Xpand Rally Xtreme - recenze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

Xpand Rally Xtreme - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 1. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Otestovali jsme předělávku původních závodů Xpand Rally z podzimu roku 2004 a máme pro vás připravenou detailní recenzi. Tak co, povedlo se, nepovedlo? Je pokračování lepší nebo horší? Jaké vlastně je?

Autor: Cappy
Publikováno: 24.ledna 2007
Verze hry: review/anglická
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: Archiv
Na úvod by mělo určitě zaznít, že Xpand Rally Xtreme jsou vesměs arkádové závody napodobující prostředí rallyových závodů a že jde o druhé pokračování, navazující na předchozí titul Xpand Rally z roku 2004 (recenze, 77%). Hned na začátku také musím zklamat příznivce simulátorů. Xpand Rally Xtreme sice pokus o simulaci obsahuje, ale záměrně říkám pokus, protože není dotažen do zdárného konce a nefunguje tak, jak byste si asi představovali.

Začínáme hrát
Přímo po vstupu do hry, hned, co zmizí loga vývojářů Techland a Prominence S.C., jste vyzváni k založení profilu. Tam vyplníte svoje jméno a zároveň se po vás chce, abyste učinili zásadní rozhodnutí - zvolili si, jestli chcete jezdit "arcade" nebo "simulation". Zásadní rozhodnutí je to proto, že také určí, jaký budete mít první dojem ze hry.

Poměrně často se věnuji automobilovým simulátorům, je to můj oblíbený žánr, takže v mém případě nebylo co řešit a nastavil jsem u svého profilu "simulace" a volbu potvrdil. To jsem ještě netušil, že je tím můj osud zpečetěn. Ale věřil jsem si, jelikož jsem hrál i předchozí Xpand Rally a částečně jsem si pamatoval, jak hra vypadala a jak fungovala. Proto jsem byl zvědav, jak se hra za ty dva roky posunula vpřed. No, asi tušíte správně. Neposunula.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V módu simulace je auto prakticky neovladatelné a jeho chování nemá se simulací nic společného. Auto na každou snahu vybrat smyk zadních kol protipohybem volantu reaguje opačným smykem na druhou stranu. Ten se znovu pokusíte vybrat a už jste v hodinách. Auto se utrhne ze silnice a vaším závodním pokusům je konec. Absolutně není jasné ani čitelné, jak se auto v příštích okamžicích zachová. Neexistuje dojem z přenášení váhy a když pustíte plyn, přestane nadobro zatáčet. Přitom to, co dělá, se za nedotáčivost považovat nedá.

Zvětšit zdroj: Archiv Herní módy
V menu naleznete všechny položky, které se dají očekávat od hry tohoto žánru. Na výběr je z "Championship" a "Single race". V šampionátu (který je docela dlouhý) si napřed musíte koupit auto (u dealera) a pak s tím autem postupně absolvovat jednotlivé závody na různých tratích všech kontinentů, od Malajsie, až po Čínu, Spojené státy a další.

Závodění to není úplně klasické, neboť jednotlivé rychlostní zkoušky jsou o dost zkráceny, takže třeba jedete jenom tři, místo 8-mi zkoušet v jednom závodě a podobně. Za umístění v jednotlivých zkouškách a závodech získáváte finanční prémie, odemykají se vám závody nové a ještě občas můžete dostat nějaký bonus, třeba vyhrát auto. Čím lepší umístění ve zkoušce, tím větší odměna. Dobré je, že můžete klidně opakovat zkoušku dvakrát, třikrát, a jezdit jí, jak dlouho chcete a jak dlouho potřebujete (prostě dokud jí nevyhrajete). Užitečnou pomůckou je také ghostcar, který indikuje nejrychlejšího závodníka ze zbytku startovního pole. Během jízdy tak máte dobrou představu, jak si stojíte na mezičasech.

Tratě
Musím přiznat, že mě velice potěšilo, že tratě nejsou postaveny nijak zákeřně. Trať sice představuje úzkou cestičku, mnohdy sotva na šířku auta, ale prostředí je rozlehlejší, takže nemáte žádný dojem stísněnosti. Cesta je z části tvořena štěrkem, šotolinou nebo asfaltkou a bývá lemována křovím, budovami a stromy. Občas se sice vyskytnou vyjeté koleje nebo brod přes řeku, ale pro auto to nepředstavuje vážnější problém.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Také si občas můžete bez problémů zkracovat zatáčky, střihnout si to přes trávník, vymetat příkopy a v 99,99 procentech případů tam nic netrefíte. Žádný "náhodně zapomenutý" pařez, žádný kámen schovaný za kusem zeleně, nic takového. Právě tyto artefakty bývají občas na závodních hrách docela frustrující. V Xpand Rally Xtreme však nejsou. Když už vypadnete hodně mimo dráhu, dostanete 4s penalizaci a možnost nechat se vrátit automaticky na trať.

S postupem času, jak odemykáte jednotlivé úseky, se dostanete i k dalším druhům závodění. Celkem se objevuje ve třech základních typech. Může to být trať typu "start-cíl", "okruh super-speciálky" nebo "navigace v terénu" od kontrolního bodu k dalším, a následujícím (checkpointům).

 Auta
Jak jsem již řekl, hra je postavena na systému upgradů a týká se to i aut. Proto nemůžete závodit s jakýmkoliv autem, k dispozici máte jen omezený balík peněz, takže nelze automaticky pořídit to nejrychlejší auto, na které v nabídce narazíte.

Zároveň jsou jednotlivé závody šampionátu vypsány jenom pro určitou skupinu automobilů. Pro automobily s předním náhonem, s pohonem 4 kol (AWD) nebo speciály 4x4. Bonusovými auty jsou dva super-sporťáky, přičemž jeden nápadně připomíná Mosler M900 pojmenovaný jako Badler a druhý Bugatti Veyron, pojmenovaný jako Retti, se zemí původu ve Francii...(což je asi chyba autorů nebo něco nevím).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nicméně, když se prokousáváte jednotlivými závody, a daří se vám vítězit, postupně vám přibývají na účtu finanční prostředky, za které můžete nakoupit různá vylepšení nebo lepší auto. Těmi vylepšeními se myslí koncovky výfuku, větší turbodmychadla, lepší spoilery, řídící jednotky motoru, hlavy motoru, chladiče, převodovky, vzduchové filtry a další věci. Protože to ovlivňuje rychlost auta, stává se z upgradu nutnost. Když včas nenamontujete větší Turbo nebo nenazujete lepší pneumatiky, je opravdu těžké vyhrát.

Autoři nemají na vozy licence, takže jejich design (těch vozů) je velmi podobný originálním předlohám, ale nejsou to ta samá auta - ani nemají stejná jména. Když třeba chtěli autoři pojmenovat Citroen C4 (jakože citrón), dali mu jiné světlomety a nazvali ho "Lemon B4". VW Golf se jmenuje RV Wolf, Ford Focus pak Cord Center a Fiat Punto dostal jméno Italic PNT. Seat Toledo je Flamenco, Peugeot 207 je Lion 2007 a tak dále. Všechna auta jsou rozdělena do kategorií: Group ml, to jsou „předokolky“, motor 1,6L. Pak Group Ac, čtyřkolky, motor 2,0L. Dále Group WRL, čtyřkolky, motor 2,0 Turbo a konečně Group Xtreme, která zahrnuje speciály s hodně rozdílnými výkony, s hodně rozdílným druhem použití, pohonem všech čtyř kol a velkými objemy motorů.

 Nastavení a zpracování
Aby se vám lépe jezdilo, můžete si také auto nastavit k obrazu svému, nastavit vlastní set-up. Seřídit můžete citlivost zatáčení/řízení, jestli převodovka bude nastavená do síly nebo do rychlosti, jak tuhé budou pružiny a několik dalších věcí. Celé nastavení je velmi, opravdu velmi zjednodušeno, je intuitivní, odbývá se v těch nejdůležitějších variantách a pomocí velkých názorných obrázků. Tudíž ho pochopí i malé děcko (troufám si tvrdit).

Hra kvalitou zpracování nijak neurazí. Všechna auta jsou navíc zničitelná a je to na nich pořádně vidět. Z venku i zevnitř. V případě nárazu se vysype sklo, zprohýbají se plechy, upadne kolo. To je jednoznačné plus celé hry. Dokonce se může zranit i posádka a každý náraz je na chování auta znát. Po každém návratu do závodního depa se musí auto opravit (nebo by se mělo, pokud jsou peníze), protože zničené nepodává dobré výkony. Vysoká cena oprav také nutí řidiče nebourat a jezdit opatrně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v galerii

 Grafická stránka...
... rozhodně nepatří mezi poslední technologické výkřiky a je znát jistá kýčovitost zpracování. To se hlavně vkrade na mysl, když míjíte stroj vzdáleně připomínající křížence mezi smrkem, palmou a třetihorní přesličkou. Ale to je taková legrace.

Co je horší a s čím jsem měl vážný problém, je to, že autoři do hry zakomponovali "úžasný" bloom efekt, který krásně celou scénu rozmlží a rozpije, což má navodit pocit vysoké rychlosti. To se taky děje, bohužel tato vlastnost u mé maličkosti vyvolala pocit nevolnosti a bolesti hlavy. Musel jsem ti tyto efekty v options vypnout, jinak bych hru ani nemohl hrát.

Zvětšit zdroj: Archiv Původní Xpand Rally měla spoustu neduhů. Měla ale i pár dobrých stránek. Člověk by tedy očekával, že autoři to dobré ponechají, to ostatní vylepší a takové ty nedodělávky vyházejí nebo se je alespoň pokusí předělat. Nestalo se.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky, Xpand Rally CZ recenze&dojmy

Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her






 
 
Cappy

Verdikt:

Nebýt nepovedeného módu simulace, bylo by to docela důstojné navázání na předchozí titul. Jinak to jsou oddechové arkádové závody pro chvíle pohody, ale nemohu se ubránit trochu rozporuplným pocitům, což však částečně kompenzuje nižší cena 559 Kč.

Nejnovější články