Not Tetris 2
Nebojte se těch divných slov. Na Not Pacman nebo Not Tetris 2 nic strašlivého není. Jen to, jak název napovídá, nejsou Pacman ani Tetris nebo dokonce Mario, ale tak trochu jiné verze legendárních kusů. Do her totiž pánové Maurice Guégan a Saša Smolej ze studia StabYourself vdechli nový život skrze principy, na které autoři původních titulů nepřišli. Anebo takové, které by zničily autorskou vizi.
Pacman v jejich hře tedy neposlouchá příkazy šipek, ale šipky rotují herní plochou a žlutá bestie i duchové se bezmocně sypou dolů podle pravidel gravitace. Waka waka wak... aaaaaaa!
Na první pohled je hlavním motivem retro hacků od StabYourself kácení model. V takových případech se lidé škodolibě naboří do známých děl a předělají je na něco zcela nesmyslného nebo pro určitou skupinu lidí urážlivého. V druhém plánu jde ale Smolejovi a Guéganovi o něco zásadnějšího: o experiment.
Prohánějí retro kusy mlýnem nezvyklých nápadů odjinud a zkoumají, jak srážka historie a nového přístupu dopadne. Je to skoro jako cesta časem: hrajete desítky let staré hry s nápady nezávislé scény z jednadvacátého století.
Se sarkastickým šklebem tedy v Not Tetris 2 pozorujete, jak kostky plynule rotují podél osy namísto pravidelného přetočení o devadesát stupňů a prakticky není možné je postavit tak, aby řady mizely. Nevzhledná babylónská věž z opilecky se kymácejících dílů brzy vyplní celou obrazovku a hry je konec, ovšem zároveň láká k druhému hraní.
Žádný z experimentů není samoúčelný a kromě dětinské radosti z jinakosti a z čerstvého pohledu na staré kusy ukazuje i sílu dobře provedených herních crossoverů. Vedle Not Pacman a Not Tetris 2 tu je Mari0, který svého času obletěl svět, protože kombinuje dohromady klasickou hopsačku a portály z Portal. V podstatě jde o zcela novou hru. Mario dokáže všem želvám a houboidům pořádně zatopit, ovšem sám kolikrát dojde na konec své cesty, protože promyslet portály v 2D je překvapivě náročné.
Podobné crossovery, mashupy a experimenty s uznávanými klasikami nejsou samozřejmě ničím novým. Dochází k nim i ve filmech a literatuře. Vezměte si třeba trend přepisování školní povinné četby. Už jste četli Pýcha a předsudek a zombies nebo Rozum a cit a mořské nestvůry? A přesto vyšly a těší se velké popularitě.
Autoři v takovém případě pracují jen s vlastnickými právy (obvykle volnými), současným fenoménem, písmenky a vlastní fantazií. U filmu je to už obtížnější, protože klasika se nedá pořádně nabourat tak, aby zůstal zachován celkový estetický dojem – třeba Casablanca a zombies by bylo tak náročné na korektní mashupování, že se do toho nikdo zatím nepustil.
Oproti tomu jsou hry rájem pro každého, kdo je chce pořádně přepracovat. Pro zkušeného programátora a grafika není obtížné klasiky přepsat a osadit je novou mechanikou nebo postavu z jedné hry přivést do jiné. Autoři potřebují mít jen dostatečné programátorské schopnosti a (ten hlavně) nápad. Maurice Guégan a Saša Smolej mají obojí.
zdroj:
tisková zpráva
Ortho Robot
Kromě uvedených her jsou na stránce StabYourself.net dostupné i původní tituly (třeba Ortho Robot, který prolíná 2D a 3D prostor v logickém rychlíku), které jsou dostatečně zajímavé i bez Maria, Pacmana nebo tetrisových kostek, a tak si buďte jisti, že se tam pobavíte na víc jak pár hodin.