Máte námět či připomínku? Napište nám
Blur byla slanina s cornflaky, proto neuspěla
zdroj: Archiv
Téma

Blur byla slanina s cornflaky, proto neuspěla

26. 7. 2011 11:36 | autor: Redakce Games.cz |

Produkty na trhu lze rozdělit do tří kategorií podle toho, jakou u zákazníka vyvolávají reakci: pohodu, nejistotu a paniku. A když se hra svým charakterem strefí do třetí kategorie, má zaděláno na průšvih a s ní i celé studio. Tuhle zajímavou teorii prezentoval během své přednášky na Develop konferenci v Brightonu bývalý šéf designér studia Bizarre Creation Gareth Wilson, když se snažil vysvětlit komerční neúspěch závodní hry Blur, který nakonec vedl (přes neúspěch herní bondovky) k zániku celého studia.

Blur zdroj: Archiv

Wilson, který nyní šéfuje herním designérům ve studiu Sumo Digital a má znalosti z ekonomie, vysvětluje, že je třeba redukovat hráčův strach z neznámého. Zejména, když se nejedná o hru ve všech ohledech předvídatelnou, u které hráč tuší, co přesně dostane, nebo o hru, která netradičním způsobem mixuje několik přístupů. Což byl případ Blur. Wilson používá přirovnání s kukuřičnými lupínky (cornflakes).

Základní variantu lidé znají, ví, co mají čekat, s koupí nemají problémy. U čokoládových lupínků už někteří mohou pociťovat určitou nejistotu, a když byste nabídli cornflakes se slaninou, tak v zákazníkovi vyvoláte paniku z neznámé a podivné kombinace, jinak samostatně výborných ingrediencí, a takové lupínky si prostě nekoupí. Blur bohužel byla podle Wilsona kombinací cornflaků a slaniny a má pravdu. Arkádové závodění ve stylu Mario Kart  se obvykle obejde bez licencovaných vozidel a realistické grafiky.

Byl to zajímavý nápad a hra samotná se povedla, ale hráčům to muselo přijít divné. Navíc, za licence utratili tvůrci spoustu peněz, které se jim z nevelkých prodejů zkrátka nevrátily. Wilson tedy při využití licence doporučuje velkou opatrnost, protože jsou produkty, u kterých to funguje (Project Gotham Racing) a u kterých ne. Kdyby se vozítka v Bluru těm skutečným pouze podobala, asi by to úplně stačilo a tvůrci by ušetřili. Ne vždy ale přijde druhá šance, u které lze uplatnit těžce nabytou zkušenost.

 

Slavomír Benko

Nejnovější články