Autor: Levis Publikováno: 6.října 2002 |
Betaverze hry, kterou jsme měli k dispozici, nabízí možnost zahrání si několika misí za lidskou rasu (tedy za Callahana), což alespoň pro vytvoření prvních dojmů stačí (v plné hře pak budete moci hrát i za dvě mimozemské rasy). Na začátku každé mise vám je přidělen menší počet holograficky vytvořených vojáků, kteří vám pomohou zdolat začátek. Gladiators obsahují několk typů jednotek lišících se od sebe pouze zbraněmi - počínaje klasickými vojáky, přes ostřelovače až po raketometčíky. Ve hře naštěstí funguje seskupování jednotek pomocí klávesy CTRL a příslušného čísla, takže si váš tým můžete pohodlně rozdělit a vysílat jej do akce třeba v několika menších skupinkách. Cílem každé mise je projít s vaším hrdinou arénou až na její konec. První dojmy Hned po několika prvních krocích (mapa většinou připomíná dobře stočeného hada, abyste ji museli projít opravdu skrz naskrz) se na vás začnou řítit první nepřátelé. Je jich vždycky mnohem více než vašich jednotek, a proto je nutné na ně začít útočit hned, jak je zpozorujete. Ze začátku budete bojovat proti mimozemšťanům, kteří útočí jenom na blízko a většinou se dají dobře rozstřílet z dálky. S postupem času, kdy si vaši protivníci začnou uvědomovat vaši sílu a přestanou vás podceňovat, na vás nasazují stále těžší a těžší jednotky - stejně tak dostane i hráč lepší arzenál zbraní a druhů vojáků. To znamená také změnit taktiku - zatímco ze začátku stačilo dobře sledovat horizont a po všem hned střílet, s postupem času se hraní mění. Někdy jsem byl nucen se schovávat ve vysoké trávě anebo se pod kopcem proplížit až k bunkru, který mi poskytl dostatečnou ochranu a výhodu nad protivníkem. Využívání objektů na mapě Tím se dostáváme k další části Gladiators, a to je interakce s prostředím. Když dojde k boji, protivník přestane myslet a vrhne se na vás ze všech stran, ale jinak mu to celkem pálí. Někdy až možná moc ostražitě si dává pozor, abyste se mu neproplížili pod nosem; oblíbeným trikem bylo jít přes kopec, kde je hodně stromů, nebo hodně hluboko pod kopcem, kde jednotky pomalu po jedné musíte převést ze strany na stranu a vyhnout se tak přečíslení. Po mapách jsou roztroušeny vojenské objekty, kterých můžete použít. Ve zničeném tábořišti vaše jednotky vylezou na zříceniny domů, tu a tam se někde najde strážní věž anebo odolný vojenský bunkr. A to byste nevěřili, jak to pomůže - několik jednotek na střechu bunkru, dalších pár takticky rozestavit v křoví kolem něj a když protivník přijde, má plné ruce práce. Stejně je tomu ale i v opačném případě - když se na vás oponent nežene a vy opatrně procházíte mapou, většinou se dostanete do silné nevýhody. Pro příklad uvedu situaci, kdy jdete údolím a z obou stran se na vás řítí hordy mimozemšťanů, zatímco odjinud vás velice efektivně bombardují nepřátelské jednotky. Mnohonásobná přesila Problém Gladiators však podle mě je, že momentů, kdy opravdu využíváte terénu a takticky přehráváte soupeře, je několikrát méně než střetů na planině, kde se není kam schovat ani jak získat převahu. Mnohokrát jsem tak prohrál misi k jejímu konci, protože se přímo proti mě vrhalo stádo rozzuřených mimozemšťanů a já neměl kam úteci se svojí hrstkou unavených a polomrtvých vojáčků. Jindy se mi zase podařilo (ale za cenu významných ztrát v mých řadách) protivníka nahnat až k nedalekému minovému poli, které trochu neočekávaně zničilo jak jeho, tak moje jednotky :) Většinou se vám ale taková možnost nenaskytne. Nejhorší na tomto druhu soubojů je, že ho více méně nemůžete ovlivnit. Pokud je někde v blízkosti kopec, bunkr nebo alespoň most přes řeku, vždycky vám nakonec dojde, že je můžete tak či onak použít ve váš prospěch. Horší je to ale v momentech, kdy se proti vám nepřítel řítí - v takových chvílích bohužel rozhoduje pouze to, na které straně je více jednotek. A právě kvůli těmto soubojům Gladiators hodně tratí, protože arkádových „hurá-konfliktů“ je mnohem více než těch, ve kterých můžete strategicky přemýšlet. Jediné, co mě trochu uklidňuje, je konstatování, že AI vašich spolubojovníků se od AI vašich nepřátel snad vůbec neliší - obě strany bojují stejně a nejednou vás překvapí i vaše vlastní jednotky. Power-upy a speciální zóny Protože projít jednu arénu většinou trvá průměrně tak půl hodinky (nepočítaje četné save&loady), někde v prostředku mapy obyčejně najdete tzv. Spawn Zone, kde si můžete přivolat nové jednotky, popřípadě uzdravit ty přeživší. Zdroje nejsou neomezené - platí se kredity, které hráč nachází v průběhu hry procházením mapy. Callahan také v průběhu hry občas narazí na power-up, který zvýší jeho přesnost a palebnou sílu, anebo uzdravovací pomůcky, kterými může po omezenou bodu léčit svoje jednotky. Power-upy se ale mnohdy jen tak neválí po mapě, někdy pro ně budete muset podstoupit riziko dalšího houfu nepřátel, kteří se na vás vyhrnou hned, jak jej seberete. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Gladiators jsou samozřejmě plně trojrozměrná hra, takže kdykoliv si můžete libovolně rotovat kamerou téměř o 360° a zoomovat. Tuto možnost jsem moc nevyužíval, osvojil jsem si vlastně jenom dva pohledy. Jednak základní pohled shora dolů s dostatečným odzoomováním, abych měl dostatečný přehled o tom, co se děje kolem mě, a někdy i kameru těsně za zády mých vojáků. Ta je dobrá ve chvíli, kdy jdete po holé pláni a potřebujete zjistit, kdy spatříte protivníka. Samotné vizuální zpracování hry je poměrně hezké, nejedná se ale o nic převratného. Hardwarová náročnost Hra slušně využívá optimalizací pro GeForce3 a GeForce4 (tedy pro karty s programovatelným jádrem), ale na to, jaký výkon si ukousne z vašeho procesoru a grafické karty, by to mohlo být rozhodně lepší. Bylo mi řečeno, že hra je v této betaverzi již plně optimalizována - doufám, že to byl pouze omyl. Jinak by si většina lidí moc nezahrála, neboť hra se při každé přestřelce začne trhat i na Athlonu XP 1600+ s 512MB SDRAM a GeForce4 Ti4200, což je dnes rozhodně nadprůměrná sestava. Také jsem měl problémy se zvukem, který různě drhnul a utínal se v polovině, to bude ale tím, že nepoužívám Sound Blaster, nýbrž levnější ForteMedii. Moje dojmy ze hry jsou tak trochu rozporuplné - autoři sice zapracovali slibované taktické prvky, ale na můj vkus jich je pořád moc málo a Gladiators jsou tak z větší části jenom arkádová střílečka. Každopádně plná verze hry by se ve světě měla objevit už 18. října a Top Distributor hodlá vypustit její lokalizovanou sestřičku v listopadu. Přeložené by měly být všechny texty ve hře, takže jediné, co zůstane anglicky, budou hlášky jednotek. Související články: Novinky |
Levis připravil: jd |