| Autor: Michal "TCRaven" Urban Publikováno: 12.srpna 2005 | Verze hry: anglická/prodávaná 1.0 Doba recenzování: 4 týdnů |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ústředním tématem F4:AF jsou jeho dynamické kampaně. Mimo kampaní jsou připraveny i cvičné mise, které je vhodné před započetím „ostrého“ létání absolvovat. Jsou totiž vždy zaměřeny na konkrétní problematiku a virtuální pilot není nucen řešit kombinaci faktorů jak je tomu v kampaních. Dále jsou k dispozici režimy „Dogfight“ a „Instant Action“ kde se bojuje za volitelných podmínek přímo bez tvorby mise nebo kampaně. Také je možné
zdroj:
tisková zpráva
pomocí editoru konstruovat samostatné mise.Letoun F-16 disponuje velmi složitou avionikou, která nemusí být každému virtuálnímu pilotovi po chuti, a proto je možné snižovat její náročnost. Protivzdušný i protizemní radar disponuje mnoha různými režimy, kokpit je plný nejrůznějších přístrojů a přepínačů, které skutečně fungují. Přesto není nezbytně nutné k úspěšnému bojování znát všechny systémy, i na nejvyšší úroveň realismu se dá vystačit s jejich částí. Jejich úplné používání ale je cestou, jak využít jeden z hlavních přínosů tohoto simu. Další možnosti zjednodušení postihují letový model, účinnost zbraní atd. Zajímavostí je, že F4:AF, jakožto sim ze „staré školy“, umožňuje používat padlock, aniž by celkový realismus klesl pod 100%. Slova Allied Force označují vojenskou operaci NATO v bývalé Jugoslávii a přítomnost tohoto prostředí v simulátoru je nejnápadnější změnou oproti původnímu Falconu, který obsahoval pouze Koreu. F4:AF obsahuje bojiště Jugoslávie i Koreje, které jsou dostupné ve třech časových obdobích. Pro každé z těchto období jsou připraveny tři kampaně, celkem jich je tedy 18. Kampaně v tomto simulátoru jsou plně dynamické. Před startem kampaně si můžete v daném prostředí vybrat jednotku a druh misí, kterým se bude převážně věnovat. Od okamžiku spuštění kampaně probíhá na zemi i ve vzduchu válka, do které může virtuální pilot vstupovat a ovlivňovat ji. Pokud však tak neučiní, válka probíhá i bez něj – jednotky útočí, brání se, letadla padají z oblohy...
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Vaše činnost v misi má svůj vliv na průběh kampaně – zničený nepřátelský letoun již škodu kolegům neudělá, rozbitá dráha letiště nedovolí vzlet letounů, zničený radar zneschopní protiletadlový komplex atd. Každá mise má své cíle, kterými mohou být tyto objekty, jejich zničení či poškození se tedy vyhodnocuje a na základě jejich stavu probíhá dále kampaň. Stejným způsobem však dochází k započítávání jakéhokoli jiného objektu na celé mapě, pokud ho zničíte „mimo plán“.
zdroj:
tisková zpráva
ATO je v reálu komplexní dokument koordinující činnost všech vlastních jednotek v oblasti. Je tedy přirozené, že mnohé jeho fragmenty jsou závislé na ostatních částech i v simulátoru. Například k podpoře útoku na letiště, které ohrožuje operace vlastních letounů v oblasti, je vyslána letka, která dočasně vyčistí prostor od nepřátelských stíhačů a druhá letka zničí protivzdušnou obranu. Skupina vyčleněných letounů potom útočí na samotné letiště. Bohužel tato spolupráce v F4:AF naprosto nefunguje. Uvedené mise sice probíhají, ale počítačem řízené letouny své úkoly neplní, protivzdušná obrana ničena není atd. Tím se dostáváme... Tento aspekt simulace je největším nedostatkem F4:AF. Jak již bylo řečeno, spolupráce mezi jednotkami řízenými počítačem je nedostatečná. Problémem jsou bohužel i letouny vlastní letky. Wingmana je možno řídit mnoha příkazy, ale on je v mnoha případech neplní nebo tak činí nevhodně. Často vám nepřítele od ocasu neodstřelí, ač by jenom stačilo „stisknout tlačítko“ a letí pořád rovně ve formaci. Pokud po letišti pojíždějí nepřátelské letouny a dáte mu příkaz k vyčištění prostoru za vámi, on to narve střemhlav do země.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
V příkladech bychom mohli pokračovat, ale nemá to smysl. Důsledkem těchto problémů je, že si buďto všechno obstaráte sami, což často není možné z důvodu omezeného množství podvěšených zbraní. Nebo budete wingmany neustále kontrolovat. Není žádnou vzácností, že rozkaz provedou až po třetím opakování, případně vůbec. Při přechodu z jednoho režimu do druhého provádějí velice prudké změny polohy naprosto překračující možnosti letového modelu. Letí rovně, dáte příkaz k útoku a oni se vrhnou daným směrem, rychlostí, kterou vy nejste schopni zopakovat. To vše souvisí také s letovými modely. Letové modely Komunikace
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Naprosto běžně na letišti stojí, pojíždí a startuje, přistává více než 20 letounů, takže je docela zábavné tento cvrkot pozorovat. Pozemní kontrola např. řadí letouny tak, že pustí jeden letoun na start, pak jeden přistává, pak startuje další atd. Vy sami při startu můžete dostat odklad startu a nebo výstrahu k uspíšení kvůli přistávajícímu letounu. Pokud synchronizace z jakéhokoli důvodu selže, přistávající letouny jsou odkloněny.
Audiovizuální zpracování
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Shrnutí | ||
| Michal "TCRaven" Urban | |
| autorovi je 30 let, pracuje v Hradci Králové jako technik/webmaster, specializuje se na simulátory všeho druhu, kterými se zaobírá od roku 1996 |