| Autor: Jiří Sládek Publikováno: 5.října 2005  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
            
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Už hlavní obrazovka hry napovídá, že v Aftershocku bude o dost více herních možností, nežli tomu bylo v případě jeho staršího bráchy. Samozřejmě, že některé volby zůstaly, nicméně i jednotlivé oblasti, již použité v Aftermathu, doznaly změn. Stratégové a příznivci legendárního Enemy Unknown určitě zajásají, jen jsem zvědav, jak se s trochu větší složitostí a propracovaností hry vypořádá „masový trh“.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nejdůležitější           novinkou je možnost podrobnějšího managementu základen – neurčujete           již jen jejich zaměření, ale přímo stavíte jednotlivé části. V preview-verzi           bylo k dispozici jen pár budov (knihovna, továrna na běžné zbraně...),           ale je jasné, že ve finální hře jich bude slušné množství. Zajímavě           – a přitom docela logicky – vypadá nutnost spojovat základny dopravními           cestami. Dokud je nově zbudovaná základna bez spojení s ostatními, nemůžete           ji nijak vylepšovat.S budováním základny jde ruku v ruce uspokojivě rozvětvený technologický strom. Svým vědcům postupně zadáváte, na co se mají soustředit, a vaše chytré hlavy vám postupně předhazují více či méně užitečné vynálezy. Již tradičně nejde jen o zbraně, brnění, lékárničky a další vychytávky určené vašim vojákům, ale leckdy se dozvíte i zajímavé informace o mimozemských agresorech nebo o tom, co se to na Zemi vlastně sakra stalo. Rychlost výzkumu je dána množstvím laboratoří, podobně je to s výrobou – čím více máte příslušných továren, tím více budou mít vaše zelené hlavy k dispozici ÁKáček, SPASů, laserových, plazmových a Bůh ví jakých dalších hraček. Ve hře je i resource management zahrnující správu tří surovin.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na řadu přijde i diplomacie – jak už bylo naznačeno, Zemi kromě vás obývá několik skupin, se kterými samozřejmě můžete být v různých vztazích; drobet to připomíná situaci z třetího dílu série X-Com. Je docela fajn, že příběh je občas posouván dopředu právě kontakty s těmito zájmovými skupinami; pomůžete společenství psioniků vyčistit oblast u jejich osady od  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      mutantů             a rázem máte spojence a také bezva flek pro postavení základny.  Taktické boje Nikoho asi nepřekvapí, že většinu času na každý pád strávíte vojenskými operacemi, které jsou zpracovány tradičně jako taktická strategie. V praxi to vypadá tak, že vaše až sedmičlenné komando zabijáků je vysazeno v dané oblasti a na vás je, abyste vedli jejich kroky ke splnění vytyčených cílů. Zpočátku jsou to hlavně likvidační mise, ale později by mělo jít i o obranné či speciální akce. Postup vašich svěřenců je stejně jako minule znázorněn různobarevnými čarami, takže máte přehled o tom, jakou cestou se ten který voják vydá. Opět samozřejmě funguje pauzování mezerníkem, při kterém můžete rozdat svým svěřencům nové příkazy. Autoři umožňují i pestré nastavení autopauzy, takže pokud budete chtít, bude se hra sama pozastavovat třeba ve chvíli, kdy některý člen vašeho komanda objeví nepřítele, nebo v situaci, kdy dorazí na určenou pozici a nemá další rozkazy.  Rozmanitější mise Mise se odehrávají v rozmanitějším prostředí než tomu bylo u předchozího dílu – dost často se jedná o opuštěné továrny, pobořená skladiště a další krásné postapokalypticky působící lokality. Grafický engine prošel značným zdokonalením, ovšem na současnou grafickou špičku stále nemá. Animace působí občas trochu divně (i když třeba pohyb při dobíjení zbraně působí velmi dobře) a i prostředí by mohlo být vykresleno lépe, nicméně většině skalních fandů žánru to určitě vadit nebude.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů  RPG prvky Ve hře zůstává přítomen silný RPG element spočívající v postupném vylepšování vašich zabijáků. Postavy se zdokonalují v mnoha směrech, atributů je opět dost a dost, a navíc lze vybrané jedince šoupnout na speciální trénink a udělat z nich ještě vražednější mašiny, než byli doposud. K dispozici je samozřejmě i celá škála nejrůznějšího vybavení. Nás, cyberpunkem postižené jedince, samozřejmě potěší možnost cpát do svých ostrých hochů nějaké ty pěkné a užitečné implantáty, ale ani ostatní nepřijdou zkrátka – i klasických zbraní a dalšího vybavení je ve hře nepočítaně, některé z nich lze dokonce vylepšovat.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Já osobně             mám naprosto jasno a na UFO: Aftershock se hodně těším. Nicméně dovedu             si představit, že spousta lidí bude zklamána, stejně jako před rokem.             Třeba kvůli grafice, která prostě špičková není. Pro sci-fi fandy,             kterým v žilách koluje aspoň trochu válečnické krve, ale bude Aftershock             bezva titulem. Dobrých taktických her o boji s mimozemskými civilizacemi             je totiž jako šafránu, a brněnské UFO by rozhodně mělo patřit k nadprůměru.             Kdy? Podle aktuálních informací v Evropě vyjde anglická verze 21.             října a u nás ta česká poslední den tohoto měsíce.Každý, kdo si z Tiscali GameShopu předobjedná českou verzi UFO: Aftershock, dostane k ní 56 hracích karet s motivy ze hry. Akční nabídka platí jen do rozebrání zásob. Stáhněte si: Video, Trailery... Související články: Novinky, UFO: Aftermath recenze (9/2004)  | 
| Jiří Sládek | |
| autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |