Settlers VI - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Settlers VI - první dojmy

24. 9. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tvůrci se dušovali, že pokračování nabralo úplně jiný směr než pátí Settleři a že se v něm zaměříte především na budování a rozkvět vašeho města. Nakolik se lákavá předváděčka na GC odchylovala od reality dema?

Autor: Warlock
Publikováno: 24.září 2007


Když jsme na Games Convention bedlivě sledovali prezentaci šestého dílu Settlerů, neměli jsme vůbec tušení, že ve stejnou dobu uvolní Ubisoft hratelnou demoverzi. Po příjezdu jsme ji důkladně proklepli a hlavně nás zajímalo, jestli producent v některých ohledech nepřeháněl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Benedikt Grindel, producent Blue Byte, se během prezentace dušoval, že nové pokračování nabralo úplně jiný směr než vlažně přijatí pátí Settleři. Zmínil velký úspěch předělávky nejpopulárnějšího druhého dílu (recenze Settlers II: 10.výročí a nedávného datadisku) a v podobném budovatelském duchu by se měl nést i Rise of the Empire (Vzestup říše). „Vojenské záležitosti budou vždy až na druhé koleji a zaměříte se především na rozkvět vašeho města,“ zdůraznil. Ostatně to je vlastně ten jediný, ale zato dost podstatný rozdíl oproti Strongholdu. Takže se veškerá hratelnost zákonitě přesouvá zpět na ekonomiku. Zde však osadníci přicházejí s několika zajímavými novinkami, které jsme si po poutavém povídání producenta vyzkoušeli na vlastní kůži. Nakolik se tedy lákavá předváděčka odchylovala od reality demoverze?

 Na půli cesty
Velmi zjednodušená ekonomická stránka, která v předchozím pokračování zklamala všechny věrné fanoušky a prakticky odpovídala klasickým RTS, se naštěstí nevrátila. Důvod k velkým oslavám to však není a Rise of the Empire ustrnul někde mezi Heritage of Kings a druhým dílem. Výrobní řetězce nejsou zkrátka složité jako kdysi a radost, že celé soukolí funguje, se zkrátka vytrácí. Třeba natěžené dřevo nemusí projít pilou a chleba se rovnou upeče z nerozemletého obilí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

A právě jídlo neslouží jenom jako odměna pro horníky v dolech. Tentokrát si ho za svojí práci žádá každý z dělníků a pokud ho nedostanou, začnou být nevrlí, méně produktivní až vám nakonec zemřou. Svoje vesničany tak musíte krmit masem z ulovených zvířat, chlebem, sýrem nebo rybami. A vězte, že čtyři různé potraviny nejsou v Rise of the Empire pouze do počtu kvůli větší variabilitě.

„Když svoje zásobování jídlem založíte pouze na farmách s obilím, nemůžete se pak uprostřed zimy divit, že pod závějemi sněhu není žádná úroda. Proto musíte zdroje obživy v různé roční době a na odlišných mapách střídat,“ pronesl při prezentaci producent Blue Byte. Ačkoliv demoverze (nepočítaje krátký tutoriál) obsahuje pouze jeden scénář v mírném podnebí, zimní radovánky si na něm užijete do sytosti. Nejen o tom, v jaké fázi roku se právě nacházíte, ale i jaké bude počasí, se dozvídáte prostřednictvím speciálního panelu.

Důvodů ke zjednodušení systému zpracování surovin bylo hned několik a mé domněnky z prezentace demoverze jenom potvrdily. Na jeden z dotazů totiž vývojář ohledně ekonomiky odpověděl: „Mít vedle sebe sice již prověřený systém získávání surovin a spoustu nových nápadů, které jsme do chtěli hry zakomponovat, stalo by se spravování vašeho království příliš složitým. Proto jsme z minulých dílů vybrali pouze ty nejzajímavější aspekty.“ S jeho slovy nemohu než souhlasit a podle všeho jde o dobrou cestu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Důležité je mít stále na paměti, že žádného z vesničanů neovládáte přímo a celou ekonomiku řídíte pouze výstavbou budov. U každého z obyvatel však můžete sledovat jeho aktuální rozpoložení, potřeby, názory a později je mít na paměti a upravovat podle toho své další plány. A pokud to znamená uspořádat menší slavnosti, na které se dostaví vdavek chtivé ženy, může to pro vás ve finále vyústit například ve zvýšení produkce práce. Společná domácnost zkrátka dělá divy.

 Cestování na vlastní nebezpečí
Celá mapa je rozparcelovaná do několika sektorů a pokud některý z nich chcete zabrat, nezbývá než se do něj vydat se svým rytířem a postavit předsunutou stanici (Outpost). Od té chvíle tam lze stavět další budovy a hlavně se dostanete ke zdrojům surovin, které jsou vyznačeny na mapě a vždy tedy přesně víte, co jste získali pod svojí kontrolu.

Jestliže však cestujete ještě dál za hranice svého království, můžete narazit třeba na jednu z mnoha neutrálních vesnic, které s vámi mile rády zahájí obchodní styky. „Ceny surovin a další diplomatická náklonnost je založena například na tom, jak se zachováte, když bude sousední vesnice napadena bandity. Pokud jim pomůžete, obchodování pro vás bude výhodnější,“ upozornil tvůrce na fakt, že okolní království se řídí podle určitých zákonitostí a nejedná se pouze o netečné obchodní stanice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V demoverzi jsem se i se svým rytířem trochu naivně vydal úplně osamocen na území banditů. Ti nejen že bez váhání zaútočili, ale především začal ubíhat časový limit, do kdy jim musím zaplatit určitý obnos - výpalné. Při útěku s rytířem jsem ještě nechtěně zavedl bandity do spřátelené vesnice, kde nadělali nemalé škody. Diplomatické vztahy se tak ochladily a cena surovin pro obchod stoupla. Ze strany nepřátel jsem však očekával daleko větší míru iniciativity a dokud jsem nepřekročil hranice svého království, nebylo o nich vidu v demu ani slechu.

 Armáda není prioritou
Než se dostanete k pořádné armádě, chvíli to trvá. Vše souvisí s vylepšením vašeho hradu a než k tomu dojde, musíte splnit určité věci, abyste mohli získat vyšší hodnost a tím větší pravomoci na správu vašeho území. Například máte za úkol ušít dostatečné množství oblečení pro nově příchozí vesničany, kteří se do vašeho vzkvétajícího království jenom poženou.

Za déle jak hodinu strávenou v demoverzi však prakticky nebylo potřeba zabývat se trénováním armády a úplně jsem se zabavil pouhým budováním fungující ekonomiky. Škoda jen, že scénář z demoverze nešel ukládat a teprve po dalších několika hodinách bych se nejspíše vyřádil na opevnění a ozbrojování vesničanů. V další hře jsem již vojáčky nevynechal.

K dispozici je tradiční trojice tvořená vojákem s mečem, lučištníkem a kopiníkem. Nechybí dvojice defenzivních jednotek a několik obléhacích strojů. Tyto počty se samozřejmě nedají se Strongholdem vůbec srovnávat a jakákoli podobnost obou her se nachází maximálně v některých prvcích ekonomické části.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky si prohlédněte v sekci screenshotů

 Staré železo na odpis
Shodou okolností jsem byl nucen otestovat osadníky na vydavatelem uváděné minimální konfiguraci (Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800) a užil jsem si pouze nízkých detailů. I přes toto nastavení jsem balancoval s 10-20 snímky na hranici hratelnosti a být Settleři klasickou RTS, s největší pravděpodobností bych měl nemalé problémy vše ukočírovat. Rise of the Empire i tak vypadal velice slušně a pozorování pracujících dělníků má něco do sebe. Srovnání s grafickými hody při GC předváděčce bych se však raději vyhnul.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demoverze tedy ukázala dvě zásadní věci. Jednak prakticky potvrdila prohlášení producenta Benedikta Grindela - bylo zajímavé si všechny sliby vzápětí ověřit. A druhým faktem budiž příjemný ekonomický model, který pouze nevykrádá svoje předchůdce a přidává nové myšlenky. A už jenom výčet vojenských jednotek dává jasně najevo, že podobnost se Strongholdem tkví v zasazení do historie. Ostatně o tom se můžete přesvědčit již koncem září (anglická verze) nebo v druhé půlce října (česká verze).

zdroj: Archiv


Settlers VI trailer

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky, Recenze předešlých dílů Settlers

Linky: Oficiální anglická a česká homepage


 
Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole

 
 
Warlock

Nejnovější články