Silent Storm - první dojmy
zdroj: Archiv

Silent Storm - první dojmy

28. 8. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Kombinace tahové strategie a RPG je vždy lákavá. Obvykle se sice jedná o tituly z fantasy prostředí, ale existují i výjimky jako Silent Storm, který herním systémem apeluje na příznivce Jagged Alliance.

Autor: Speedy
Publikováno: 28.srpna 2003


Zvětšit zdroj: Archiv Co si budeme namlouvat, zkratka SS nezní zrovna hezky. Pokud však nebudeme brát v úvahu historické souvislosti a zaměříme se jen na svět počítačových her, mohou tato dvě písmena znít naopak velmi optimisticky. Fanoušci válečných strategií jistě dobře znají výtečný titul Sudden Strike, a nyní se blíží vydání další hry s iniciály SS. Jedná se o kousek s názvem Silent Storm. Shodou okolností se v něm opět podíváme do dob druhé světové války, a shodou okolností se opět jedná o strategii. Tedy, z větší části o strategii.

Vzhledem k tomu, že vývojáři z Nival Interactive před pár dny vypustili hratelné demo, neváhali jsme a mrkli na něj, abychom vám mohli přinést naše pocity a první dojmy. Ač demoverze obsahuje jen tutorial a dvě mise - jednu za Spojence, druhou za Němce a jejich pohůnky (čímž mám na mysli například italskou průzkumnici s hlasem, který mi po pár minutách začal docela lézt na nervy), dá se po proběhnutí krátké ukázky ledacos odvodit.

 Bylo nás pět
Předně to, že se obvykle bude jednat o týmovou práci. K dispozici totiž máte vždy celou skupinu vojáků, přičemž se navzájem liší nejen vzhledem, pohlavím, národností a hlasem, ale zejména profesí. V demu jich je obsaženo šest - univerzální voják (ne, nemám teď na mysli slavnou akční pohádku s Dolphem Lundgrenem a Jean-Claude Van Dammem), specialista na granáty a výbušniny, odstřelovač, medik, průzkumník a technik. Už tohle zavání erpégéčkem, viďte? A vývojáři šli ještě dál - během šarvátek a misí se vojáci totiž budou zlepšovat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Každá postava má šest základních atributů (síla, obratnost, inteligence, hitpointy, akční body a uhýbání) a deset dovedností, jako je třeba střelba, boj na blízko, skrývání, léčení či takzvaný interrupt - neboli schopnost jednat během soupeřova kola. A aby toho nebylo málo, tak autoři přidali speciální schopnosti, které si při přestupu na další level vždy sami volíte, a to (podobně jako třeba v akčním RPG Diablo II) v rámci postupového stromu. Každá profese má přitom jiné specialitky. Samozřejmě nemá smysl všechny vyjmenovávat, ale každopádně se můžete těšit například na Night Hunt (střelba v noci se stává hračkou), Steady Gun (i v pohybu lze střílet s docela slušným úspěchem) a další vychytávky.

Zvětšit zdroj: Archiv Podle dostupných informací by v plné hře by mělo být na výběr kolem 40 různých postav, přičemž hru bude údajně možné dokončit i s jediným charakterem - hlavním hrdinou, kterého si na začátku upravíte k obrazu svému.

 Ve stylu Jagged Alliance
Mise sice začíná obvykle v realtimu, ale hned při prvním nebezpečí se přepíná do klasického tahového módu. I když to na první pohled možná nevypadá, herní systém je hodně podobný principům legendy taktických strategií - skvělé série Jagged Alliance. Každý z vašich svěřenců má v boji klasicky pohybové body, které utrácí za různé činnosti. A že je možností, jak své „Action Points“ vypotřebovat, skutečně požehnaně! Kromě chůze, běhu, přískoků v pokleku a plazení dokáží vojáci také šplhat, skákat, přelézat zdi a podobně. K tomu je nutno připočíst možnost „strafovat“, tedy pohybovat se bokem či pozadu, otáčet se nebo se pokusit o skrytí na příhodném místě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Je jasné, že pokud se chcete misí úspěšně probít, tak vám obvykle nebude stačit dobrý pohyb a šikovné skrývání. Na řadu totiž samozřejmě přijdou také zbraně. Těch by mělo být ve hře sedm nebo osm desítek, všechny samozřejmě autentické. Kromě toho, že každá z nich bude charakterizována mnoha parametry, budou také nabízet různé módy střelby od dlouhé dávky přes poloautomatickou palbu až po mířený výstřel.
Zvětšit zdroj: Archiv
Jak už to tak v tahových strategiích bývá, budete na střídačku táhnout vy a počítač. Pokud si někde dobře počíháte a neutratíte pohybové body, může se stát, že se vám podaří přerušit protivníkův tah. A není nic krásnějšího, než opatrně číhat někde za bukem a dávkou rozstřílet nic netušícího nešťastníka, který se zrovna vyloupl zpoza rohu. Zdali se to ovšem podaří nebo ne, závisí na mnoha okolnostech a schopnostech vaší postavy i protivníka (ti bystřejší již asi tuší, že tu mimo jiné bude jistá souvislost s již zmíněným skillem „interrupt“).

 Chytrolíni
Umělá inteligence je alfou a omegou každé strategie. A je to zároveň asi největší oříšek pro vývojáře. Nivaláci si s tímto aspektem hry poradili slušně, alespoň co se našich postřehů z dema týče. Soupeři jsou docela mazaní, snaží se přiblížit z více směrů, když je zle, tak zalezou, když jim sejmete oficíra, tak občas ztratí nervy a jistotu. Pokud vás zaregistrují (v SS se hraje na detekci zrakem a sluchem), tak vcelku rozumně jednají. Jeden nedostatek jsem však přeci jen objevil - když jsem jednoho nepřítele odpravil nepřímo (pár výstřelů do barelu s výbušninou), tak na to ostatní v podstatě nijak nereagovali.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vychytaný engine
I když se v poslední době už málokterá firma odváží přijít s technicky odpudivou hrou, od tahových strategií se obvykle velké zázraky nečekají. Ale pozor! I když to tak z obrázků možná nevypadá, je Tichá bouře postavena na takovém enginu, že by mnohá akční hra mohla zblednout závistí. Nejde ani tak o grafiku jako takovou, i když i ta je velmi dobrá, ale hlavně o fyzikální model. Už animace všech postav jsou velmi dobré - od chůze přes střelbu až po takové drobnosti, jako je přitažení na zeď nebo odnášení mrtvého nepřítele.

Zvětšit zdroj: Archiv Skutečnou lahůdkou jsou různé pády zastřelených nepřátel (a někdy i vašich svěřenců) ze srázů a kopců; včetně toho, že čerstvé mrtvole leckdy vypadne z ruky zbraň a při pádu se chová jako samostatný objekt. Drtivá většina objektů ve hře je totiž deformovatelná či dokonce rozbitelná - od oken a dveří přes barely až třeba po zdi a telegrafní sloupy. Navíc tahle vychytávka není ve hře jen tak pro okrasu, ale je dobré s ní počítat a využít ji ke svému prospěchu. Prostředí ovšem není jen rozbitelné, ale i jinými způsoby interaktivní. Takže můžete prohledat bedny a skříňky, chopit se stacionárního kulometu...

 Chybky
Silent Storm je sice na první pohled hra bezvadná, ale samozřejmě ani ona není úplně bez chybičky. Mě osobně například docela rozčilovaly rádoby vtipné hlášky vašich i nepřátelských vojáků, které byly poměrně časté a hlavně značně repetitivní. Na to si ovšem lze zvyknout (respektive hlášky vypnout).

O něco více ale může zamrzet poměrně malý dostřel zbraní a hlavně - směšně krátká vzdálenost, na kterou je možno hodit granát (asi pět metrů). Některé přestřelky pak vypadají trochu jako scéna z parodie Žhavé výstřely 2, kde tři metry od sebe stojí dva maníci a několik minut tráví tím, že se snaží jeden druhého zasáhnout. Dobře, tohle přirovnání je možná trochu přitažené za vlasy, nicméně trochu větší dostřel by asi neškodil, i když je pravda, že střílet na sebe přes celou mapu by asi také nebylo to pravé ořechové.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Takže...
...zatím to vypadá dobře, a to i přes výše naznačené chybky. Vývojáři (nebo spíš PR oddělení vydavatelského domu JoWooD) se samozřejmě ohání různými čísly a slibovanými vychytávkami, ale já myslím, že v případě titulu Silent Storm to ani není moc potřeba. Pokud autoři nepokazí design misí a celkové pojetí kampaní, určitě se máme na podzim na co těšit.

Zvětšit zdroj: Archiv Silent Storm sice nebude hrou pro každého, ale kdo má aspoň trochu rád taktické tahovky a v minulosti ho oslovily třeba takové kousky, jako je UFO: Enemy Unknown nebo již zmíněná série Jagged Alliance, ten si SS určitě nenechá ujít. I když je to tak hnusná zkratka.

Stáhněte si: Demo, Trailer

Související články: Novinky

Speedy
autorovi je 26 let a pracuje v jednom z papírových herních magazínů, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Speedy

Nejnovější články