Project IGI 2 - dojmy ze singleplayeru
zdroj: tisková zpráva

Project IGI 2 - dojmy ze singleplayeru

7. 2. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Otestovali jsme misi pro jednoho hráče ze špionážní FPS Project IGI 2: Covert Strike, v níž se vypravíte do bývalého zlatého dolu v rumunských Karpatech kvůli krádeži nano-technologie. Jaké jsou dojmy?

Autor: Cappy
Publikováno: 7.února 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Představovat hru Project IGI asi nemusím. Bylo by to jako nosit dříví do lesa, nebo navštěvovat BambusWeb. Prostě zbytečné. Zbytečné by také bylo opakovat v těchto dojmech z dema to, co ve svém vyčerpávajícím článku z testování multiplayeru napsal v prosinci Mickey Mouse. Důvod je ten, že v singleplayeru je spousta věcí naprosto shodných. Mám na mysli grafickou stránku a také pohyby postav nebo jejich vliv na zbraně. Takže z těchto důvodů některé věci pouze naťuknu a okrajově nastíním.

 Výlet do Karpat
O čem bych se však určitě zmínit měl, je příběh. V demu pro jednoho hráče na vás tedy čeká výprava do bývalého zlatého dolu v rumunských Karpatech. Ale nejedete lyžovat, nebo si užívat horského sluníčka. Jste tajný agent David Jones pracující pro IGI (Institute for Geotactical Intelligence) a máte za úkol pomoci vaší organizaci s vyšetřováním krádeže jisté pokročilé nano-technologie.

Během krátké chvíle se od kolegů z organizace dozvídáte, že za celou krádeží stojí organizovaný mafiánksý syndikát a na vás je, abyste infiltrovali základnu v horách a dostali onen technologický zázrak zpět. Co vám ale zapomněli říct je to, že celý tábor je na nohou, protože je váš příchod očekáván. Vítací výbor tedy nebude tak vřelý, jak byste si asi představovali a tak váš život bude záviset i na schopnosti používat palné zbraně, o nichž si povíme podrobně za chvilku.

 Třicet sekund do seskoku
Po spuštění dema na vás čeká malá uvítací obrazovka, ve které se vývojáři dušují, že je vše z 90 procent hotovo. Je to takový malý alibismus, ale dejme tomu, že jim to věříme. Alespoň pro začátek. Pak už si stačí vybrat postavu, za kterou budete hrát a hurá do hry. Na výběr máte skutečně z "mnoha" postav. Můžete si vybrat z Davida Jonese, z Davida Jonese a nebo z Davida Jonese. Já jsem zvolil toho nejlepšího, tedy Davida Jonese, ale když si zvolíte někoho jiného, stejně vám budou říkat Jonesi, takže je to vlastně úplně jedno. Podobným způsobem probíhá i výběr mise, ale co jiného čekat od demoverze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Za okamžik se ocitáte na palubě turbovrtulového Herculesu C130 a hlas z kabiny dává jasný povel: 30 vteřin do seskoku. V překladu do srozumitelné maďarštiny to však znamená, že za 13 vteřin jste už na cestě k matičce zemi. No nevadí, je to sice paradoxní, ale naštěstí vám nezapomněli dát padák a helmu pilota MIGu 15, takže než se stihnete rozkoukat, už se volně snášíte k zemi - jestli se takto střemhlavý pád dá vůbec nazvat. Tady si jistě pozorný hráč všimne první drobné chyby ve hře. Zatímco postava agenta při volném pádu teprve zatahuje za vrchlík padáku, popruhy na jeho ramenou už jsou napnuté, jakoby na padáku už dávno visel.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Zbraně protivníků
Zbraně, se kterými se v demu setkáte, představují pestrou paletu, ale rozhodně to není to nejzajímavější, co může zbrojní průmysl nabídnout osamělým agentům, nebo v horách ukrytým desperátům a zabijákům nacházejícím se tamtéž. A to je přesně okamžik na první výtku autorům. Vaše postava má sice arzenál zbraní slušných, ale vzhledem k době, ve které se děj hry odehrává, jsou poněkud zastaralé. To samé platí i o protivnících, u kterých to vypadá na slušné muzeum. Posuďte sami:

Kalašnikov AK-47 - nechvalně proslulá zbraň ruského konstruktéra Mikhaila Timofevitche Kalashnikova, jejíž první prototyp spatřil světlo světa v roce 1947. Stejně jako dřívější zbraně tohoto konstruktéra byla i AK-47 schopná střílet (narozdíl od amerických M-16 a jiných) i v těch nejnehostinnějších podmínkách. Spolehlivě funguje v prachu, vlhku a dokonce i v mrazu, kdy jsou teploty hluboko pod nulou a kdy se ostatní zbraně zasekávají. Umožňuje střílet dávkamí, nebo plně automaticky a charkterizuje jí nenapodobitelné praskání, které je slyšet při střelbě. I přes její nesporné kvality je však v současné době poněkud zastaralá. V průběhu doby jí nahradily modely AK-74 (rok 1974), AK-74M, AK-101 a její další modifikace, u nichž byly některé části modernizovány a vyrobeny z polymerů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ingram MAC-10
- americká automatická zbraň, vyvinutá Gordonem Ingramem v Military Armament Company (odtud "MAC"), která svojí velikostí připomíná spíše pistoli. Pro její schopnost dostat do vzduchu během jedné minuty 1100 bzučivých včeliček si jí oblíbily například speciální jednotky izraelské armády. Tato zbraň se nevyráběla jenom v Americe, ale také na Taiwanu a jinde. Její následovník Ingram MAC-11 je ještě kompaktnější a může být používán i s modifikovaným střelivem. Díky tomu u něj stoupla kadence na 1600 ran za minutu. A i když to není zbraň nikterak přesná, jistě uznáte, že rozzuřená bengálská včela je proti včelkám z Ingramu docela roztomilé a přítulné zvířátko. S MAC-11, nebo s Kalašnikovem AK-101 se však v demu bohužel nesetkáte.

Makarov - je v podstatě krátká pistole. Mohli bychom jí zařadit do kategorie "kapesních pistolí", které byly jako druh osobních zbraní oblíbené v třicátých letech před druhou světovou válkou. Makarov je původem ruská zbraň a proto je hojně rozšířena v zemích bývalého východního bloku. Po druhé světové válce se vyráběla jako policejní pistole v řadě zemí. Namátkou např. v bývalém NDR, Polsku, nebo Bulharsku. Samozřejmě, v každém státě s velmi rozdílnou kvalitou - skoro by se dalo říci, přiměřeně tradici a podmínkám a tak ty nejvíce ceněné kousky pocházejí z bývalého východního Německa. Faktem rovněž je, že některé její součásti jsou okopírované podle českých zbraní CZ (ze zbrojovky Brno), jakožto i z německých pistolí Walther.

Granát HE - klasický vrhací tříštivý granát vejcovitého tvaru, s roznětkou a pojistkou. Ideální na vyhánění jezevců z jejich nor.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


 První krůčky na zemi
Ihned poté, co pohodlně přistanete na zemi, stručně poklábosíte se svým šéfem přes satelit a pak už na vás dýchne romantická atmosféra černo černého a temně temného hlubokého lesa. Příjemného, lehce oblbujícího a na kyslík chudého horského vzdoušku a jen slabě se v dálce mihotajícího světélka. Může se vám lehce zdát, že je to na chlup stejná idylka, jak z pohádky o Perníkové chaloupce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva První, co musí agent udělat když přistane na zemi, je okamžitě se zorientovat v situaci, ve které se právě nachází. Nejlépe zalehnout do vysoké trávy, zbavit se padáku a pečlivě prověřit dalekohledem okolí. Pokud možno objevit všechny stráže a hlavně zjistit, zda-li se v terénu nepohybují stopovací a čmuchací psi. Pozor, to je zásadní věc, stejně jako ta, že musíte dávat dobrý pozor kam a hlavně do čeho šlapete. Může se vám totiž lehce stát, že něco mazlavého v té tmě vyšlápnete a stráže nebudou potřebovat čtyřnohé pomocníky na to, aby věděly, odkud vítr vane.

Můžete používat i termovizi, u které jsem však nepřišel na to, jak se ní zoomuje, což by ani tak nevadilo, ale nepřišel jsem ani to, jak používat termovizi a zároveň střílet, což je docela velký problém. To je ostatně také výtka číslo dvě, adresovaná autorům. A hned přidám i třetí. Já nevím jak vy a nevím jak autoři, ale to co je ve hře snad není a nemůže být považováno rozumným člověkem za zlatý důl, notabene bývalý. Doufám že jsem něco přehlédl, protože aby se zlato těžilo v hlubinném dole a pak se z hor odváželo v obrovských kontejnerech určených pro přepravu na lodích, když do tábora nevede žádná železnice, ani žádná zpevněná cesta, tak to jsem opravdu ještě neviděl a může to vymyslet jen nějaká hlava-mapa (sorry, nechtěl jsem říci debil).

 Vaše výbava a výzbroj
Obrázek zdroj: tisková zpráva Glock 17 - další, dnes již klasická pistole vyvinutá Gastonem Glockem v 80tých letech minulého století. V demu je opatřená tlumičem (označení G-17 SD) a vybavena zásobníkem na 17 nábojů. Pochopitelně, existují i jiné, lepší verze pistolí Glock, jako je mnohem přesnější a modernější Glock 34 s delší hlavní, ale ty nám autoři hry opět nedopřáli. Možná si řeknete, pořád lepší Glock 17, než být vybaven Makarovem pochybného původu, u nějž i při sebelepším míření nemůžete odhadnout, kde vypálená kulka skončí. Ale jako speciální agent můžete těžko předpokládat, že půjdete do akce s přes 20 let starým vybavením, nebo dokonce ještě starším.

Nůž - co by to bylo za agenta, kdyby u sebe neměl pořádný nůž. Nicméně ten, kterým je vybaven vámi ovládaný agent v IGI2, je dobrý leda tak na krájení šnitlíku (pažitky). Drátěný plot se s ním prostříhat nedá, ačkoliv existují armádní nože, co to dovedou hravě a ani nejde o vrhací kudlu. Jak jsem se osobně přesvědčil, nemožnost nůž hodit, nebo udělat díru do plotu je v demu docela velký handicap.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Heckler&Koch MP5A3 - je další pořádně fousatá zbraň. Tentokrát se jedná o německý samopal, jehož první prototypy pocházející z roku 1964. Dílo pánů Tilo Möllera, Manfreda Guhringa, Georg Seidla a Helmuta Baureutera byla původně nazvaná "Projekt 64" a v pozdějších letech se stala nedílnou součástí výzbroje Bundeswehru, policie (v poslední době i té naší, kupodivu) a dalších vojenských složek na západ i na východ od našich hranic. Výhodou této zbraně je kompaktnost, možnost střílet jednotlívé rány, dávky po dvou, nebo po třech střelách a také střílet plně automaticky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jak už asi tušíte, existuje i mnoho jiných a modernějších verzí tohoto samopalu, které jsou vybaveny tlumičem, puškohledem, nebo zásobníkem na 40 nábojů. Do hry by se tyto moderní verze jako zbraň pro agenta hodila výborně, nicméně v demu nenajdeme ani MP5A3 s tlumičem, natož se zásobníkem na 40 nábojů a s puškohledem už vůbec ne. Ve hře zbraň dokonce neumí dávky po dvou, takže reálnou předlohu musíme brát poněkud s rezervou.

Termovize, dalekohled a satelitní mapa - v poslední době je termovize v počítačových hrách v módě a na noční mise je to věcička nadmíru užitečná, stejně tak jako praktický dalekohled kombinovaný s noctovizí pro noční vidění a měřičem vzdálenosti. Jenom ta satelitní/špionážní mapa je tak trochu mimo rámec reality, protože jsou na ní vidět věci v reálném čase, dokonce i pohybující se osoby. A přesto, jak už napsal Mickey Mouse, ani to největší oddálení neposkytuje dostatečný přehled o celém prostoru.

 Jak nejlépe infiltrovat tábor?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nakonec zjistíte, že nejste v temném lese, ale spíše v háji, že tu není ani vysoká tráva, ale jen jako tráva vypadající textura. Takže vaším prvotním úkolem je opustit lesík a proniknout do tábora. A jelikož hlavní bránou chodí jenom sebevrazi (a já), musíte se vydat na delší procházku, protože celý tábor obepíná kolem dokola plot. Jak už jsem psal, nůž vám moc nepomůže, pletivem se neprostříháte a ani přes plot nepřelezete, i když by to zvládlo malé děcko. Můžete zkusit i jiné triky, ale nejspíše ani povzbuzováním "zkus ještě výš vyskočit!" svého agenta za plot nedostanete. Musíte si tedy pomoci jinak a možnosti jsou v podstatě tři.

První je jít hlavní bránou a prostřílet se skrz davy strážců. Pokud to přežijete, můžete se směle titulovat "řezník" a klidně si ta jatka zkusit užít na vyšší obtížnost. Nebo můžete jít bočním vchodem (vlevo od hlavního vchodu), kde vás může překvapit maximálně kamera a sem tam nějaký stážce - a nebo můžete použít špinavý trik: obejít celý tábor zprava a přeplavat řeku. Mimochodem, plavat ve studené horské říčce oblečený do teplého oděvu a být přitom ověšený jak vánoční stromeček nejrůznějším vybavením, zbraněmi, 300 náboji do samopalu a nejít přitom ke dnu? To je výkon hodný olympionika :) Poté se vyškrábat na druhé straně na břeh a dírou v pletivu u kamery, která hlídá most, se dostat k poslednímu, třetímu sektoru v táboře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů


 Pochybná umělá inteligence strážců
Pak už stačí obejít budovu plnou nic netušících strážců a vlézt do podzemí. Pokud to neuděláte, musíte se vydat cestou, kterou vám přichystal scénárista a která není právě bezpečná, i když se jízda na pásových přepravnících, nebo průzkum drtičky kamene zevnitř, může zprvu jevit jako dobrá zábava. Na druhou stranu to trochu zveličuji, protože i když se autoři dušovali, že inteligence nepřátel doznala zásadních změn, je vylepšená pouze v některých aspektech. Strážci vám například nevlezou do rány, pokud na ně čekáte za rohem. Jsou schopni vás i uslyšet, ale pokud se plížíte dostatečně neslyšně, nebo v prostoru, který programátoři označili jako "tma", můžete se ke strážným dostat doslova na dosah.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak vaši protivníci kromě toho, že chodí, střílí a jednou za uherský rok po vás hodí granát, nic jiného nedělají. Maximálně občas otočí hlavou, nebo si přehodí pistoli z ruky do ruky. Když na vás střílí v otevřeném prostranství, většinou se ani nenamáhají zalehnout (i když občas zakleknou) nebo skrýt za překážku. Dokonce i při přestřelce na krátkou vzdálenost jsou schopni střílet do překážek, nebo trefovat pletivo (dráty) v plotě, což je velmi podivné. Nezdá se ani, že by postup proti vám nějak koordinovali, vytvořili rojnici, nebo že by si na vás posvítili baterkou, kterou jsou od tvůrců vybaveni. Jen běží k vám otevřeným prostranstvím, něco halekají a dělají ze sebe vynikající terče. Když bych jejich inteligenci měl porovnat s nějakou jinou hrou, například s No One Lives Forever 2, stále bych musel konstatovat, že je mnohem, mnohem horší.

 Vizuální provedení
Grafická stránka je v Project IGI 2 tak trochu zvláštní - ne úplně reálná a né úplně fiktivní, takže se těžko odhaduje, jaký byl záměr autorů. Každopádně jedinou věcí, která mě potěšila trochu více, byl stín na dně jezírka, dělající tempa když plavete. A jedinou věcí, která mě naopak nepotěšila, byla světle červená krvavá skvrna na zemi (na hlíně) a v mnoha případech úplně mimo vaší mrtvolu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jsou chvíle, kdy Project IGI 2 překvapí, Třeba ukládáním pozic přes IGI H.Q., ale jedná se spíše hru, u které nepotřebujete příliš myslet, nebo vymýšlet nějaké komplikované postupy. Osobně jsem, vzhledem k tomu, že se píše rok 2003, čekal mnohem víc. Minimálně možnost rozstřelit (zhasnout) světla.

Stáhněte si: Singleplayer demo, Multiplayer demo, E3 trailer, Video, Scope a Strike videa
Související články: První dojmy z multiplayeru, Novinky, Preview, Project IGI recenze (12/2000)

   
Cappy
připravil: jd
 

 

 
 
 

Nejnovější články