Australský vývojářský průmysl je v troskách
zdroj: tisková zpráva

Australský vývojářský průmysl je v troskách

19. 10. 2011 17:42 | Téma | autor: Aleš Smutný |

K poměrně nepříjemnému závěru došel Jason Stark, art director z australského studia KMM Brisbane, které bylo dle očekávání s definitivou zavřeno. Dle Starka se momentálně australský herní průmysl, alespoň z pohledu vývojáře, dostal do bodu totálního kolapsu. Posuďte sami. THQ zavřela studia v Brisbane a Melbourne, skončila i australská studia Visceral Games, Team Bondi, Krome Studios a Pandemic Studios.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Čekali jsme to, ale ne v takové míře“, říká Stark. „Všichni jsme tušili, že se prostor zmenší, jsou teď obtížné časy. Jenže jsme se přesunuli z lehké krize do stavu naprostého vymizení“. Mohou za to kontroverze, třeba kolem Team Bondi? Nebo nekvalita studií nebo her? Nikoliv. Jedním z hlavních důvodů je paradoxně posilování australského dolaru, který se dostal nad úroveň amerického protějšku. Australská studia zažila boom v době, kdy byl australský dolar na polovině současného stavu. Nyní američtí investoři zjišťují, že je hra vyjde levněji v domácím prostředí a platební ráj jménem Austrálie je pryč.

Dalším důvodem je expanze podpory herního průmyslu v jiných částech světa, obzvláště v Kanadě, kde jsou daňové pobídky prostě příliš atraktivní. Ve výsledku se takový Quebec hemží lokálními talenty a vývoj her tu vzkvétá. Podle Starka čeká australské vývojáře křižovatka – buď zamíří za kolegy do Severní Ameriky, kde momentálně leží ráj pro vývojáře, nebo přesedlají na jiné povolání. „Pracoval jsem s výtečným výtvarníkem lokací. Dostal nabídku od jedné velmi prestižní herní společnosti typu BioWare. Jeho rodina se však rozhodla zůstat v Austrálii, vzal zavděk prací v IT a montuje PC.“

Jedinou naději pro australské vývojáře tak prý skýtá prostor mobilních her. Studia se zmenšují, osamostatňují a vyvíjí hlavně na iOS s nadějí, že se uchytí a získají dost prostředků na další expanzi. Celkově je ale obraz budoucnosti australských herních vývojářů smutný. Je to zároveň důkaz toho, jak jednoduše mohou ekonomické změny zasáhnout (nejen) herní průmysl.

Nyní se ruší studia, vývojáři odchází nebo berou jinou práci a je jen otázkou, kolik dalších, potenciálně dobrých, tvůrců her z této velké země svůj sen z praktických důvodů vzdá. Je otázkou, zda větší centralizace vývojářských center zrovna hráčům uškodí (nárůst zisků z her v Austrálii naopak konstantně narůstá), ale je jisté, že Austrálie momentálně ztrácí jedno z moderních odvětví průmyslu.

Nejnovější články