E3 2004 - reportáž z místa činu
zdroj: Archiv

E3 2004 - reportáž z místa činu

27. 5. 2004 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Vysluněné město andělů přivítalo výstavu E3 již po desáté, a tak se kromě rychlých aut či vlezlých somráků začali v okolí Convention Centra objevovat i pobledlí lidé v tričkách s herními motivy. Jaké to tam bylo?

Autor: Martin Bach
Publikováno: 27.května 2004


Zvětšit zdroj: Archiv Vysluněné Los Angeles přivítalo výstavu E3 letos již po desáté a kromě rychlých aut a vlezlých somráků se tak v ulicích města andělů začali objevovat i podivní pobledlí (a postupně se proti své vůli opalující) lidé v tričkách s herními motivy. Zdi zaplavily stovky plakátů propagujících (na výstavě paradoxně absentující) hit Grand Theft Auto: San Andreas. Největší koncentrace těchto motivů se pak logicky vyskytovala v těsném okolí Convention Centra, kde se E3 2004 odehrála. Jaké to tam bylo?

 Stagnace?
E3 vypadá již několik let prakticky stejně. Stánky největších herních firem jsou každým rokem skoro na stejném místě a fotografie z výstaviště by se letos v podstatě daly nahradit těmi loňskými a jen málokdo by něco poznal. Překvapivě se již ani tolik nemění vystavované hry – Half-Life 2, DOOM 3, The Movies, Rome: Total War nebo Call of Cthulhu – to všechno jsme tu měli již loni, a možná i předloni. Jistě, pár novinek se jako vždy našlo, ale jejich úbytek je naprosto zřejmý. Jediné, co se opravdu důsledně mění jsou hostesky...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Stojí tedy vůbec za to věnovat E3 tak velkou pozornost? Samozřejmě, že ano... Výše popsané „problémy“ jsou totiž spíše záležitostí herního byznysu jako takového a výstava je pouze zobrazuje – a protože je nahuštěna do pouhých tří dnů, všímáme si nedostatků mnohem snadněji. Všechno ale není ještě zdaleka tak špatné, jak by se mohlo zdát. V Convention Centru bylo jasně vidět, že peníze v herní branži ani náhodou nescházejí, a že minimálně několik firem se stále snaží přicházet s něčím novým a inovativním. Škoda jen, že drtivá většina z nich se rekrutuje s řad konzolových společností.

 Několik konzolových novinek
Mimo oblast her se na E3 vytáhly především firmy Nintendo a Sony, které shodně představily své nové handheldy. Dosavadní monopol Game Boye je do budoucna zřejmě neudržitelný a v oblasti „kapesního hraní“ si to naplno rozdají dva přístroje – Sony PSP a Nintendo DS. Na výstavě jsem viděl za běhu oba kousky, ale tím se mi jen potvrdilo, že rozhodování bude velmi Obrázek zdroj: Archiv těžké.

Nintendo sází na nízkou cenu (kolem 6000 korun) a inovativní nápad se dvěma displayi, přičemž na tom druhém si můžete zobrazit třeba mapu nebo herní scénu z jiného úhlu. Zajímavý je taky dotykový display a v neposlední řadě i plná podpora wi-fi technologie – její potvrzení mimochodem vyvolalo na Nintendo konferenci větší aplaus než oznámení nové Zeldy pro GameCube ;-)

Sony PSP je pak noblesním přístrojem a přesně ve stylu prvního PlayStationu přinese spoustu revolučních novinek (přehrávání filmů, apod.), za které bude chtít pořádně zaplatit. Konečná cena se má pohybovat kolem jedenácti tisíc korun, ale pokud je obětujete, užijete si skutečně high-end stroje, který má podle všeho velkou budoucnost.

 PC scéna
Už několik let se mluví o tom, že PC platforma ustupuje na herním poli ze své slávy a její místo neodvratně ukusují specializované herní konzole. Na E3 2004 ale nebyl tento trend kupodivu moc vidět. Ano, konzolové hry byly předváděny na větší výstavní ploše a bylo jich více, ovšem rozdíl nebyl až tak velký, jak by se z nejrůznějších pesimistických odhadů mohlo zdát.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
spoustu dalších fotek z E3 2004 najdete na webu Levelu nebo v této fotogalerii

Co tedy na PC stálo za to vidět? Pokud jste důkladně sledovali novinky zde na webu, máte na tuto otázku zřejmě přesnější odpověď než drtivá většina přímých návštěvníků E3. Během tří dnů naplněných schůzkami a lítáním od čerta k ďáblu totiž není ani zdaleka možné vidět všechno zajímavé, co je na výstavě k vidění. Přesto se pokusím sestavit seznam několika her (bez uvedení pořadí), které upoutaly pozornost mé maličkosti na E3 2004 nejvíce. Tady je:

Prince of Persia 2 – Skvělý koncept Sands of Time vylepšují autoři zejména novým bojovým systémem a celkově mnohem temnější atmosférou. Úrovní grafiky jde prakticky o stejnou hru jakou byl její předchůdce, ale herní náplní by to mohla být naprostá bomba. Autoři během prezentace potvrdili, že hra již nebude složena z relativně oddělených částí typu skákání-boje-puzzle-boje-skákání, ale že všechny složky budou náležitě promíchány. Velmi působivě vypadají také nepřátelé – kostlivci, zombíci a obrovští bossové, kteří hlavního hrdinu ve výšce překonávají alespoň šestinásobně.
Obrázek zdroj: Archiv
Tom Clancy’s Splinter Cell 3 – Nová hra se Samem Fisherem v hlavní roli asi rovněž nepřinese žádnou revoluci. Autoři se chystají zejména vylepšit multiplayer novým kooperativním módem a přidat hlavnímu hrdinovi pár zbrusu nových pohybů. Hru jsem viděl v Xboxové verzi, takže technické zpracování úplně nenadchlo, ale doufejme, že na PC to bude minimálně srovnatelné s Pandora Tomorrow.

The Movies – Hru nám sice nepředváděl samotný Peter Molyneux, ale i bez jeho výkladu vypadá stále skvěle. Vynikající nápady s najímáním herců a jejich následnému „přizpůsobování“ rolím a velká herní volnost – to budou hlavní devizy této hry od Lionheadu. Autoři nejsou tolik tlačeni termínem vydání, protože nic podobného v současné době nevzniká – a to je možná největší slabina celé hry :-) Snad už si jí během příští E3 budeme hrát v klidu domova a nebudeme se kvůli ní muset vláčet až do L. A...

Half-Life 2 – Na HL2 se pochopitelně těšil každý a nedá se vyloženě říci, že by Valve jeho prezentací zklamali. Přesto už ale tato hra nepůsobí v současné konkurenci tak suverénně jako před rokem. Dalo by se dokonce říci, že jedinou věcí, kterou HL2 momentálně výrazně vyniká je fyzikální model, který v kombinaci s „Manipulatorem“ dokáže do hratelnosti vnést úplně nový rozměr.

Star Wars: Republic Commando – Zajímavá hra, od které se možná všeobecně tolik nečeká. LucasArts se evidentně soustředí na co nejmasovější publikum a s hrami jako Republic Commando rozhodně může uspět. Jednoduše řešený herní koncept taktické akce je poměrně propracovaný a na druhou stranu i snadno pochopitelný i pro sváteční hráče akčních her. Navíc, licence Star Wars je využívána velmi chytře a hned po SW: Battlefront půjde o druhou hru, v níž se objeví postavy z Epizody III.

Obrázek zdroj: Archiv LOTR: Battle for Middle-Earth – Pokud existuje hra, která mě na E3 šokovala po technické stránce, pak je to určitě nová realtime strategie od tvůrců Command & Conquer. Nádherné filmové průlety krajinou Pána prstenů, ze kterých si během okamžiku můžete zazoomovat na osamělého skřeta šťourajícího se v nose někde v lese na kameni – to je opravdu paráda. Nicméně, pořád si nedovedu dost dobře představit, jak se bude něco podobného hrát – Battle for Middle-Earth totiž opravdu zatím vypadá hlavně jako nádherný virtuální průvodce Středozemí.

Na vlastní oči jsem bohužel neviděl pár velmi zajímavých novinek, mezi kterými bohužel nechyběla nová 3D akce od Monolithu s názvem F.E.A.R., o které se po výstavě šířily velmi zajímavé zvěsti (geniální grafika, otřesný příběh). Nepodařilo se mi dostat se ani na uzavřenou prezentaci adventury Dreamfall, která navazuje na skvělou The Longest Journey a údajně tak činí způsobem ne nepodobným stylu posledního Broken Swordu.

Z her, které jsem viděl, nicméně do seznamu výše je nevtěsnal, stojí za zmínku minimálně polské RPG The Witcher, které bylo předváděno na stánku firmy Bioware, od níž autoři licencují Aurora engine. Hra vypadá mnohem lépe než na zveřejněných screenshotech a během asi dvacetiminutového rozhovoru s autory jsem mimo jiné zjistil, že jde o skutečně zapálené fandy knižní předlohy od A. Sapkowského, takže bylo o čem mluvit. Tahle hra je jednou z mých srdečních záležitostí a doufám, že dopadne o poznání lépe než seriál v současné době běžící na ČT2.

LEVEL 114 o E3 2004
zdroj: Archiv 114. číslo časopisu Level vychází 4. června a výstavě E3 se věnuje na takřka třiceti stranách. V preview rozebírá důkladně dojmy z her jako Spider-Man 2, Prince of Persia 2, Half-Life 2, The Witcher, Need for Speed: Underground 2 nebo Battlefield 2 a v novinkové části se pak věnuje například Ghost Recon 2, Splinter Cell 3, GTA: San Andreas, The Movies, Dreamfall, SW KOTOR 2, Imperial Glory, Cold War, F.E.A.R., Worms Forts a dalším peckám. Na přiloženém CD najdou čtenáři více jak 20 trailerů a videoukázek a na DVD jich je dokonce přesně 68, což pokrývá drtivou většinu toho, co bylo během E3 2004 vydáno (detaily).

Poměrně zajímavě vypadá také strategie Empire Earth 2 a konečně, s otevřenou pusou jsem několik minut stál i u prezentace World of Warcraft. Blizzardi zkrátka v animovaných filmečcích nemají konkurenci ani letos. No a konečně, pokud bych měl vybrat nějakého příslovečného „černého koně“, určitě by se jím stala 3D akce Brothers in Arms, která během E3 prezentace působila jako takový „Flashpoint ve Vietnamu“. Vážně pěkné.

 Česká účast
Jeden ze čtenářů Tiscali Games připomenul v diskusi pod Mondyho článkem fakt, že v reportážích o E3 2004 se trochu zapomíná na českou účast na výstavě. Bohužel, toto opomenutí má svoje logické zdůvodnění. V Convention Centru se totiž vůbec neprezentovala firma Take 2, která pod svými křídly zaštiťuje nejen profláknuté GTA San Andreas, ale i hry od největšího českého vývojářského týmu – Illusion Softworks. Od tvůrců Mafie a Vietcongu jsme tedy na E3 ani nic spatřit nemohli.

Z českých firem se tak na výstavě prezentovala jen firma Cenega, která v Kentia Hall předváděla hratelné verze her jako Gooka 2, The Roots nebo Shade. Na stánku Dreamcatcheru pak Mindware Studios představili hratelnou verzi své stealth akce Cold War, která byla mimochodem velmi příjemným překvapením. Vypadá to, že pod vedením Karla Papíka vzniká další potencionální český hit. Tím ale výčet českých vystavovatelů končí... Ostatně, stejně jako tato reportáž ;-)

Články o E3 2004: Den zúčtování nadešel, Přehled všech událostí a materiálů

Martin Bach
autorovi je 24 let, pracuje jako redaktor časopisu Level a dříve působil na herním webu GamePort

 
 
Martin Bach

Nejnovější články