Carmack kritizuje snobský přístup ke hrám klasických žánrů
zdroj: tisková zpráva

Carmack kritizuje snobský přístup ke hrám klasických žánrů

19. 7. 2011 18:41 | Téma | autor: Petr Poláček |

Jestli je id Soft s něčím spojován, jsou to first-person střílečky a není náhoda, že se tvůrci ze známého texaského týmu této škatulky doposud nezbavili. Zdá se, že o to vůbec nestojí. Spoluzakladatel id Softu a amatérský raketový inženýr John Carmack se totiž během povídání pro IndustryGamers pozastavil nad postojem některých novinářů a nezávislých vývojářů k hrám, které se drží tradičních žánrových postupů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jejich přístup označil za snobský, protože se neustále ohánějí termínem „kreativita“ a hry, které nabízí to, co mají hráči rádi, označují za špatné. Carmack se svým názorem přidává do neustálé debaty o tom, co vlastně znamená "být ve hrách kreativní" a jestli je snaha o tvořivost něčím, co by měli vývojáři praktikovat za každých okolností nebo je v pořádku, pokud se raději soustředí na klasickou, ale za to dopilovanou, hratelnost.

Dotaz redaktora IndustryGamers, který Carmacka nakopnul do poněkud ofenzivního postoje, se týkal nedostatku inovace v rámci stříleček, které se (zdá se) zasekli na schématu vojenských jednotek: „To je jedna věc a jsem rád, že Rage svojí náladou a pojetím trošku jiná. Není to jen ‘Tady je vaše jednotka lidi’. Rage ale stejně vychází z prověřené formule a je chyba to považovat za laciné. Dokud lidé něco kupují, tak to znamená, že to mají rádi,“ načal svoji rétoriku Carmack a pokračoval dál:

„Pokud si lidi kupují další Call of Duty, tak je to asi proto, že je bavil předchozí díl a chtějí víc toho samého. A neberu v potaz na lidi, co se na něco takového dívají přezíravě z perspektivy rádoby umělců stylem: ‘No jo, ale to není kreativní’. Jenže my pro lidi tvoříme hodnotu, to je naše práce. Ne tvorba něčeho, co nikdo předtím neviděl. Máme tvořit něco, co se lidem líbí tak moc, že jsou ochotni za to zaplatit. Proto mě štvou lidi, třeba nezávislí vývojáři, kteří na tohle všechno pohlíží se snobským postojem. Skoro jako by to, co je populární, považovali za špatné. A to prostě není pravda.“

S ohledem na to, že se každý na celou tuto problematiku dívá z jiné perspektivy a zejména u vývojářů je ta perspektiva daná okolnostmi (dělá ve velkém studiu, dělá malé hry pro iOS, atd.), tak se názory musí už z podstaty lišit. Aniž by to však řekl, má Carmack pravdu v tom, že se často hovoří o absenci kreativity ve hrách, aniž by bylo jasné, co se tím myslí. A jestli to má znamenat, že nějaká hra (nemusí jít nutně o CoD) respektuje striktně pravidla žánru a její snahou je pouz zabavit hráče, tak je to úvaha špatná.

Když však rozumný člověk hovoří o kreativitě, nemůže si logicky představovat něco, co nikdy nebylo použito nebo vyzkoušeno - to bychom byli všichni géniové. Má spíše na mysli snahu nepoužívat klasické postupy slepě, což se bohužel často stává. A zrovna v článku zmíněná střílečka Rage je případ, kde léty prověřený střílečkoidní koncept dostává nová křídla díky hernímu světu, rozmanitosti a inteligenci nepřátel, příběhu a dalších prvcích, které lze klidně v rámci stříleček považovat za vyjádření kreativity – i když by nás s tím Carmack hnal.

Nejnovější články