Amazon jde do bazarovek, co na to ostatní?
zdroj: tisková zpráva

Amazon jde do bazarovek, co na to ostatní?

12. 4. 2009 18:18 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Největší prodejce zahájil prodej použitých her, jež vám nezvykle proplatí ihned po obdržení. TÉMA

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Amazon.com je obrovský moloch, jehož roční příjmy se pohybují okolo 20 miliard dolarů. To už je pořádný kus koláče, aby z něj měla konkurence trošku strach. Když tedy před pár týdny Amazon.com ohlásil, že se pustí do dosud neprobádaného trhu bazarových her, vyvolalo to u konkurentů paniku. Šéf sítě prodejen her GameStop sice hned po oznámení říkal, že se ani trošku nebojí, ale pár dní na to poklesla cena akcií GameStopu o třináct procent, což byla přímá odpověď na oznámení Amazonu. „Je naprosto nulová šance, že by jejich systém fungoval,“ říká Dan DeMatteo, výkonný ředitel GameStopu. „Něco podobného jsme zkoušeli už dřív a nevyplatilo se nám to.“

Amazon totiž spustil trošku netradiční systém vykupování bazarových her. Pokud budete mít nějakou hru v dobrém stavu a budete jí chtít přes Amazon prodat, zdarma ji prodejci zašlete. Ten hru sám ocení podle poptávky na trhu a uloží vám peníze do vaší elektronické peněženky. Za tyto peníze si pak můžete koupit na Amazon.com další zboží (ať nové, nebo další bazarové). „Zákazníci chtějí peníze hned, chtějí si hned koupit novou hru,“ říká dále ředitel GameStopu. Než totiž dostanete peníze na váš elektronický účet, nějakou dobu to samozřejmě potrvá. „Když si chce zákazník koupit Killzone 2, nebude čekat týden nebo dva, než se mu připíše kredit na účet. Chce tu hru hned ten den, co vychází,“ dodává.

Obrázek zdroj: tisková zpráva GameStop se má čeho obávat. Ačkoliv jde primárně o kamenný obchod a zaměřuje se tedy na jiný typ zákazníka než je ten, který nakupuje na Amazon.com, z jejich výdělků činí bazarové hry dost podstatný kus. Z jejich příjmů za fiskální rok 2008 činících 8,8 miliard se odhaduje, že zhruba 2 miliardy patří právě bazarovému prodeji. Marže u bazarových her má GameStop téměř padesátiprocentní, kdežto u nových her se marže pohybuje okolo dvaceti procent.

Šéf GameStopu nevěří, že bude mít Amazon se svým „Trade-In programem“, jak se oficiálně bazarový prodej jmenuje, sebemenší úspěch. Pokles akcií známé videoherní prodejní sítě ovšem ještě víc vyděsil investory, kteří se obávají, že internetový moloch by si mohl ukousnout kus z jejich bazarového prodeje, který byl zatím nedotknutelný. „Akcie se vrátí na svou hodnotu, jakmile si investoři uvědomí, že systém prodeje bazarových her u GameStopu a Amazonu je naprosto odlišný,“ tvrdí sebevědomě ředitel. V GameStopu bazarový prodej funguje tak, že prostě přijdete se starou hrou do obchodu a za peníze si rovnou můžete koupit další.

Na krok Amazonu samozřejmě začínají reagovat i ostatní prodejci. O podobném kroku totiž začíná uvažovat i jeden nejmenovaný velký americký řetězec s elektronikou a použité hry začíná vykupovat také zaoceánská obdoba našeho Makra výměnou za kredit využitelný u nich v obchodě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zajímavé ovšem ještě bude, jak na tuto zprávu zareagují herní výrobci a distributoři, kteří z bazarových her nevidí ani vindru. Už před nějakým časem si stěžovali na bazarový prodej GameStopu. Když teď na trh vstoupil i Amazon.com, kde je potenciál výdělků za tyto hry ještě vyšší, nejspíš se debata opět rozdmýchá. U GameStopu je to ještě docela jednoduché. Za peníze z bazarové hry si musíte koupit hru jinou, takže se tím posiluje prodej a trh. Na Amazon.com můžete peníze utržené ze hry investovat do něčeho jiného – hudebního CD, filmu na DVD nebo Blu-ray, dokonce i do knížek.

Dokonce se spekuluje, že herní distributoři a výrobci už mají na tento problém malý lék. Začnou se prodávat hry s označením „není určeno k půjčování a bazarovému prodeji“, které budou levnější. Vedle nich se pak budou prodávat obvyklé hry, které bude možnost dát do bazarového prodeje, ale budou mít mnohem vyšší počáteční cenu. To, že se do bazarového prodeje pustil i Amazon podle výrobců jednoznačně znamená, jak je tenhle segment obchodu zajímavý, i když se to prodejci snaží popírat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Podle mnohých jde dokonce o začarovaný kruh, který může za to, že nejsou nové hry levnější. „Čím víc peněz jde do bazarových her, tím méně se jich vrací na výrobu nových her. To způsobuje hned několik problémů. Buďto nemohou vznikat nové hry, nebo se musí vyrábět za méně peněz. Nebo se prostě musí prodávat za vyšší cenu, takže na tom vždy nakonec tratí koncový zákazník,“ říká David Braben, britský herní vývojář. Na druhou stranu, jak mnozí podotýkají, tato situace také nutí výrobce her prodávat je zákazníkům přímo ve formě digitální distribuce, což je většinou výhodné jak pro zákazníka (levnější cena, pohodlí), tak pro výrobce (peníze mu jdou přímo – žádné marže obchodům).

zdroj: EDGE, DallasNews (fotky ze závodu GameStopu pro renovaci použitých her a konzolí)

chewiedc

Nejnovější články