Tom Clancy H.A.W.X. - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Tom Clancy H.A.W.X. - dojmy

11. 2. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zatímco letáním za druhé světové je trh přesycen, do kokpitu moderní stíhačky PC hráči neměli možnost usednout už dlouho. My jsme tu šanci v nadějně vypadajícím arkádovém simulátoru už dostali. + DEMO

Autor: Warlock
Publikováno: 11.února 2009

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zatímco letadélky z druhé světové války jsem poslední roky docela přesycen, do kokpitu moderní stíhačky PC hráči neměli možnost usednout už dlouho. Nám se to již podařilo, a tak přinášíme i dojmy z vlastního vyzkoušení velice nadějně vypadajícího arkádového leteckého simulátoru. Rumunští tvůrci Tom Clancy's H.A.W.X. z tamní pobočky UbiSoftu se totiž nedrželi ohraného scénáře s ničením desítek letadel v řadě. A povznesli se i nad více méně tradiční model ovládání, kterým by pouze převedli veterány do moderní doby a připlácli jim tryskový pohon namísto vrtule.

 Se žoldáky poznáte svět
„Každou mapu jsme vytvořili podle skutečného podkladu a pro návrh jsme použili několik stovek různých satelitních snímků, aby výsledek vypadal perfektně. Přezdíváme tomu „Google Maps na steroidech“,“ začal mi hned na novinářské prezentaci vysvětlovat hlavní designér hry z UbiSoftu a jeho slova musím potvrdit. Třebaže ukázková krajina byla velmi pustá, vypadala hodně uvěřitelně a působila tak plastickým dojmem, který jsem zatím doposud v žádném jiném leteckém simulátoru na PC nepocítil (s Ace Combat 6 srovnávat nemohu).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

To pravé pokoukání si v HAWK užijete až v plné verzi, která nabídne celkem sedmnáct misí v šestnácti různých prostředích zahrnující vše od Mexika, Blízkého východu, severní Afriky až po Afghánistán či Cape Canaveral na Floridě. Zkrátka jako nájemný voják poznáte hezký kus světa. Každá z map má mít přitom rozlohu minimálně 120 kilometerů čtverečních a tvůrci si zakládají na co největším dohledu do dálky.

 Vyhýbání se raketám
Velmi důležitá bude výzbroj letadla zahrnující kromě standardních kulometů například několik druhů raket proti vzdušným či pozemních cílům. Navíc bude hodně záležet na tom, jaký stroj si vezmete a na neviditelnou (stealth) stíhačku samozřejmě nepůjdou navěsit tuny munice. Na výběr bude nejméně 50 různých letadel, které jsou ve výzbroji snad všech světových velmocí.

Mezitím se však předvádějící už vznášel nad vyprahlou krajinou v Afgánistánu, kde měl za úkol ochránit pozemní zařízení před jakýmkoli útokem. Před příletem prvního nepřítele ještě stihnul předvést do posledního detailu vymodelovaný kokpit letadla a ukázat pár parádiček, ze kterých by se vám na zadní sedačce udělalo určitě šoufl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

To už se však na stíhačku řítila první raketa, o čemž okamžitě informoval palubní počítač včetně malého náhledu, a už to vypadalo na poslední vteřiny letadla ve vzduchu. Hlavní designér až s podezřele velkým klidem poznamenal: „Způsobů, jakým setřást raketu, je hned několik a každý by asi čekal snahu o úhybné manévry a falešné cíle. To však nemusí vůbec stačit, protože stíhačka není natolik manévrovatelná, aby dokázala uhnout každé střele, a klamných cílů máte pouze omezené množství. Navíc během jedné mise na vás poletí řádově desítky raket a nemůžete spoléhat pouze na náhodu.“

 Jak řekl, tak i udělal
Prvním několika raketám se tvůrce hry vyhnul za pomoci výše zmíněných metod. Pak však z ničeho nic vypnul palubní počítač a kamera se od stíhačky oddálila o dobrých třicet metrů. Místo velmi omezeného pohledu zpoza směrového kormidla získal rázem předvádějící daleko lepší přehled nad celou situací.

Navíc mu vypnutí palubního počítače umožnilo volnější manévrovatelnost s letadlem a nebyl již omezen nejrůznějšími stabilizačními přístroji. Samozřejmě výměnou za to si musel dávat větší pozor na provádění nejrůznějších vývrtek, které by mohly špatně dopadnout. Další raketě tak uhnul s daleko větší mírou elegance a o mnoho snadněji než v prvním případě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Také pro začátečníky
Těm, kdo by se asi zpočátku špatně vyrovnávali s vypnutým palubním počítačem, bude k dispozici režim, kdy se jim přímo na obrazovce zobrazí pomocné kruhy. Těmi musí prolétat, aby se vyhnuli raketě nebo naopak získali to správné natočení pro pronásledování nepřítele.

Zbytek prezentace už byl pouze ve znamení nejrůznějších parádiček, na které byli tvůrci náležitě hrdí. Vyjma všemožných výkrutů jsem tedy spatřil i vypálení raket hned na čtyři cíle současně, likvidaci pozemních jednotek (v plné verzi budou i námořní) či třeba sledování raket až do chvíle, než zasáhnou svůj cíl. Nepřátelských stíhačů sundal designér za slabou půl hodinku zhruba desítku, což mi přišlo vzhledem ke vzpomínce na některé arkádové letecké simulátory jako optimální číslo.

ZKUSTE SI DEMO
Od dnešního dopoledne je k dispozici slíbené hratelné demo verze pro Xbox 360. Lze hrát až ve čtyřech kooperativně a později v něm odemknout další letouny (F-16A Fighting Falcon, SU-35 Super Flanker, AV-8B Harrier II). Xboxové demo stahujte z Xbox Live, má velikost 724 MB. Demo pro PS3 bude na PlayStation Network následovat ve čtvrtek, a to PCčkové až 26. února.

 Nezkušený za kniplem
Přestože během prezentace nebylo možné pořizovat žádné fotografie, tvůrci byli velmi vlídní a jednomu z přítomných novinářů dali příležitost na chvilku si zalétat. Tím někým jsem byl naštěstí já a ačkoliv jsem tehdy ovladač od X360 nedržel v ruce pěkně dlouho, naštěstí jsem se okamžitě nevydal k zemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kupodivu šlo všechno velmi snadno a ani ovládání nebylo příliš citlivé. Během chvilky jsem udržel stíhačku perfektně rovně, což mimo jiné mělo za následek, že jsem byl daleko snadnější cíl. Za záda se mi dostala první raketa, kterou jsem relativně snadno zničil pomocí klamných cílů.

S druhou raketou jsem si již snažil pohrát a po vzoru designéra jsem vypnul palubní počítač. Osobně jsem čekal větší potíže ukočírováním stíhačky a rozdílu jsem si skoro nevšimnul. Daleko více jsem se pral s kamerou, která se v lecčems podobala Blazing Angels. Tak krátká zkušenost mi však nedala příležitost pořádně se naučit veškeré zákonitosti, jak přesně kamera reaguje na moje pohyby a měl jsem problém udržet se vůbec hlavou vzhůru. Nemusím snad dodávat, že touhle frajeřinkou s odstřižením navigace jsem si zpečetil osud a skončil v plamenech.

 Pro všechny platformy
HAWK je plánovaný na přelom února a března pro všechny hlavní konzole a PC. Ke stolnímu počítači a PS3 navíc půjde připojit joystick, o což budou majitele X360 bohužel ochuzeni. Klasické ovládání na myši a klávesnici u PC díkybohu nebude chybět a po titulech, jako byl třeba Pacific Storm, to neberu jako úplnou samozřejmost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jsem však velmi rád, že tvůrci konečně dokázali posunout pomyslné hodiny dopředu. Příliš nechápu, proč se ani většina ostatních vývojářů stále nechce vyhrabat z období druhé světové války. Dalším pozitivem je přiměřený počet nepřátel, který z HAWK nedělá pouhá jatka, a samozřejmě režim vypnutého palubního počítače. Nejenom, že oddálení skvělé vypadá, ale jak věřím, nebude problém se naučit zacházet s kamerou a předvádět jednu parádičku za druhou navíc ještě s raketou za zády. Těším se na shledanou v oblacích!

VIDEO

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Ace Combat 6 recenze

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock
Smarty.cz

Nejnovější články