Rainbow Six: Raven Shield - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Rainbow Six: Raven Shield - první dojmy

25. 11. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Akčních her na motivy knih od Toma Clancyho vzniklo už nepočítaně. Poslední přírůstek do série simulací protiteroristických komand se jmenuje Raven Shield, jehož multiplayerové demo jsme otestovali.

Autor: Dreb
Publikováno: 25.listopadu 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Tom Clancy a oblíbenost jeho knih. Na toto téma by se dala zpracovat poměrně slušně obsáhlá diplomová práce, což ale nás hráče pravděpodobně moc nebere. Proč se tedy o tom zmiňuji a ještě ke všemu hned na začátku? Knihy tohoto autora se totiž staly předlohami pro vynikající filmy, což už je nám (mě) trochu blíže a hlavně taktéž pro výborné hry, které jsou v dnešní době, kdy prakticky celý svět hovoří o problému mezinárodního terorismu, čím dál tím oblíbenější.

Dvorní distributor a výrobce her podle Toma Clancyho UbiSoft to moc dobře ví, a tak nám po hře The Sum of All Fears vytvořené na základě stejnojmenného filmu „hádejte podle koho“ přinese brzy již třetí díl kvalitní a uznávané, místy však zbytečně zdlouhavé, série Rainbow Six s podtitulem Raven Shield, jehož multiplayerové demo před nedávnem vyšlo. Jak bude hra vypadat, jak se bude hrát a co od ní čekat? Na tyto a další otázky by vám měly odpovědět moje první dojmy.

 Co si v demu nevyzkoušíte?
Trošku netradičně ale začneme tím, co si v multiplayer demu nebudete moci vyzkoušet a co bude obsaženo až v plné verzi nebo popřípadě v singleplayer demu. Prakticky každému musí být jasné, že s největší pravděpodobností neotestuje umělou inteligenci spolubojovníků a nepřátel a kupodivu má každý takto smýšlející jedinec nebo kolektiv pravdu. Autoři sice vždy tvrdí, že bude inteligence (podle země původu) suprising, never seen before, göttlich, mélange, divino, prekrasnaja, prostě a jednoduše po našem naprosto dokonalá, ale pak to kolikrát dopadne jinak, takže ani nemá cenu o tom spekulovat. Nechme se překvapit.

Druhou a pro sérii Rainbow Six možná ještě důležitější věcí, kterou v demu taktéž ani koutkem oka nespatříte, je taktická mapa, na které budete v jednotlivých misích plánovat postup své skupiny, popřípadě skupin elitních vyzbrojenců. Tato mapa se stala prakticky nejvíce kritizovanou záležitostí v sérii, a tak se nyní autoři dušují, že právě na ní zapracovali s maximálním úsilím. Vše má být zjednodušeno na tu nejzákladnější úroveň, ale tak, aby se daly provádět i ty nejsložitější manévry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dále bude konečně možné vytvořené koncepty ukládat a v případě neúspěchu mise nahrát a třeba jen lehce modifikovat. Dost tedy bylo neustálého zadávání pořád těch samých nebo podobných příkazů neustále dokola, dokud to konečně nevyšlo. Konečně poslední vychytávkou, o které prosákly informace, bude možnost přepnout mapu do 3D zobrazení, aby bylo možno lépe naplánovat úhly krytí jednotlivých nebezpečně vyhlížejících míst, kde by mohli teroristé nastražit past nebo kde se prostě jen očekává jejich větší koncentrace.

Nyní ale už k samotnému multiplayerovému demu. V něm jsou obsaženy dva herní módy: Team Survival - ala Team Deathmatch, pouze se čeká, dokud není kompletně zlikvidována jedna strana a Survival - ala King of the Hill nebo deathmatch, kdy zvítězí ten nejdéle žijící hráč. V distribuci dema jsou pouze dvě menší, i když solidně členité mapy a to Streets a Prison. Nutno však podotknout, že obě poskytují dostatek prostoru na vyřádění se.

 Týmová (ne)spolupráce
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste hráli alespoň jeden díl série, musí vám být jasné, že si v demu vyzkoušíte prakticky vše ostatní, ale problémem je něco jiného. Jelikož je totiž série Rainbow Six hlavně o precizním plánování a až teprve potom o vlastním enginu a pohybu v něm, narazíte zcela jistě, aspoň ze začátku, dokud si nevychytáte nějaký dobrý server s dobrými hráči ochotnými ke kooperaci, na problém absolutního nedostatku spolupráce. Každý hráč těchto a podobně zpracovaných her s protiteroristickou tématikou ví, že jen tak otevřít dveře a spoléhat na svůj aim se většinou zatraceně nevyplatí. Stačí jen jedna dobře mířená kulka - nemusí to být zrovna do hlavy - a odchází se k pánu do spectator módu.

Precizně provedený útok by měl vypadat asi tak, že jsou rychle otevřeny dveře, do místnosti je někým jiným, než tím kdo otevíral, vhozen oslepovací granát a po jednom popřípadě po dvou se vbíhá způsobem prvý druhý, kdy je nejdříve pokrýváno místo nejpravděpodobnějšího výskytu nepřítele a posléze to ostatní. Na tohle ale rovnou zapomeňte, to půjde tak v singleplayeru nebo s velmi dobře sehraným klanem. V současné době si každý (až na čestné výjimky) jede na vlastní triko, pobíhá po obou mapách jako v Doomovi a nejčastěji budete pravděpodobně umírat po zásahu ze zadu nebo z boku. Taktéž absence hlasové komunikace moc nepotěší - v plné verzi snad bude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hardwarová náročnost
A budeme skuhrat ještě chvíli dál. Za minulé negativní názory hra více méně ani nemohla, ale za tohle už ano. Sice se jedná jen o demo, ale tohle už jsem dlouho neviděl. Jelikož Raven Shield využívá nejnovější technologie od Epicu, na které běží Unreal Tournament 2003, který je setsakramentsky dobře optimalizovaný a o zábavu nejsou ochuzeni ani majitelé slabších sestav, předpokládal jsem, že něčeho podobného se dočkám i zde. Vyladěná sestava AMD 1.2 GHZ, 512 SDRAM, GeForce 2 MX 400 sice už opravdu není tím nejlepším, na čem se dnes hrají hry, ale když vidím, jak se na tom hýbou ostatní novinky, je mi do pláče.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Programátoři Raven Shield jsou buď úplně neschopní a nepodařilo se jim se s enginem nové generace sžít a nebo se s optimalizací moc nepárali, protože má už přeci dnes doma každý nějakou tu GeForce 4. Uvidíme v plné. Pokud ale vlastníte sestavu podobnou té mojí, na kvalitní zábavu s tímto demem v rozlišení vyšším jak 800x600 a s většími, než minimálními detaily rovnou zapomeňte.

 Grafika a animace
Jinak je ale grafika eňo ňuno a je vidět, že nový Unreal engine bude ještě nějaký ten pátek neohroženě panovat. Textury se tváří až nebezpečně realisticky a to samé se dá říci i o jednotlivých příslušnících protiteroristických komand (v demu nejsou teroristé, ale pouze barevně odlišení policisté). Jinak je ale grafika eňo ňuno a je vidět, že nový Unreal engine bude ještě nějaký ten pátek neohroženě panovat. Textury se tváří až nebezpečně realisticky a to samé se dá říci i o jednotlivých příslušnících protiteroristických komand. V demu jinak nejsou teroristé, ale pouze barevně odlišení policisté. Každá z postaviček ve hře je velmi detailně vymodelovaná, k vidění jsou perfektní modely různých zbraní, kterých je v demu zastoupeno opravdu dost (v plné verzi jich bude rovných 50) a pokud máte třeba nějaký speciální předmět (explozivní granáty, kouřáky, oslepováky nebo například detektor tlukotu srdce či jeho rušička), jsou k vidění, jak se pohupují u pasu. Prostě paráda - ostatně mrkněte se na obrázky všude kolem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi pěkné a realisticky působící jsou navíc i pohyby, na kterých je vidět výhoda motion capturingu. Policisté chodí se zalícenou zbraní, pěkně přikrčení a pokud třeba háží granát, opravdu si pro něj k pasu sáhnou, odjistí ho a odhodí. Co vám budu povídat, moc pěkně se na to, když jste mrtví, kouká. Taktéž efektně a realisticky jsou zpracovány různé posmrtné pozice. Záleží, odkud a kam kulku koupíte, jestli stojíte, klečíte nebo se zrovna pohybujete a podle toho se skácíte. Některé pozice jsou opravdu husté. Stalo se mi, že jsem například pozoroval policistu s těžkým kulometem (ano, i takové zbraně jsou v demu k dispozici), kterak vstává z lehu do kleku a v tu chvíli jednu koupil. A jelikož měl nohy docela daleko od sebe, skácel se do podivného poloprovazu a tělo mu přepadlo mezi nohy. Vypadal pak opravdu zajímavě - takový samokuř hadí muž :-)

 Ozvučení a hra přes internet
Abych řekl pravdu, zvuky nebyly u této série nikdy předností (neříkám, že byly špatné) a nejinak je tomu i v tomto demu. Jednoduchá válečně znějící melodie podkreslující pohyb po úvodní obrazovce a přilehlých menu a ponuré tóny při vaší eliminaci, tak to je to jediné, co by se dalo nazývat hudbou. Dále tu jsou zvuky střelby, výbuchy granátů, zvuky pohybu po různých materiálech a jelikož to je více méně všechno, tak se přesuneme zase o dům dál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Raven Shield je ocejchovaný jako Ubi.com only (dokonce je i vyžadována registrace přímo na stránkách a vytvoření konta pro hraní) a proto rovnou zapomeňte na vyhledávání dobrých serverů přes výborné prográmky jako je All-Seeing Eye nebo HLSW. In-game browsery jsou sice většinou na nic, ale tenhle alespoň nepadá, takže se to docela dá. Stačí si navolit hru na internetu a chvíli počkat. Pokud máte připojení od UPC nebo přes jinou kabelovou televizi, můžete se dočkat i velmi slušných pingů kolem 30-40.

V samotné hře pak máte na začátku každého kola solidní několikavteřinový limit, během kterého si můžete vybrat jednu z nabízených zbraní rozřazených do několika kategorií, pistoli a doplňkové vybavení. Docela užitečné je tlačítko ready, které když zaškrtnou všichni hráči ještě před vypršením limitu, začíná se rovnou hrát.

 Závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co je tedy možné od plné verze Raven Shieldu očekávat? Nečekejte žádné zásadní změny. Přeci jen je to třetí díl série, takže většinu návyků z minulých dílů určitě využijete i nyní. Zlepší se grafika, zvýší hardwarová náročnost, prý bude vychytanější plánovací mapa a AI. Pokud máte dobré mašinky, můžete si vyzkoušet toto demo (přijatelných serverů je dost), ale nečekejte, že si kdo ví jak zahrajete. Zatím je to jen takový deathmatch a jen čas a plná ukáží, jestli to tak zůstane anebo se začne hrát opravdu týmově. To by totiž potom mohla být docela dobrá bomba - mimochodem přehled všech multiplayerových map z plné verze hry najdete zde.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa
Související články: Novinky, Globální marketing versus marketing UbiSoftu, Sum of All Fears recenze, Rainbow Six: Rogue Spear

 
 
Dreb
připravil: jd


 
 

Nejnovější články