Kdo jsou čeští hráči? - výsledky průzkumu
zdroj: tisková zpráva

Kdo jsou čeští hráči? - výsledky průzkumu

10. 2. 2004 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Nedávno jsme pro vás přichystali anketu, ve které jsme se v patnácti otázkách snažili zjistit, kdo vlastně jsou čeští hráči, potažmo naši čtenáři. Kompletní výsledky tohoto unikátního průzkumu najdete v tomto článku.

Autor: Kate
Publikováno: 10.února 2004


Zvětšit Čas od času k nám dorazí data z nějakého amerického výzkumu, který se snaží zmapovat hráčskou obec - tedy zjistit, jak jsou dnešní hráči staří, jaké mají vzdělání, kolik utratí za hry a tak dále. Právě to nás na přelomu roku inspirovalo k vytvoření podobné, na domácí poměry unikátní ankety, která by se alespoň částečně pokusila odpovědět na otázku, jací jsou hráči v Česku a samozřejmě též na Slovensku.

Ještě než se pustíme do probírání konkrétních otázek a odpovědí, rádi bychom zdůraznili, že náš průzkum má pouze orientační povahu a rozhodně jeho výsledky nepovažujeme za jediné správné nebo naprosto reprezentativní. Koneckonců, ne každý hráč musí nutně navštěvovat Tiscali Games nebo internet jako takový, což je zvlášť u těch dříve narozených celkem pochopitelné.

 Opravdu ženy nehrají hry?
Z celkového počtu 400 respondentů webové ankety tvořili celých 98,8 % muži. Jinými slovy, našeho průzkumu se zúčastnilo všehovšudy 5 žen a bez mučení přiznám, že jednou a první z nich jsem byla i já, když jsem formulář testovala. Fakt, že hry jsou spíš zábavou pro mužské pohlaví, není žádnou novinkou, ale osobně si myslím, že skutečný podíl hráček u nás bude přece jen trochu vyšší.

Ženy a slečny, které hrají, totiž většinou nepatří mezi hardcore pařany a tak je i logické, že informace o hrách cíleně nevyhledávají nebo nemusí navštěvovat specializované herní servery. Prostě si jen „sem tam“ doma něco zahrají. Z toho pak pochopitelně vyvstává otázka, zda se dají považovat za hráče a jak moc musí člověk hrát, aby byl hráčem (souseda, který si jde dvakrát za rok zaběhat do parku, také nepovažujeme za sportovce). Podobné úvahy ale raději přenecháme do diskusního fóra a nyní se zaměříme na průměrný věk příznivce počítačové zábavy.

 Hráči stárnou
Podle nejnovějších výsledků z Ameriky je tamnímu hráči okolo 29 let. Naši čtenáři nejsou o moc mladší, neboť každý druhý spadá do věkové kategorie 21 – 29 let. Konkrétní výsledky uvádí následující graf:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zajímavé je porovnat tato čísla s dobou, kterou se už dotazovaní hrám věnují. Upřímně mě překvapilo, že téměř polovina z vás uvedla „více než 9 let“. Je vidět, že nás čtou samí zkušení veteráni :), což zase zpětně odůvodňuje fakt, proč se průměrný věk pohybuje okolo pětadvaceti let.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Vzdělání a závislost na hrách
Pokud jde o dosažené vzdělání, přes 40% dotazovaných uvedlo, že zatím studuje (SŠ/VŠ) a jen o málo méně napsalo jako dosažené vzdělání střední školu (35,8%). Vyučení lidé nebo lidé ze základním vzděláním tvoří 14%, zatímco desetina respondentů dokončila vysokou školu.

O tom, že naši čtenáři patří opravdu mezi náruživé hráče svědčí i výsledky odpovědí na otázku: „Kolik času trávíte průměrně u počítačových her?“. Zdá se až neuvěřitelné že nejvíce dotazovaných přiznalo, že u nich prosedí 3 nebo více hodin každý den.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Proč a jaké žánry hrajeme
Trochu zvláštní se mohla zdát otázka „Proč hrajete?“. Z nabízených odpovědí uvedl největší počet lidí, že hraní je pro ně forma relaxace (69%), spíš ze zvyku hraje 7,5% a z nudy dokonce 9,5%. Zbytek dotazovaných si z těchto odpovědí nevybral a pro hraní má prostě jiné důvody - podle dodatečných komentářů to může být všechno od poučení přes „mám to v popisu práce“ (že by kolega? :) až po obligátní „vlastně ani nevím“.

Výsledky oblíbenosti jednotlivých herních žánrů vesměs potvrzují světové trendy. Jednoznačně nejpopulárnější jsou akce či střílečky, což se jinak dá vypozorovat i ze statistik downloadů demoverzí nebo čtenosti recenzí na Tiscali Games. Až o pořádný kus za akčními hrami následují RPG, strategie/tycoony a závodní hry/simulátory (i sportovní). Adventury a logicky orientované tituly skončily v našem hlasování až na konci, což je opět důvodem, proč jich vzniká čím dál méně.

 Vliv her na děti
Část našich otázek pochopitelně nemohla směřovat nikam jinam než ke stále omílanému tématu vlivu her na děti. Více než polovina respondentů zastává názor, že to, zda hry mladší děti (do 12ti let) a jejich psychiku ovlivní, záleží především na nich samých, jejich IQ, povaze, výchově atd. Oproti tomu 18% hlasujících si myslí, že záleží především na tom, o jakou konkrétní hru jde. Odpověď, že hry děti spíš neovlivňují, zadalo 15% z vás a srovnatelný počet (14%) se naopak domnívá, že hry děti (resp. jejich psychiku, vývoj) ve většině případů musí alespoň trochu ovlivňovat.

Pro to, aby byl u nás zaveden systém klasifikace (rating) her ve stylu ESRB je zhruba 18%, všichni ostatní respondenti to považují buď za zbytečné nebo podobný systém prostě nechtějí či nepotřebují.

 Ceny her a náš postoj k nim
Výsledky u otázky „Kolik her si kupujete?“ nás popravdě nikterak nepřekvapily. Podívejte se na ně sami:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jako „předražené“ ohodnotilo hry v ČR plných 75%, čemuž se nelze příliš divit, i když spíš než konkrétní cena her hraje v tomto ohledu roli slabá kupní sílu českého národa. Nicméně i přesto se našli lidé, kterým se ceny zdají ještě celkem odpovídající (13%) a nebo hry v Česku považují dokonce za levné (1,8%, nebo-li sedm šťastných jedinců ;) Zbytek dotazovaných přiznal, že podobné věci nedokáže posoudit.

Cen her se týkala i další otázka, která zněla: „Jakou nejvyšší cenu jste ochotni zaplatit za herní novinku, o kterou máte zájem?“. Téměř třetina z vás uvedla jako horní hranici 1000 Kč. Do tisícovky se některé novinky daly ještě loni skutečně sehnat, i když po navýšení DPH se s touto cifrou budeme setkávat méně časteji. 24% z vás uvedlo, že pokud má o danou hru skutečně zájem, není cena rozhodující. 20% respondentů je ochotno zaplatit maximálně 600 Kč a 16% lidí si hry ze zásady nekupuje. Titul, jehož cena přesahuje tři stovky (což jsou prakticky všechny), nechá v obchodě s klidem ležet 10% hráčů.

 Je hraní her normální zábavou?
Poslední otázka naší ankety byla tak trochu sociologická. Chtěli jsme vědět, co si podle vás myslí většina naší populace o hráčích a hraní her. Ve svých odpovědích jste tak mohli vycházet ze svých osobních zkušeností a dojmů. Vnímá podle vás tedy většina dnešní české populace hraní her jako normální zábavu třeba na úrovni chození do kina či poslechu hudby?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Co jste dodali k průzkumu
Nakonec jsme se rozhodli zařadit i čtyři z několika desítek vašich postřehů, které jste mohli připsat ke konci ankety. Děkujeme též autorům komentářů, které jsme nepublikovali, a samozřejmě i všem ostatním, kteří se tohoto průzkumu zúčastnili nebo se nám svými poznámkami snažili pomoci v jeho vyladění.

„Podle mě, co se týče hraní brutálních her dětí mladších 12 let, nezáleží na brutálnosti hry, ale na prostředí, ve kterém dítě výrůstá - viz USA. Potom se podle toho uzpůsubuje jeho mentalita. Normální člověk by nezačal zabíjet lidi na zastávce, třeba … a starší lidi si myslí, že hry jsou špatné, ale oni je nehrají, protože tomu nerozumí – tak neví, že mají i dobré stránky, často jen dobré stránky." – EnDurian alias Wenom

„Myslim, ze na krabici ma byt jasne napsano, od jakeho veku je hra vhodna (spis s ohledem na dovednosti, jazykovou vybavenost apod) a co obsahuje (napr. "strelba na ufo, roztomile, pro deti od 5ti let", nebo "zbesila jizda autem a krvave zabijeni lidi, vhodne pro hrace od 15ti let" apod) - co nejvystiznejsi popis, ale ne zadne zakazy! Kdo chce koupit hru synovi, at vi co nejlepe, co hra obsahuje a SAM AT SE ROZHODNE, hlavne ale musi mit podle ceho se rozhodnout a nejaky rating je stejna blbost jako hvezdicka u filmu po desate hodine. Zakazy prodeje taky nic neresi (viz cigarety, alkohol, pyrotechnika - stejne si to koupi i dite s dudlikem)."

„Hry si nekupujem, pretoze mi pripadaju drahe k parite kupnej sily. Hru si kupim jedine v pripade, ze je kvalitna, s dobrym opatrenim proti cracku (Flashpoint) ale hlavne, pokial mam zaujem hrat multiplayer cez i-net."

„Kdyby byly ceny her nižší než 500 Kc, prodalo by se jich o mnoho víc a snížilo by se taky jejich nelegální kopírování. A taky by měla být pořádná ochrana proti tomuto nelegálnímu kopírování. Myslím si, že nás poctivé hráče, kteří si kupují originálky, štvě tohle nejvíc."

Vaše komentáře a postřehy k výsledkům celého průzkumu očekáváme v diskusním fóru pod tímto článkem.

Kate
autorce je 18 let, krome studia a psaní pro Tiscali Games se obcas mihne v televizním poradu GamePage, nejspolehliveji ji k pocítaci pripoutá akce s promakaným príbehem nebo vojenské simulace, volný cas ale tráví i jinak (všechny clánky autora)

 
 
Kate

Nejnovější články