máš na to?“ ani nepředstírá, že nabídne jakýkoliv jiný příběh, než ten, který si sami v sobě prožijete.
Deepfall Dungeon je freeware a tak se k němu musí přistupovat. Jednočlenné studio LOD Games se očividně inspirovalo klasikami žánru jako Dungeon Master a Eye of the Beholder, jenom vyškrtlo zábavné piplání se s celou partou a předhodilo pouze jednoho hrdinu. Proč ne, když jinak zůstává vše při starém od masení potvor po sbírání stovek předmětů. Aktuální update 1.6.5 odladil spoustu chyb v ne úplně šťastném designu, dodal nové bestie k posekání a zkrášlil magické efekty. Sice bez příběhu, ale 20 úrovní trojrozměrného dungeonu zdarma? Na nezávislém herním portálu Game Jolt si od 13 hráčů odnesla průměrné skóre 4,3 z 5.
DOOMED DUNGEON | Daniel „Daz“ Moreno
Další freeware kobkovka s náhodně generovaným obsahem se jmenuje Doomed Dungeon. Ta se tak líbila, že ji její stvořitel Daniel Moreno musel na nátlak hráčů přeložit i do angličtiny. Oproti jiným krokovačkám přitahuje barvami odlehčenou atmosférou a podporou hraní s ovladačem. Jinak je vše při starém.
Prosekáváte si cestu k zlosynovi Vavaimmovi, zatímco nabíráte zkušenosti, které si rozstrkáváte do šesti dovedností. Desítky předmětů jsou samozřejmostí a nechybí ani čtyři typy magie od ohnivé po duchovní. Mapa sice chybí, ale jelikož jste dobrodruzi z podzemí, tak s sebou taháte brk s kalamářem a na svůj papír si škrábete vlastní. Jakou ze čtyř ras budete a pro jaké z šesti povolání se rozhodnete, přenechá Daniel Moreno vaší fantazii.
DELVER | Chad Cuddigan alias Priority Interrupt
Craig Stern z IndieRPGs přirovnává Delver, krokovací RPG z reálného času, k „lo-fi příbuznému Tomes of Mephistopheles“. Mně tahle procedurálně generovaná kobkovka kombinující mechanizmy žánru roguelike s odkazy herní tradice danžnů 80. let, jako jsou Ultima Underworld nebo The Elder Scrolls II: Daggerfall, připomíná Realm of the Mad God ve světě Minecraft.
Co připomene vám, zjistíte, pokud zkusíte současnou alfa verzi hry dostupnou jak pro Windows, Mac i Linux za aktuálních pět dolarů. Kdo preferuje Android, ten si alfu za 40 korun může skrz Google Play rovněž osahat. Ačkoliv Chad Cuddigan o datu vydání mlčí, TIGSource napovídá, že má z 60 procent hotovo.
Jaké tipy máte vy? Nedávno zakoupené indie hry, které byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky zapadlých nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký under/over-ground, cokoliv. Nebojte se napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte.