Autor: Pavel Oreški Publikováno: 19.června 2004 | Verze hry: anglická/finální Doba recenzování: týden |
![]() ![]() ![]() Výše popsaný děj vám zprostředkuje zdařilá úvodní animace. Po jejím přehrání veškerý vývoj příběhu zamrzne a opět se rozjede spolu s animací závěrečnou. Největším paradoxem pak je, že se celou dobu pachtíte smrdutými kobkami, plížíte základnou a snažíte se nezdechnout (aby se vláda nemusela distancovat), aby byl nakonec celý komplex stejně vybombardován letectvem. Nevadí. ![]() V samotné hře dostáváte pod prsty samotného Ravena, který sice vypadá nabušeně, ale ve skutečnosti toho moc neumí - dokáže se dívat, chodit, tlačit, tahat a používat špionážní udělátka. Sice by jeden čekal, že když se na místo akce spustí v bombě, z níž následně vypadne a roztáhne padák, mohl by umět třeba poskočit nebo dát ránu. Ale běda, kromě čtyř směrových a jedné akční klávesy neovládáte Ravena ničím jiným. Můžete se kolem rozhlížet myší, ale její fungování je všelijaké, jen ne pohodlné. A nejhorší je, že klávesy nejdou přemapovat. Sice nejde o nepřekonatelnou překážku, ale myslím, že už nějakých 15 let jde o věc naprosto běžnou. A jestli jste, stejně jako já, zvyklí na inverzní nastavení myši, budete skřípat zuby. Z toho vyplývá, že jediné, co můžete dělat, je manipulovat pákami a tlačítky a sbírat a používat předměty. Těch není mnoho a vesměs se jedná o ozubená kola nebo klíče. Důležitá je jakási božská hůl, kterou aktivujete přepínače zabudované v zemi a když už si nevíte rady, zkuste ji použít na všechno kolem. V začátcích vyřešíte problém v jednom sálu a poté se přesouváte do dalšího. Později se otevřou rozlehlejší lokace a vy musíte přebíhat mezi vícero místnostmi a postupně plnit úkoly tak, abyste se nakonec dostali do úrovně další. A v tom je menší problém. Je libo zákys? Zaprvé není Raven žádný rychlík a jeho šourání se nekonečnými a stále stejnými chodbami je zábavné jako loupání brambor ve vojenské kuchyni. Zadruhé vám nikdo neporadí, kterou z místností máte splnit jako první, aby se pohnulo něco v té další a to znamená další běhání sem a tam. A za třetí se interaktivní předměty nijak nehlásí, díky čemuž dochází k nevynuceným zákysům. ![]() ![]() ![]() Já jsem například pokládal sošky u jednoho schodiště pouze za dekoraci a poté jsem celý den strávil běháním mezi deseti místnostmi a zkoušením všeho na všechno. A ve stejné úrovni jsem jen díky tomu zjistil, že v tom tmavě šedém kvádru je černá dírka, do které pasuje jeden z dříve sebraných předmětů. Zkrátka pro prodloužení herní doby se vývojáři uchýlili k ne zrovna košer berličkám. Ty máš svaly, já mám plyn! Samotné hádanky jsou poměrně srozumitelné, ale našly se i takové, které jsem vyřešil jen čirou náhodou. Často pomáhají různé fresky na zdech a je záhodno pečlivě prohlížet okolí. Když ani to nenese ovoce, je dobré pročíst zápisníku archeologa, který na počátku století systém kobek objevil. Řešení prvních pár místností je v deníku popsáno krok za krokem, ale pro zbytek hry se musíte spokojit jen s indiciemi zašifrovanými do mytologických příběhů. A poznámky nejsou řazeny popořadě, takže musíte přijít i na to, která stránka patří k jakému úkolu. Chápu, že už se to v dnešní době nenosí, ale přeci jen mohl vydavatel zapracovat a přetisknout deník na papír a přiložit ho k manuálu do krabice. Ušetřili bychom si nepohodlné listování deníkem přímo ve hře, které trochu ruší, a bylo by to velmi sexy. ![]() Nikdo není dokonalý Po technické stránce není Cypher nijak úchvatný. Grafika běží na starém enginu z Morrowindu, ale ze všeho nejvíc mi prostředí připomínalo Serious Sam. Potěšující je, že se za celou dobu nesetkáte ani jednou s nějakou loadovací obrazovkou, tedy až na nahrávání pozic. Nároky na hardware nejsou nijak přehnané, ale přeci jen mi Cypher občas seknul. Divné je jen to, že to bylo většinou v chodbách a nikoliv v graficky náročnějších místnostech. Zřejmě to souvisí s výše uvedenou absencí nahrávacích obrazovek. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nemohu se nezmínit o spoustě chyb a chybiček, kterými je hra protkána. Nejotravnější je, že jednou za páku zatáhnete v pohodě a podruhé ze stejného místa to nejde. Často se propadáváte do stěn nebo zasekáváte o kostky, což může paradoxně někdy pomoci. Na návštěvě u teroristů se mi zase stalo, že jsem chtěl skenovat očka jednomu z nich, ale namísto toho jsem se teleportoval k jeho kolegovi. Závěr ![]() Stáhněte si: Demo Související články: Novinky |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměr patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem (všechny clánky autora) |