Need for Speed Undercover - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed Undercover - dojmy

29. 10. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Město Tri-City Bay sužuje zločin a je třeba jednat. Policie plánuje zásah, již teď však probíhají horečné přípravy celé operace. Zatím poslední porada, maskovaná jako novinářské představení hry, proběhla v Praze.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 29.října 2008


Obrázek zdroj: tisková zpráva Dvanácté pokračování NFS pomalu klepe na dveře. Přijede už ani ne za měsíc a tak není divu, že mediální masáž nabírá na obrátkách. Týden co týden vám ve zpravodajství nabízíme nová videa, obrázky či další podrobnosti o příběhu nebo herních módech. Před pár dny se v Praze dokonce objevil Jesse Abney, jeden z producentů EA Black Box, aby nám v rámci novinářského turné osobně Undercover představil, v jeho aktuální podobě. Dva měsíce po Games Convention (dojmy) jsme tak měli šanci shlédnout další prezentaci, doplněnou o projížďku po Tri-City Bay.

 Skoro jak z Hollywoodu
Leccos o příběhu bylo již prozrazeno a třebaže zápletkou se všichni jistě rádi necháme překvapit, není tajemstvím, že tentokrát nahlédneme na rychlé vozy v ulicích takříkajíc z druhé strany. Hráč se totiž bude snažit proniknout do světa zločinu coby policista v utajení, přičemž jeho jediným kontaktem bude agentka Chase Linh, v podání Maggie Q. Na příběhové animace posouvající děj kupředu jsou letos v EA obzvláště pyšní. Snad každá tisková zpráva zmiňuje vysoký rozpočet, profesionálně natočené akční sekvence i účast hollywoodských hvězdiček.

Vůbec proto nepřekvapí, že také producent vytáhnul na úvod právě „živé video“, jenž otevírá celou hru. Intro zatím nebylo možné nikde jinde vidět a údajně jsme byli jedni z prvních, kteří měli šanci shlédnout ho v plné parádě (vsadím se, že tahle slova používá na každé zastávce press tour ;) Nicméně nutno uznat, že vynaložené úsilí tvůrců dopadlo na úrodnou půdu a filmečky vypadají zatraceně dobře. Stejně jako v Most Wanted, i tady se zahajuje honičkou, ještě předtím jste však svědky mobilizace strážců zákona, která podbarvuje úvodní titulky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Při pohledu na dvě policejní helikoptéry, blížící se nad hladinou moře k městu, si možná leckdo vybaví trháky typu Bad Boys. Ano, tak úžasně filmy působí, jistě i díky hudebnímu doprovodu. Chvíli na to už radiová komunikace osvětlí také důvod policejních manévrů, když kamera zabere vozy nebezpečně kličkující po dálnici. To už si ale pomalu chystejte prsty na tlačítka, protože začátek je znovu interaktivní a v mžiku je vám jedno z aut svěřeno pod kontrolu. Startuje se tedy tradičně, zarazí každopádně kvalita grafiky, respektive neznatelný přechod mezi videem a herním enginem. Na tohle se rád podívám znovu a ne jednou, technologická stránka ušla od ProStreet zase pěkný kus cesty.

 Dvojictá odpíchnutá otočka
Akčními filmy nejsou inspirovány zdaleka jen videosekvence, ale také vlastní řízení. Další z novinek, takzvaný Heroic Driving Engine, čerpá vlastně z honiček viděných na stříbrném plátně, když nabízí efektní ovládací techniky, kteréžto nejen hezky vypadají, ale jsou i účelné. V NFS Undercover hraje precizní ovládání auta prim a pokud zrovna neprcháte před smečkou vozů s blikajícími majáky, budou se vám všelijaké finty hodit i při plnění „běžných“ úkolů. Množství těchto misí třeba ani nebude součástí hlavního příběhu, přesto mít vůz pod kontrolou je klíčem k úspěchu v celé hře. Dojet odněkud někam, případně doručit nějaký balíček či dovézt požadovaný vůz na místo určení, to zde bude denním chlebem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bystřejší policie
Jeden příklad za všechny: zkoušeli jsme třeba v napjatém časovém limitu dorazit se silným McLarenem F1 k místnímu kasinu. Během jízdy nejenže bylo nutné hledat ve spleti křižovatek či nadjezdů tu správnou a pokud možno rychlou cestu, zároveň však zadání přikazovalo zbavit se policistů v patách. Strážci zákona působí ve srovnání s Most Wanted o něco bystřejším a šikovnějším dojmem, pouhé ostré změny směru jízdy za pomoci ruční brzdy nebo prorážení zátarasů na ně tedy zjevně stačit nebudou. Právě v takových chvílích nastupují otočky o 180, neřku-li 360 stupňů, případně další pomůcky a finty v hollywoodském stylu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Producent nám tyhle ladné manévry prezentoval s oranžovým Audi RS 4, přičemž demonstroval, jak snadné je plynule přejít z couvání do rychlého úprku vpřed. To vše prakticky jen za použití pravého analogu. Osobně se mi při pohledu na tančící čtyřkolku po asfaltu vybavilo krasobruslení ;) koneckonců bodové hodnocení podobných skopičin se odrazí i na statistikách hráče. Každá parádička nebo povedený manévr vylepší pomyslné řidičovo dovednostní konto a napříště vám hra umožní předvést ještě divočejší kousky. Tenhle systém zjevně nahrazuje budování respektu a obsazování/zabírání teritorií, protože souboje pouličních gangů tu jaksi absentují. Jsem zvědav jak tohle bude ve finále fungovat a jsem také zvědav na PC verzi, potažmo ovládání klávesnicí.

 Akční řízení a poškození jen na oko
Hodilo by se možná také pár slov o jízdním modelu. Věčné debaty řešící chování aut a hodnotící jednotlivé díly NFS série asi hned tak neustanou, přesto producent velmi překvapil prohlášením, obhajujícím použitou fyziku. Podle něj není nový Need for Speed ani simulátorem, ale ani arkádou. Undercover je prostě akční hra, ve které jezdíte autem. Zajímavé vyjádření. Filmově pojaté závodění, kde během jedné honičky odstavíte polovinu policejního sboru a způsobíte škody na velké části města, zkrátka nedává prostor na kdovíjaký realismus, tím spíše spojený s poškozením auta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na konečné soudy si pochopitelně počkejte do recenze, přesto vozy se znovu poškozují jen lehounce a spíše na oko (pomačkané plechy, utržené nárazníky a další plasty) a jejich chování na silnici nevybočuje z trendu nastaveném Most Wanted, Carbon a spol. V předváděných verzích od EA jsme si mohli vyzkoušet pouze několik málo vozů, otázkou proto zůstává i to, jak se na řízení projeví nasbírané zkušenosti našeho hrdiny nebo tuning. Po trochu realističtějším pojetí v ProStreet se nicméně fyzika i damage model evidentně vracejí k počátku moderní éry série NFS, někam k příchodu PS2.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tuning, zdá se, definitivně ustupuje do pozadí, jednak se hra odehrává převážně za světla (lépe řečeno v brzkých ranních hodinách) a potom, absentují tu již zmíněné partičky pouličních výtržníků. Sám Jessey to komentoval stylem „neonům již odzvonilo“. V garáži přesto stále můžete změnit auto skoro k nepoznání. S opětovným odkazem na Most Wanted se však i tady hraje spíše na obligátní balíčky a kity. Na individuální nákup nebo úpravu každého detailu tak zapomeňte, byť lehce inovovaný Autosculpt hra zná a nechybí ji ani tuny barev a samolepek.

 Dálniční souboj
Předvedena nám byla pochopitelně také bitva na dálnici, jeden z mála nových nebo spíše inovovaných herních režimů. O co jde, jistě každý pochopil z nedávného videa, za pozornost však stojí relativně slušně zaplněná silnice. Zajel jsem si schválně několik závodů, s různou obtížností a přestože řízená auta nepatřila k nejrychlejším, o zábavu bylo díky dotírajícímu soupeři a okolní dopravě celkem postaráno. Civilisté jakoby nejezdili podle šablony, ovšem v potaz zrovna moc neberou ani pravidla silničního provozu. Který pruh že má být nejrychlejší a který že by se měl uvolnit?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Proplétat se mezi nimi je ovšem adrenalin, zvláště jedou-li vedle sebe a nedávají moc místa na předjetí. Potěší i v rámci možností detailní modely ostatních účastníků silničního provozu, jakožto jejich viditelné poškození. Tenhle herní mód (zdá se po vzoru ProStreet) dokonce zná též totální zničení auta. Po jednom nešetrném nárazu mi hra nečekaně oznámila, že auto je na šrot – patrně se ale jedná o specifickou záležitost, jako třeba souboj s bossem. No, nechme se překvapit. Arkádová pravidla nicméně vládnou i tady, nebyl jsem proto příliš udiven, když se mi s Lotusem Elise podařilo přetlačit sklápěčku, neřku-li městský autobus. Nakonec už odletující papírová doprava ve zmíněném videu naznačila, že v tomhle ohledu je i Cobra 11 o něco dál.

 Na PC hezčí než na konzolích?
Závěrem ještě něco málo k technickému zpracování. Na prezentaci bylo k vidění několik verzí NFS Undercover, přičemž tu nejpokročilejší si Jesse Abney pečlivě hlídal a v závěru hned schoval. Šlo možná již o finální kód, včetně hotových filmečků a intra. K otestování pak byly připraveny o trochu rozpracovanější verze, alespoň jsme však měli možnost posoudit, jakým vývojem Undercover prošel. Jakési rané PS3 demo například citelně trhalo a oplývalo též spoustou chyb v grafice, rozplizlými texturami nebo krutě implementovaným "level of detail", kdy se okolní krabice proměňovaly v domy jen pár metrů před autem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

To nás hned přivedlo na otázku, jak bude asi hra vypadat na PC – vzhledem k poměrně nízkým nárokům na hardware (nedávná zpráva hovořila o GF6500 nebo Radeonu 9500 jako minimu). Producent se však dušoval, že počítačová verze v ničem za next-gen konzolemi nezaostává. Naopak, že je vlastně ještě předčí, i díky vyššímu rozlišení, filtrování, vyhlazování atd. Všechny detaily a efekty by se pochopitelně měly dát nastavit, takže Undercover v závislosti na procesoru a grafice dopřeje hráči vždy maximální možný zážitek. Oči přecházet ale budou též majitele Xboxu360 a PS3, jelikož engine využívá to nejlepší z ProStreet (nešlo si nevšimnout třeba kouře od pneumatik) a hra vypadá hodně dobře už pár týdnů před dokončením.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Potvrdila to takřka plná verze, trůnící v PS3 jen pár kroků od vzpomínaného „neučesaného dema“. Ta již kromě občasných problémů s rychlostí (způsobených možná streamováním dat z vypáleného média) neměla s detaily ani texturami žádné potíže a ostudu rozhodně nedělala. Dojem z grafiky asi netřeba moc propírat - tvůrci znovu hodně sázejí na blur a bloom, chybět pochopitelně nemůže ani lesklá vozovka. Asfalt ale není mokrý úplně všude, vypadá to jakoby někde bylo chvíli po dešti, zatímco o kus dál, v nějaké zapadlé úzké boční uličce, vůz málem vířil prach a špínu. Oranžovo-hnědé barevné ladění, jakožto i náplň hry (honičky s policií především) však jasně odkazují na NFS 9. Undercover zkrátka vypadá jako odrostlejší a modernější Most Wanted.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Dojmy z GC, Vše o předešlých dílech NFS


Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje


 
 
Marek Beniač

Nejnovější články