Modern Warfare 2 v browseru: budoucnost herního průmyslu
zdroj: tisková zpráva

Modern Warfare 2 v browseru: budoucnost herního průmyslu

5. 12. 2010 4:02 | Téma | autor: Petr Poláček |

Myslíte, že si někdy v budoucnu zahrajete v browseru hry, které se kvalitou zážitku i grafiky vyrovnají kupříkladu Modern Warfare 2? Pokud vaše odpověď zněla ano, přidali jste se k většině posluchačů přednášky Phila Harrisona (bývalý šéf vývojářských studií Sony a spoluzakladatel investiční firmy London Venture Partners) během konference italských vývojářů v Římě. Byla to ovšem otázka rétorická otázka, protože Harrison sám neměl připravenou jinou odpověď než „ano“. Jinak by nemohl v následujících minutách publiku vysvětlovat, že next-gen platformou není ani nabušené PC, ani další generace konzolí, ale právě internet a browser.

„V období následujících pěti až deseti let dostaneme takové (Modern Warfare 2) hry do web browseru, na váš mobil, iPad...budeme schopni dostat podobný druh herního požitku na jakýkoli displej,“ zahřímal Harrison a nastínil do budoucna situaci, kdy bitva o ovládnutí webového prostoru hrami připomene souboj Microsoftu a Netscapu z 90. let o ovládnutí internetu vlastním browserem.

Protože to byla přednáška teoretická, nebyl Harrison schopen a snad ani nechtěl, jmenovat žádnou konkrétní firmu, která by měla špičkovou grafiku, grafiku, zvuk i hratelnost do browseru dostat. Zůstal u označení „někdo“, přestože již dnes existuje několik firem, jejichž technologie mají k budoucnosti, kterou Harrison nastínil, slušně našlápnuto. Nejznámější je samozřejmě 3D browser engine Unity, který se na trhu objevil v roce 2005 a jeho název je v souvislosti s hraním v browseru skloňován nejčastěji. Zmínit je však třeba i Silverlight od Microsoftu, potažmo 3D MMO engine Prime od Monumental Games, který je zaměřen na produkci browserových online her a na trhu existuje od dubna tohoto roku.

Jako příklad trhu, který na online základech funguje kompletně již delší čas, jmenoval Harrison Jižní Koreu, potažmo celou Asii, což s ohledem na predominantní postavení online her v tomto regionu není bůhvíjak objevné. Zajímavé spíše je, že zbytek světa zatím nebyl schopen ve větší míře přebrat, upravit a rozvinout v praxi ověřené přístupy, které v Asii již několik let fungují. Snad to má spojitost s odlišnou mentalitou, která lidem velí se za každých okolností sdružovat (proto online hry). Potažmo v tom určitou roli sehrává také mnohem méně rozvinutější internetové pokrytí v Evropě a Americe, než je tomu zejména v Jižní Koreji.

Snaha západních firem objevit pro zdejší hráče hraní „plnohodnotných“ her na internetu však nabírá obrátky. Dle Harrisona míří až 68% investičního kapitálu v herní sféře právě do oblasti online projektů a tyto finance „dají vzniknout hospodářství zítřka,“ predikoval Harrison a dloubl si zcela otevřeně do prakticky všech současných herních platforem od konzolí až po iPhone a iPad. Proč? Protože jsou dle Harrisona uzavřené, zatímco velký potenciál pro úspěch s hrami pro core (říkejme jim skuteční) hráče leží aktuálně zejména v prostoru otevřených platforem, jako je například Facebook. V zápětí dodal, že i Facebook se „uzavírá“, ale pro vysvětlení to stačilo.

„Bojiště budoucnosti a příležitost do budoucna se týká těch, kteří uspokojí potřeby hráčů srdcařů na otevřené platformě,“ děl Harrison a dodal: „Podle mě budou konzolové firmy hledat způsob, jak se více otevřít, jak nabídnout více obsahu bez jakýchkoli restrikcí více lidem a jak tím stimulovat kreativitu.“

Přestože Harrison v závěru doporučil všem přítomným, že právě nyní je ten nejvhodnější čas na založení firmy, a že možnosti jsou prakticky nedozírné, můžeme už v tuto chvíli jmenovat přinejmenším jeden případ nadějné firmy, která to chtěla rozjet s hraním v browseru a neuspěla. InstantAction oznámila svůj konec počátkem listopadu po 3 letech od založení známým studiem GarageGames. Celý tento projekt byl založen na hraní klasických (The Secret of Monkey Island: Special Edition) i nových (Instant Jam) her v browseru - navzdory posílení vedení firmy o spoluzakladatele legendárního Westweeodu Lou Castla v minulém roce však InstanAction nedokázala přilákat dostatečné množství hráčů a nebyla to chyba technologie.

Na druhé straně úspěchu však stojí již zmíněný 3D engine Unity, který používá celá řada online MMO o klasických her: zahrát si na Unity můžete kupříkladu Tiger Woods Online. A zapomenout nesmíme ani na Google s jeho Chrome online obchodem, jehož součástí je/bude i prostředí pro vývoj browserových her. Původně měla tato sranda od strejdy Googla být spuštěna již letos v říjnu, ale zatím se tak nestalo.

Závěr je však jasný, ať se vám to líbí, nebo ne, browserové hry se pomaloučku stávají mnohem komplexnější, každou chvíli umí tato technologie něco nového navíc a chvíle, kdy si v browseru opravdu zahrajete vysoce kvalitní hru, není zas až tak vzdálená, tedy teoreticky a technologicky. Je třeba myslet na úmyslné brzdění tohoto trendu ze strany firem, které budou chtít vydělávat na tradičních produktech vyžadujících specifickou platformu. A své slovo v tomto ohledu jistě bude mít i „cloud“ gaming představovaný v současnosti aktivitami projektů OnLive a Gaikai. Však pro jejich použití nic jiného než internet, obrazovku a nějaké to ovládací zařízení už nyní nepotřebujete

Smarty.cz

Nejnovější články