UFO: Aftershock - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

UFO: Aftershock - první dojmy

5. 10. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

UFO: Aftermath bylo pro někoho zklamáním, pro jiné skvělým oživením nezapomenutelné série X-Com. Vyzkoušeli jsme preview-verzi pokračování, které nabízí spoustu novinek, vylepšený engine a příběhovější pojetí.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 5.října 2005
První české dojmy z této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: preview/anglická
Doba hraní: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Loňský UFO: Aftermath (recenze) od brněnských ALTAR interactive byl pro někoho zklamáním, pro jiné skvělým oživením nezapomenutelné série X-COM. Nyní se blíží pokračování, s mnohými změnami, vylepšeným enginem a mnohem příběhovějším pojetím.


 Návrat na Zemi
I když jsme si coby hráči Aftermathu mohli vybrat, jestli potřeme mimozemskou agresi totálně až ke kořenům nebo přijmeme jejich smírčí návrh a odstěhujeme se se zbytky lidstva na létající ostrov Laputa plující vznešeně na Zemském orbitu, tvůrci hry nyní dávají najevo vcelku jasně, jak to podle nich mělo celé dopadnout.

Úvodní filmeček zachycuje výsadek ze stále méně funkční Laputy na biologickým pokusem zpustošenou Zemi. Děj se odehrává asi 50 let po událostech prvního dílu, a to znamená dost velký prostor pro fantazii autorů. Jako velitel zbytků lidstva, snažící se získat rodnou planetu zpět pro sebe, záhy zjistíte, že na Zemi přežilo mnoho skupin lidí. Někteří se k vám rádi přidají, a nabídnou vám cenné lidské zdroje nebo také zajímavé technologie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Konečně: managment základen
Už hlavní obrazovka hry napovídá, že v Aftershocku bude o dost více herních možností, nežli tomu bylo v případě jeho staršího bráchy. Samozřejmě, že některé volby zůstaly, nicméně i jednotlivé oblasti, již použité v Aftermathu, doznaly změn. Stratégové a příznivci legendárního Enemy Unknown určitě zajásají, jen jsem zvědav, jak se s trochu větší složitostí a propracovaností hry vypořádá „masový trh“.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejdůležitější novinkou je možnost podrobnějšího managementu základen – neurčujete již jen jejich zaměření, ale přímo stavíte jednotlivé části. V preview-verzi bylo k dispozici jen pár budov (knihovna, továrna na běžné zbraně...), ale je jasné, že ve finální hře jich bude slušné množství. Zajímavě – a přitom docela logicky – vypadá nutnost spojovat základny dopravními cestami. Dokud je nově zbudovaná základna bez spojení s ostatními, nemůžete ji nijak vylepšovat.

 Věda, výzkum i diplomacie
S budováním základny jde ruku v ruce uspokojivě rozvětvený technologický strom. Svým vědcům postupně zadáváte, na co se mají soustředit, a vaše chytré hlavy vám postupně předhazují více či méně užitečné vynálezy. Již tradičně nejde jen o zbraně, brnění, lékárničky a další vychytávky určené vašim vojákům, ale leckdy se dozvíte i zajímavé informace o mimozemských agresorech nebo o tom, co se to na Zemi vlastně sakra stalo.

Rychlost výzkumu je dána množstvím laboratoří, podobně je to s výrobou – čím více máte příslušných továren, tím více budou mít vaše zelené hlavy k dispozici ÁKáček, SPASů, laserových, plazmových a Bůh ví jakých dalších hraček. Ve hře je i resource management zahrnující správu tří surovin.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na řadu přijde i diplomacie – jak už bylo naznačeno, Zemi kromě vás obývá několik skupin, se kterými samozřejmě můžete být v různých vztazích; drobet to připomíná situaci z třetího dílu série X-Com. Je docela fajn, že příběh je občas posouván dopředu právě kontakty s těmito zájmovými skupinami; pomůžete společenství psioniků vyčistit oblast u jejich osady od Zvětšit zdroj: tisková zpráva mutantů a rázem máte spojence a také bezva flek pro postavení základny.

 Taktické boje
Nikoho asi nepřekvapí, že většinu času na každý pád strávíte vojenskými operacemi, které jsou zpracovány tradičně jako taktická strategie. V praxi to vypadá tak, že vaše až sedmičlenné komando zabijáků je vysazeno v dané oblasti a na vás je, abyste vedli jejich kroky ke splnění vytyčených cílů. Zpočátku jsou to hlavně likvidační mise, ale později by mělo jít i o obranné či speciální akce. Postup vašich svěřenců je stejně jako minule znázorněn různobarevnými čarami, takže máte přehled o tom, jakou cestou se ten který voják vydá.

Opět samozřejmě funguje pauzování mezerníkem, při kterém můžete rozdat svým svěřencům nové příkazy. Autoři umožňují i pestré nastavení autopauzy, takže pokud budete chtít, bude se hra sama pozastavovat třeba ve chvíli, kdy některý člen vašeho komanda objeví nepřítele, nebo v situaci, kdy dorazí na určenou pozici a nemá další rozkazy.

 Rozmanitější mise
Mise se odehrávají v rozmanitějším prostředí než tomu bylo u předchozího dílu – dost často se jedná o opuštěné továrny, pobořená skladiště a další krásné postapokalypticky působící lokality. Grafický engine prošel značným zdokonalením, ovšem na současnou grafickou špičku stále nemá. Animace působí občas trochu divně (i když třeba pohyb při dobíjení zbraně působí velmi dobře) a i prostředí by mohlo být vykresleno lépe, nicméně většině skalních fandů žánru to určitě vadit nebude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 RPG prvky
Ve hře zůstává přítomen silný RPG element spočívající v postupném vylepšování vašich zabijáků. Postavy se zdokonalují v mnoha směrech, atributů je opět dost a dost, a navíc lze vybrané jedince šoupnout na speciální trénink a udělat z nich ještě vražednější mašiny, než byli doposud. K dispozici je samozřejmě i celá škála nejrůznějšího vybavení. Nás, cyberpunkem postižené jedince, samozřejmě potěší možnost cpát do svých ostrých hochů nějaké ty pěkné a užitečné implantáty, ale ani ostatní nepřijdou zkrátka – i klasických zbraní a dalšího vybavení je ve hře nepočítaně, některé z nich lze dokonce vylepšovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Já osobně mám naprosto jasno a na UFO: Aftershock se hodně těším. Nicméně dovedu si představit, že spousta lidí bude zklamána, stejně jako před rokem. Třeba kvůli grafice, která prostě špičková není. Pro sci-fi fandy, kterým v žilách koluje aspoň trochu válečnické krve, ale bude Aftershock bezva titulem. Dobrých taktických her o boji s mimozemskými civilizacemi je totiž jako šafránu, a brněnské UFO by rozhodně mělo patřit k nadprůměru. Kdy? Podle aktuálních informací v Evropě vyjde anglická verze 21. října a u nás ta česká poslední den tohoto měsíce.

Každý, kdo si z Tiscali GameShopu předobjedná českou verzi UFO: Aftershock, dostane k ní 56 hracích karet s motivy ze hry. Akční nabídka platí jen do rozebrání zásob.

Stáhněte si: Video, Trailery...

Související články: Novinky, UFO: Aftermath recenze (9/2004)



Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)



 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Nejnovější články