Autor: Speedy Publikováno: 28.srpna 2003 |
![]() ![]() ![]() Každá postava má šest základních atributů (síla, obratnost, inteligence, hitpointy, akční body a uhýbání) a deset dovedností, jako je třeba střelba, boj na blízko, skrývání, léčení či takzvaný interrupt - neboli schopnost jednat během soupeřova kola. A aby toho nebylo málo, tak autoři přidali speciální schopnosti, které si při přestupu na další level vždy sami volíte, a to (podobně jako třeba v akčním RPG Diablo II) v rámci postupového stromu. Každá profese má přitom jiné specialitky. Samozřejmě nemá smysl všechny vyjmenovávat, ale každopádně se můžete těšit například na Night Hunt (střelba v noci se stává hračkou), Steady Gun (i v pohybu lze střílet s docela slušným úspěchem) a další vychytávky. ![]() Ve stylu Jagged Alliance Mise sice začíná obvykle v realtimu, ale hned při prvním nebezpečí se přepíná do klasického tahového módu. I když to na první pohled možná nevypadá, herní systém je hodně podobný principům legendy taktických strategií - skvělé série Jagged Alliance. Každý z vašich svěřenců má v boji klasicky pohybové body, které utrácí za různé činnosti. A že je možností, jak své „Action Points“ vypotřebovat, skutečně požehnaně! Kromě chůze, běhu, přískoků v pokleku a plazení dokáží vojáci také šplhat, skákat, přelézat zdi a podobně. K tomu je nutno připočíst možnost „strafovat“, tedy pohybovat se bokem či pozadu, otáčet se nebo se pokusit o skrytí na příhodném místě. ![]() ![]() ![]() Je jasné, že pokud se chcete misí úspěšně probít, tak vám obvykle nebude stačit dobrý pohyb a šikovné skrývání. Na řadu totiž samozřejmě přijdou také zbraně. Těch by mělo být ve hře sedm nebo osm desítek, všechny samozřejmě autentické. Kromě toho, že každá z nich bude charakterizována mnoha parametry, budou také nabízet různé módy střelby od dlouhé dávky přes poloautomatickou palbu až po mířený výstřel. ![]() Jak už to tak v tahových strategiích bývá, budete na střídačku táhnout vy a počítač. Pokud si někde dobře počíháte a neutratíte pohybové body, může se stát, že se vám podaří přerušit protivníkův tah. A není nic krásnějšího, než opatrně číhat někde za bukem a dávkou rozstřílet nic netušícího nešťastníka, který se zrovna vyloupl zpoza rohu. Zdali se to ovšem podaří nebo ne, závisí na mnoha okolnostech a schopnostech vaší postavy i protivníka (ti bystřejší již asi tuší, že tu mimo jiné bude jistá souvislost s již zmíněným skillem „interrupt“). Chytrolíni Umělá inteligence je alfou a omegou každé strategie. A je to zároveň asi největší oříšek pro vývojáře. Nivaláci si s tímto aspektem hry poradili slušně, alespoň co se našich postřehů z dema týče. Soupeři jsou docela mazaní, snaží se přiblížit z více směrů, když je zle, tak zalezou, když jim sejmete oficíra, tak občas ztratí nervy a jistotu. Pokud vás zaregistrují (v SS se hraje na detekci zrakem a sluchem), tak vcelku rozumně jednají. Jeden nedostatek jsem však přeci jen objevil - když jsem jednoho nepřítele odpravil nepřímo (pár výstřelů do barelu s výbušninou), tak na to ostatní v podstatě nijak nereagovali. ![]() ![]() ![]() Vychytaný engine I když se v poslední době už málokterá firma odváží přijít s technicky odpudivou hrou, od tahových strategií se obvykle velké zázraky nečekají. Ale pozor! I když to tak z obrázků možná nevypadá, je Tichá bouře postavena na takovém enginu, že by mnohá akční hra mohla zblednout závistí. Nejde ani tak o grafiku jako takovou, i když i ta je velmi dobrá, ale hlavně o fyzikální model. Už animace všech postav jsou velmi dobré - od chůze přes střelbu až po takové drobnosti, jako je přitažení na zeď nebo odnášení mrtvého nepřítele. ![]() Chybky Silent Storm je sice na první pohled hra bezvadná, ale samozřejmě ani ona není úplně bez chybičky. Mě osobně například docela rozčilovaly rádoby vtipné hlášky vašich i nepřátelských vojáků, které byly poměrně časté a hlavně značně repetitivní. Na to si ovšem lze zvyknout (respektive hlášky vypnout). O něco více ale může zamrzet poměrně malý dostřel zbraní a hlavně - směšně krátká vzdálenost, na kterou je možno hodit granát (asi pět metrů). Některé přestřelky pak vypadají trochu jako scéna z parodie Žhavé výstřely 2, kde tři metry od sebe stojí dva maníci a několik minut tráví tím, že se snaží jeden druhého zasáhnout. Dobře, tohle přirovnání je možná trochu přitažené za vlasy, nicméně trochu větší dostřel by asi neškodil, i když je pravda, že střílet na sebe přes celou mapu by asi také nebylo to pravé ořechové. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Takže... ...zatím to vypadá dobře, a to i přes výše naznačené chybky. Vývojáři (nebo spíš PR oddělení vydavatelského domu JoWooD) se samozřejmě ohání různými čísly a slibovanými vychytávkami, ale já myslím, že v případě titulu Silent Storm to ani není moc potřeba. Pokud autoři nepokazí design misí a celkové pojetí kampaní, určitě se máme na podzim na co těšit. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: Novinky |
Speedy | |
autorovi je 26 let a pracuje v jednom z papírových herních magazínů, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |