ECTS 2002 - reportáž
zdroj: tisková zpráva

ECTS 2002 - reportáž

3. 9. 2002 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Časy, kdy se uprostřed Londýna rozběsnilo dvakrát ročně davové šílenství s desítkami hostesek a hromadou špičkových her, jsou již nenávratně pryč. Mírně rozladěná reportáž z ECTS právě začíná...

Autor: Lukáš Codr
Publikováno: 3.září 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Časy, kdy se uprostřed Londýna rozběsnilo dvakrát ročně davové šílenství s desítkami hostesek a hromadou špičkových her, jsou již nenávratně pryč - na ECTS se v poslední době pomalu ani nevyplatí jezdit. Pohodlně se usaďte, mírně rozladěná reportáž z ECTS 2002 právě začíná.

 ECTS? Děkuji, nemám zájem...
Loňský ročník ECTS skončil podle hodnocení většiny médií poměrně slušným fiaskem, a proto snad každý, kdo se před několika dny poprvé blížil k londýnskému Earls Courtu ve skrytu duše doufal, že se pořadatelé poučí ze starých chyb a pokusí se výstavě vrátit alespoň špetku zašlé slávy. U vchodu to vypadalo ještě celkem nadějně - pravou stranu vstupní brány lemoval opravdový vůz F1 Williams-BMW, o kus dál postávala dokonce Octavia WRC Evo III, vedle na asfaltu právě pózovala fotografům živá Lara Croft a na obří U-rampě se připravovala skupinka skateboardistů k vystoupení. Jaká to příjemná změna proti loňskému sterilnímu bílému ExCelu kdesi uprostřed pustiny východního Londýna.

Uvnitř se však žádná velká revoluce nekonala. Kromě uzavřené části pro veřejnost (PlayStation 2 Experience) byla k vidění tradiční směsice několika desítek menších stánků bez velkých taháků a originálních expozic. Žádné obří obrazovky, žádné davy hostesek, jenom podivné panoptikum menších distributorů, prodejců budgetových her a literatury, zprostředkovatelů zaměstnání a výrobců hardware všeho druhu. Jenom tu a tam probleskl stánek nějaké známější firmy, nebo dokonce tvář (či poprsí a zadeček) sličné dívky. Minuta chůze sem, minuta chůze tam a tím to hasne. Tohle že je ten evropský herní svátek roku?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nabízí se srovnání s americkou E3. Zatímco ke konci třetího dne měl člověk v Los Angeles pocit, že je totálně vyčerpaný z neustálého chození a vlastně nic pořádně neviděl, tady stačily dvě tři hodiny k naprostému znechucení - opravdu dobré tituly se daly spočítat doslova na prstech jedné ruky a dělat velký povyk kolem vyloženě béčkových záležitostí jenom kvůli tomu, že tu AAA hry nikdo nevystavuje, je přinejmenším trapné...

 Jehly v kupce sena
Jaké že tedy byly PCčkové trháky letošní ECTS? Na prvním místě je nutné zmínit rozhodně třetí díl dnes již legendárního Broken Swordu, který podle všeho opět posune hranice adventur o generaci dál (s tvrzením šéfa týmu, že „point-and-click adventury jsou mrtvé, ale žánru adventur patří budoucnost“ nelze než souhlasit). Zajímavě vypadá i cel-shadovaná střílečka XIII (nenechte se zmýlit její dvourozměrnou komiksovou podobou - všechny postavy i levely jsou kompletně 3D, jenom trochu jinak vystínované) a také druhé dílko ze stáje UbiSoftu, akční adventura Splinter Cell (uvidíme, nakolik se netradiční přístup ke Clancyho dílu osvědčí).

Z dalších titulů stojí za zmínku hlavně vizuálně atraktivní Unreal Tournament 2003, originální „temná plošinovka“ Vexx (ta však byla stranou zájmu návštěvníků, což je celkem škoda) a také jeden „nepísíčkový“ arkádový automat, Korean Multiplayer Ping Pong, který byl neustále v obležení desítek diváků. Člověk přeci jenom nedostane skutečnou pingpongovou pálku a virtuální míček do ruky každý den.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bylo nebylo
Účast většiny velkých firem na samotné výstavě trochu připomínala pohádku o princezně Koloběžce. Soudě podle velikosti a designů svých stánků totiž zvolili giganti jako EA nebo Microsoft taktiku „být-nebýt“. Po obrovských hlučných expozicích s plazmovými obrazovkami z E3 se doslova slehla zem, a tak jen nenápadné miniaturní uzavřené budky s logem na dveřích dávaly tušit, že na jedné ze dvou židlí u stolku uvnitř bude sedět někdo z PR oddělení. Mezi námi, při ceně za metr čtverečný výstavní plochy a výsledném nepatrném efektu se jim nemůže nikdo divit. Pompézní předváděčka EA Play, která se konala den před zahájením ECTS v samotném sídle Electronic Arts přišla ve finále mnohem levněji, stejně jako pronájem luxusního středověkého zámečku pro podobnou akci Eidosu.

 Češi na ECTS
Vzhledem k omezené výstavní ploše se dalo doslova na každém kroku narazit na někoho z Česka. Kromě tradičního inventáře podobných výstav z řad herních časopisů a webů (dodnes se vedou spory o tom, jestli jsou ráno víc unavení „papíráci“ z flámování po hospodách a barech, nebo „webaři“ z nočního psaní článků o kdejaké béčkové kravině) šlo hlavně o početnou třináctičlennou výpravu Cenegy. Ta se letos opravdu vytáhla a její stánek konečně vypadal k světu - je vidět, že příchod Petra „hlavně se musíte tvářit důležitě“ Bulíře přináší první ovoce. Také se na ECTS dalo potkat několik vývojářských týmů, kterým vévodilo trio Marek Španěl, Martin Klíma a Karel Papík. Na tomto místě se také sluší přiznat, že nový projekt Cenegy a Black Element Software s názvem Shade vypadá více než dobře.

 PlayStation 2 Experience
Jedinou částí výstavy, která alespoň trochu připomínala zašlou slávu poloviny devadesátých let, byla „firemní“ předváděčka Sony nazvaná prozaicky PlayStation 2 Experience. Narozdíl od striktně profesionálního zbytku ECTS byla určená především koncovým zákazníkům - hráčům - a bylo na ní k vidění více špičkových her, než u všech zbylých stánků dohromady (pravda, pouze pro PS2). Nechybělo ani obligátní pódium s doprovodnými soutěžemi a vystoupeními celebrit (kromě oficiální modelky Lary Croftové zazpívala několik písniček také mamutí boysbandová formace Blazin Squad).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naštěstí pro všechny majitele PC bude několik předvedených her k dispozici také ve verzi pro domácí počítače. Jasný prim v tomto směru hraje hlavně Colin McRae Rally 3, která doslova uchvátila všechny přítomné - kromě kvalitního fyzikálního modelu (nečekejte, že své auto pustíte jenom bokem do zatáčky s tím, že to nějak dopadne - já takhle skončil mezi zaparkovanými auty diváků) byla největším plusem hlavně místy až neuvěřitelná grafika. Pocit, když se člověk řítil za deště stoosmdesátkou po úzké klikaté cestičce lemované hustým stromořadím (větve místy tvořily kolem cesty doslova zelený tunel), se zkrátka nedá popsat, ten se musí zažít.

Další vynikající automobilové hry pak patří do kategorie her, kvůli kterým se vyplatí konzoli koupit - ať již jde o Getaway (něco jako GTA3 ve fotorealistickém prostředí moderního Londýna), WRC 2002 (druhý díl rallye s oficiální licencí), SHOX (arkádovité závody ve stylu SSX), nebo Burnout 2 (akční závody ve stylu NFS po městských ulicích za plného provozu).

Velkou pozornost vzbudily také technické novinky, které Sony předváděla na evropské půdě vůbec poprvé. Mezi ně patřila například trojice miniaturních kamer EyeToy s doprovodnými hrami - za zmínku stojí simulátor mytí oken, kdy dostane člověk do ruky dvě houby a máchá s nimi před televizí (kamera snímá jejich pohyb a přenáší jej na obrazovku s oknem). Dvě osmičky propojených PS2 zase předváděly síťové možnosti černé skříňky - jak SOCOM: US Navy Seals, tak „komiksový“ Auto Modellista byly v neustálém obležení hráčů.

 To nejlepší na konec
Shodou okolností probíhala v termínu konání ECTS o několik stanic metra dál ještě jedna herní výstava s tajuplným názvem Play On. Nešlo o nic menšího než přehlídku historie videoher v prostorách uznávané galerie, a že bylo na co se dívat. Dd úplně první počítačové hry na osciloskopu sálového počítače, přes originály prvního Pongu a Computer Space, původních verzí Space Invaders či Pacmana, sekci věnované osmibitovým domácím počítačům (nechyběl Sinclair, atárko, ani C64), až po moderní dějiny v podobě PS2, GameCube, nebo Xboxu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi exponáty byly i naprosto exotické kousky - třeba taková neskutečně náročná japonská arkáda simulující řidiče rychlovlaku (game over jsem „dostal“ za to, že jsem přijel o sekundu dříve a zastavil z rychlosti 220 km/h o pět metrů za ideálním bodem), výstavka prvních čísel populárních časopisů (Edge, Famitsu...) a dokonce i originální šestimetrová nástěnka, na které vznikal příběh GTA3. Jak přiznalo mnoho návštěvníků, kteří se ani neobtěžovali odepnout akreditaci z ECTS, celá tahle výstava v pár místnostech byla mnohem zajímavější než monstrakce v Earls Court.

Stejně jako loni, i letošní hodnocení ECTS zůstává stejně nelichotivé - pokud by se nekonaly privátní doprovodné akce jednotlivých firem, neexistoval by pro většinu návštěvníků jediný důvod, proč do Londýna jezdit. Možná by bylo opravdu lepší, kdyby se do budoucna celá výstava omezila na obyčejné setkání vydavatelů s vývojáři a distributory...

Herní zpravodajství z veletrhu ECTS včetně všech vydaných screenshotů a trailerů najdete v sekci Co týden dal, další fotografie jsou k prohlédnutí u našich italských kolegů tady a tady.

Zdroj fotek: Games.Telenet.be

 
Lukáš Codr
autor je redaktorem Oficiálního PlayStation2 magazínu (OPS2)
připravil: jd


 
 
Lukáš Codr

Nejnovější články